Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Klark Teknik KT-2A och 76KT, Klark kopierar allt?

  1. #1

    Veteran

    Klark Teknik KT-2A och 76KT, Klark kopierar allt?

    Den här har jag missat, en LA2A kopia för 3000 spänn.

    https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-a...rstarkare/2G18

    Nu undrar jag om Klark Teknik kopierar allt?

    Jag är förtjust i LA2A och den här ger GAS.

    Finns även en 1176 för strax över 2000
    https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-a...4aAuWMEALw_wcB
    Senast redigerat av drloop den 2018-09-28 klockan 07:26.

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Oh! Vill hs la2a men tycker även Warm är lite dyr.

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh! Vill hs la2a men tycker även Warm är lite dyr.
    Warm är riktigt billig jämfört med Telektrnix/UAD LA2A.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Polare här på forumet har beställt. Ska bli spännande att A/B mot mina Warm.

  5. #5
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det är ju Uli bakom det hela, men de lär vara bra. Jag har beställt en EQP-KT som är deras Pulteq klon som lär vara i klass med Warms. Funkar det bra lär jag köpa en till för att ha två på stereobussen vid nedmixning. För ca 2000kr är det ett otroligt fynd.

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Är det här grejer som funkar på masterbussen vid slutmixen?

    Lite sugen är jag allt på något analogt.

  7. #7
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Yeah! Finns EQn med, jävlar vad koolt!

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    "Nivelleringsförstärkare" är ett roligt ord.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Nivelleringsförstärkare" är ett roligt ord.
    Jepp, härligt ord

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "men ändå fortfarande helt diskreta signalen sökväg"

  11. #11
    Macke
    Macke är inte uppkopplad
    Mackes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Frågan är vad dom sparat in på för att kunna släppa den så billigt? Det är ju ändå trafon, rör etc. Sånna delar är ju inte direkt gratis.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Stora upplagor och egna fabriker (som vanligt med Uli).

  13. #13
    deleted user
    Blev sugen och läste tråden på GZ om dessa. Många verkar övertygade. Men leverans i februari?

  14. #14
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Klark har hållit rätt hög klass i den mån jag stött på dem. DI-boxar, Turbosound-komponenter, Midas-interface. Berra har integrerat dem bra i sin produktportfölj.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Intressant att se om dessa kan låta lika bra som moderna plugins.

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    OK.. jag hittade lite halvdana ljudexempel från en KT-2A på youtube där någon jämför mot olika plugins. Just det exet kanske är lite defekt (hur är det med QA på en så billig produkt!?), men den klippte attacken på alla ljudexempel på ett sätt som jag inte gillar. Den hade vissa fina egenskaper i ljudet, men generellt sett så nä, jag skulle välja UAD till det mesta framför iaf det exemplaret.

  17. #17
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    Klark Technik - 1176, LA2A, Pultec EQ.

    Klark Technik släpper kloner/remakes på två legendariska kompressorer och en EQ (saxat från Sonic State):



    1176-KT (top)-Classic FET-Style Compressor modeled on the original D and E version 1176LN which features super fast attack times and compression through to limiting at 20:1

    EQP-KT (middle)- tube based Pultec style EQ - "the" vintage studio EQ which amongst other things can make an 808 really pump and sizzle, also often used for final mastering EQ.

    KT-2A (bottom)- that classic LA-2A silverface levelling amplifier based on the Teletronix unit which was revered for its smooth musical sound - features hand selected vacuum tubes and the same optical gain reduction which has a softer and slower response.

    Klark Teknik are owned by Behringer and as a result have just been subject to some major price reductions meaning these units (expected availability later this month) have become very affordable.

    1176-KT - £181
    EQP-KT - £181
    KT-2A £271


    These units are listed as coming into stock at various retailers around mid to late November.

    Källa: Sonic State

  18. #18
    deleted user
    De har väl funnits till salu i ett år snart?

  19. #19
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Okej, tolkade artikeln p.g.a. "expected later this month" som att det var nya grejer. =)

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, tolkade artikeln p.g.a. "expected later this month" som att det var nya grejer. =)
    Påfyllning då. De har varit slut överallt.

    Kan också säga att jag beställt en av varje för test.
    Senast redigerat av deleted user den 2018-11-11 klockan 13:24.

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Tror Sonic State är under uppfattningen att de nog borde vara nya eftersom de själva just upptäckt dem, men att de inte är riktigt säkra, därav det där med "flying under the radar". De var ganska exalterade i ett Sonic Talk häromveckan, när Nick Batt just upptäckt dem. Jag tolkade det definitivt som att de tolkade det som en just aviserad produktserie.

  22. #22
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag vet inte om alla har varit tillgängliga i Europa heller. Men annars old news. Däremot har de fått prissänkning också tror jag.

  23. #23
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tror dessa liksom många andra Behringer produkters massproduktion har blivit ordentligt försenade. Sen kan jag tänka mig att original KT anställda inte är så stolta över att detta anrika märke ska användas för att peddla kopior av andras anrika märkens klassiska produkter. Men säkert bra kopior till löjligt låga priser faktiskt under priset vad bara en bra 19" racklåda utan innehåll kan kosta.

  24. #24
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod]Slog ihop trådarna om Klark[/admod]

    - - - Uppdaterad - - -

    Helt klart intressanta grejer till låga priser, är sugen på en trippel.

  25. #25
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag och Mr Lighthead A/B ade min WA76 mot hans 1176. Vet inte om hans var paj - men den brusade ordentligt så fort man gainade upp. Inget snyggt brus tyvärr.

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag och Mr Lighthead A/B ade min WA76 mot hans 1176. Vet inte om hans var paj - men den brusade ordentligt så fort man gainade upp. Inget snyggt brus tyvärr.
    Låter som nåt fel på LHs enhet.

  27. #27
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

  28. #28
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som nåt fel på LHs enhet.
    Läste några Gearslutz-inlägg som hävdade att den brusade mer än just WA76, men jag fick inte intrycket att det var mycket och de brukar ju inte precis uttrycka sig försiktigt på Gearslutz...

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste några Gearslutz-inlägg som hävdade att den brusade mer än just WA76, men jag fick inte intrycket att det var mycket och de brukar ju inte precis uttrycka sig försiktigt på Gearslutz...
    Har också läst det, flera som bytt ut sina enheter.

  30. #30
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, en annan tråd än den jag läste i så fall. Hade de som bytt ut sina enheter fått exemplar som brusade mindre?

  31. #31

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, en annan tråd än den jag läste i så fall. Hade de som bytt ut sina enheter fått exemplar som brusade mindre?
    Oklart om de brusade mindre.

  32. #32
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, vi kom fram till att det sannolikt var fel på enheten. Inte direkt användbar med det bruset. Vet inte om Mr L skickat in sin till byte än. Men WAn är klart funkis.

  33. #33
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oklart om de brusade mindre.
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, vi kom fram till att det sannolikt var fel på enheten. Inte direkt användbar med det bruset.
    Hm, låter ju inte som att man vågar shoppa då. Synd. Blev lite sugen på att köpa alla tre. Men det är väl som vanligt, om nåt verkar vara för bra för att vara sant, så är det antagligen just det...

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, låter ju inte som att man vågar shoppa då. Synd. Blev lite sugen på att köpa alla tre. Men det är väl som vanligt, om nåt verkar vara för bra för att vara sant, så är det antagligen just det...
    Kolla den här videon. Pressar på bra utan brus.
    https://youtu.be/Wu8BUJfc9sE

  35. #35
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla den här videon. Pressar på bra utan brus.
    https://youtu.be/Wu8BUJfc9sE
    Jaha, så blev man sugen igen...

  36. #36
    deleted user
    Idag kom en kt2a hit. ( beställde 11:e nov ). Ska hårdtesta när jag har tid mot slutet av veckan. Något speciellt jag ska prova?

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag kom en kt2a hit. ( beställde 11:e nov ). Ska hårdtesta när jag har tid mot slutet av veckan. Något speciellt jag ska prova?
    Lyssna gärna lite extra på vad den gör med starka transienter/attacken på exempelvis många perkussiva ljud. Vore kul att höra om det är ett generellt problem med dessa eller om det bara är så på den jag hörde på youtube.

  38. #38
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Fick mina 76:or i förra veckan. Har inte hunnit mycket mer än att koppla upp dom. Kan dock notera att in och ut volym skiljer mellan oaret samt att threshold inte är samma. Ska följa upp det med Klark/Thomann.

  39. #39
    ABBA
    ABBA är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Vi testade en Klark76 för några månader sedan och den hade betydligt högre brus än Wa76.
    Den lät bra annars men vi föredrog Wa76.

  40. #40
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vore nästan mer spännande att jämnföra en WA76 mot en "riktig" och se hur de uppför sig. Är ju liksom inga magiska komponenter så borde ju gå att kunna clona rakt av. Att Ulli o gänget använder sig av billigaste komponenter på planeten måste ju få konsekvenser. Inte minst på kvalitet och livslängd. Men vad vet jag

  41. #41
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick mina 76:or i förra veckan. Har inte hunnit mycket mer än att koppla upp dom. Kan dock notera att in och ut volym skiljer mellan oaret samt att threshold inte är samma. Ska följa upp det med Klark/Thomann.
    Följer nyfiket detta.

  42. #42
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Brusig osv, bra electrpnicakompressor kanske?

  43. #43
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Gjorde lite tester ikväll och håller med om att den brusar en hel del tyvärr.

    Sen har bägge mina problem med att mätarna inte behåller kalibreringen. Känns som ett designproblem. Om man switchar mellan de fyra olika ratiolägena så varierar mätarkalibreringen ett par db.

    Ljudmässigt låter den helt ok för pengarna.

  44. #44
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu var det ett tag sedan jag å Frengus a/b-testade. Men KT-1176 brusade en del, kanske inte så att den är "paj", men det fanns en del brus som inte alltid går att förneka s.a.s. när man krämade på. Tyckte den i övrigt lät rätt juste! Warm, brusade mindre, men hade lite andra saker för sig, dock betydligt mindre påtagligt.

    Har varit i kontakt med Klark Teknik ang support och brusfråga,, kom fram till att enheten är som den skall.

    För 2k så är KT-1176 fortsatt intressant. Tror inte jag köper en till... lite så. :-)

  45. #45
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    1176 gainar upp rejält i sin konstruktion, även originalet brusar rejält. Den höjer ju volymen vid tystare partier och det är där bruset hörs

  46. #46
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    låter ju skitfett med brusiga kompressorer? vill ha!

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur är kvalitén på dessa burkar. Sjukt billiga om inte annat.
    Har läst trådar på GS att man kan byta rör så blir det bättre och vissa har fått nya burkar med krånglande rör. Kan dessa ha att göra med att vissa upplever burkarna som brusiga?
    Eller är burkarna helt sjukt prisvärda?

  48. #48
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst trådar på GS att man kan byta rör så blir det bättre och vissa har fått nya burkar med krånglande rör. Kan dessa ha att göra med att vissa upplever burkarna som brusiga?
    Det är bara KT-2A som har rör, men båda beskrivs regelbundet som brusiga. Det kan däremot absolut vara en av anledningarna i vissa exemplar.
    Olika rör ändrar ljudet i de flesta rör-burkar (ibland ändras ljudet även då man ändrar rör i PSUn..), så det känns inte så konstigt om det skulle bli skillnad. De testar antagligen inte rören innan de trycks in i burkarna och väldigt många rör är dåliga direkt från fabrik.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller är burkarna helt sjukt prisvärda?
    Det beror helt på vad de ska användas till. Om du är ute efter soundet så tycker jag att många plugins låter bättre.

  49. #49
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har en massa olika 1176 plugins som så klart används till och från. Men som vanligt (för mig iallafall) är det just hårdvarans taktila expermimentsskapande möjligheter som är det stora med en burk. Hade man byggt en 1-1 controller som ser ut och fungerar precis som en 1176 hade den garanterat funkat lika bra i en mjukvaruemulering i mina 50-åriga dyk, skytte, otaliga konserter och musikproducerande och konsumerande hörselskadade öron

Liknande ämnen

  1. Behringer köper Midas och Klark Teknik
    Av shylock i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •