Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Inspelning på iPhone med trrs (Røde SC4)

  1. #1
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Inspelning på iPhone med trrs (Røde SC4)

    Jag vet inte hur många på forumet som är familjära med alternativ inspelning via trrs adapter till mobilen, men det är superenkelt och smidigt som katten. Allt som behövs är en adaptersladd som omvandlar vanlig 3.5 (trs) till mobilens 3.5 (trrs) sen är det bara att plugga in valfri ljudkälla och spela in!

    För er som känner till detta och använder det så har jag nu råkat ut för apples smått äckliga försäljningsmodell. De bytte ju ut 3.5 till lightning i nyare telefoner och jag har just förvärvat en 7:a som alltså inte har 3.5.
    Men med deras "fantastiska" adapter så ska detta inte vara nåt problem...FÖRUTOM att det är det. Nya iOS uppdateringar tillåter inte tredjeparts-produkter så nu funkar detta inte längre!!

    Har nån här inne råkat ut för liknande problem med de nya iPhones?

    Just nu funderar jag på att sälja 7:an o köpa en 6:a istället som har 3.5:an kvar. Nån som har erfarenheter av den?
    Blir lite smått mordisk i sinnet när jag försöker klura!
    Senast redigerat av Bortas den 2018-09-21 klockan 11:07.

  2. #2
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Jag körde trs trrs adapter på min gamla iPhone 6 men det fungerade bara ibland. Var tvungen att stänga av inspelnings app dra ur sladden testa igen osv osv... sen funkade det helt plötsligt... men sen efter ett några månader när jag skulle spela in så gick det aldrig igen... så gav upp och köpte en gammal iRig 1 som funkar fint med både iPhone 6 och 8 (Som jag har nu. Men det kräver ju även original adaptern 3,5 till lightning)
    Senast redigerat av fredie_j den 2018-09-22 klockan 11:54. Anledning: skrev lite fel

  3. #3
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av fredie_j Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde trs trrs adapter på min gamla iPhone 6 men det fungerade bara ibland. Var tvungen att stänga av inspelnings app dra ur sladden testa igen osv osv... sen funkade det helt plötsligt... men sen efter ett några månader när jag skulle spela in så gick det aldrig igen... så gav upp och köpte en gammal iRig 1 som funkar fint med både iPhone 6 och 8(som jag har nu. Men den kräver ju även audio till usb-c adaptern)
    Fucketyfuck! Det betyder att en 6:a inte nödvändigtvis löser problemet... jävla Apple-skit! Uppdaterar ju bort de enda funktionerna som gör att man kan känna sig nöjd med produkten!

  4. #4
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Kan ju varit nå glapp med min 6:a... vet ej... du kanske kan låna 6:a av någon och testa

  5. #5
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Och jag håller med... Apple har spårat länge nu :/

  6. #6
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ja det kan vara nu som en faktiskt lämnar apple-träsket once and for all... men jag ska utmana en sista chans o testa en 6:a!

  7. #7
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Hehe go for it!

  8. #8
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Menar du den där lilla vita sladdsnutten man får med telefonen? Min har aldrig fungerat vare sig till ljud in eller ut på min iPhone 7. Men just det det här med att de plötsligt ändrar både hårdvara och mjukvara så att ens investeringar blir värdelösa har gjort att jag slutat köpa tillbehör. Senast tänkte jag köpa en smidig liten stereomick (Røde faktiskt) för iPhone men under tiden jag funderade insåg jag att den var inkompatibel med den iPhone jag skulle uppgradera till. Det blev en Tascam DR44 WL istället. Klumpigt att behöva släpa på både mobil och inspelare men nu kan jag i alla fall vara säker på att alltid kunna använda prylen.

  9. #9
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mmmjaaee...den vita "sladdsnutten" är ju endast en lightning adapter från apple och gör inte mer än att omvandla lightningporten och låter dig använda headset till luren. Tidigare har en kunnat använda sig av trrs omvandlare (ex från Røde) så att inspelning rakt i luren blir möjligt. Men inte längre verkar det som. Jag ska testa med en 6:a så kan jag rapportera hur det gick sen....

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Mjjooeee... jag var nog otydlig. Jag förstår vad för sladd du försöker koppla in och att du mellan den och telefonen behöver en lightningadapter. Det jag undrade var om det var just den där vita sladdstumpen du försökte använda. Som sagt, jag har inte lyckats få någonting att fungera med den som t ex hörlurar eller iRig 1. Antingen har min adapter ett fabrikationsfel eller så gör jag något fel eller så är allt jag försökt koppla in inkompatibla.

  11. #11
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Glömde nämna att jag kört inspelning via appen CameraPro... så ljud och video... vad spelar du in ljud med?

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjjooeee... jag var nog otydlig. Jag förstår vad för sladd du försöker koppla in och att du mellan den och telefonen behöver en lightningadapter. Det jag undrade var om det var just den där vita sladdstumpen du försökte använda. Som sagt, jag har inte lyckats få någonting att fungera med den som t ex hörlurar eller iRig 1. Antingen har min adapter ett fabrikationsfel eller så gör jag något fel eller så är allt jag försökt koppla in inkompatibla.
    Apfel original vit adapter? Icke certade 3 parts produkter funkar inte.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apfel original vit adapter? Icke certade 3 parts produkter funkar inte.
    Det är "apfel original" i mitt fall hehe. Vet inte vilken kvalisort OP försökte använda.

  14. #14
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apfel original vit adapter? Icke certade 3 parts produkter funkar inte.
    Javohl! Apfel kvalisort på adaptern! Men Røde blir ju tredjepart i detta fallet! Imorrn vankas test med 6:a! To be contiunued...

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med glapp i jacket på 6:or - dels upplever jag att fickludd fastnar lättare i porten än med tidigare modeller (lättfixat med typ en stoppnål), men det fanns också nån mjukvarubugg som gjorde att den en period kunde ta fel på om man hade en plugg i eller ej. Det fixades med en iOS-uppdatering.

    Har dock aldrig testat med adaptersladd i en 6:a. Jag testade IK Multimedias adaptersladd (säljs inte längre) med en tidigare iPhone, men tyckte det lät för jäkligt. Man kunde faktiskt få rundgång med den. Åtminstone ihop med IK:s egen gitarrapp.

    Så, tjaa, bara att önska lycka till!

    ----edit---

    iRig 1 hette ju den där adaptersladden, dvs. samma som fredie_j fått att funka med en 6:a, så det kanske bara var min gamla iPhone som det var nåt lurt med.

  16. #16
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har nu testat med 6:an också. Även med en fabriksny iPhone X. Nada! Inte ens ett brus. Det enda som händer är att Siri går igång och uppfattar att nåt spännande är på gång, men hon får ingen signal in alls.

    Har pratat med Røde om detta också, och de verkar inte ha en susning...!? Tänker att fler borde uppleva detta om det nu är så att det inte funkar på de nya uppdateringarna..?

    Har kikat runt lite och överväger nu ett inköp av en iRig 2! Har vi några erfarenheter där måhända?

    Annars får det bli Rødes nya dyra gadget som har direkt till lightning.
    Fasen också! Blir så sur på sånt här dravel!
    Ge mig nåt som funkar för böfvelen!

  17. #17
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Lightning tas snart bort också. Jag tror det blir lugnare och bättre med en annan inspelingsmojäng. (sagt samtidigt som jag själv kraftigt GAS:ar på en annan lightning-mic :/ )

  18. #18
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Måste bara dela med mig av detta! Helt sjukt! Köpte en såndäringa sladd från nätet för en tid sedan för att kunna dela signalen på luren så att både jag o min sambo skulle kunna lyssna samtidigt. Det visade sig att jag köpt fel sladd då en var för mic o den andra för hörlur, så den hamnade i en låda. Hittade den i samma låda igårkväll och bara för skojs skull testade jag att plugga in den i lightning-adaptern o in i nya luren. Kopplade den sen till min lilla Teenage PO...WHAT!? Det fungerade att spela in!! Sweet mother!? Sladd för 59 spänn? MAGIC!

    För andra som trilskats med samma problem som jag i total misstro över stundande kapitalistiska kollaps kan nu glädjas åt billig sladd från CDON! Vassego!

    https://cdon.se/hemelektronik/3-5mm-...pter-p45040499

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hehe, tänk vad du sabbar för Apple nu! De försöker ju ta bort det som är bra och så rundar du deras offensiv med billig nonamesladd!

  20. #20
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ellerhur!!? Så jävla mycket *in your face*-känsla just nu. Hade ju tappat tilltron totalt och nästan förlikat mig med att hosta upp en rejäl slant för nån märkespryl. Men ICKE!! Får se hur länge detta tricket varar nu då :P

  21. #21
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Köpte samma sladd efter att ha läst denna tråd, det blir skumt för mig, antingen så distar det asmycket och brusar, men ljudet går genom kabeln. Eller så fångas ljudet upp av telefonens mic, trots att sladden är ikopplad på samma vis.. vad gör jag fel? Iphone 6, 3,5mm stereokabel som går från mastern på mixerbordet..

  22. #22
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, vad trist!
    Har du kollat på själva sladden? På min sladd finns det markering på varje splittad sladd (en för mic och en för hörlur) Jag kopplade signalen ut i den för mic och hörlurarna i andra (kan även skippa hörlurarna) Detta funkade för mig iaf... däremot behövs ibland signalen ut justeras ganska rejält. Behöver vara ganska låg har jag märkt om det inte ska dista. Men bruset fick inte jag?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •