Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: TC M5000-> ADA

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    TC M5000-> ADA

    Hoj,

    Behöver lite hjärnhjälp.

    Har en TC m5000 med enbart DSP-kortet (dvs inget ADA-kort). Det går såklart att använda de digitala in/ut för att använda den som rent digital enhet - men vill helst köra den stand alone då den främst ska användas som reverb med min hårdvarumixer.

    Jag har en ADA över (en lucid 8824) och tänkte använda den - men sprang på en tankevurpa. ADAn är ansluten till M5000 via TOS-link, synkar fint på 44.1 så handshake är ok. ADA tar ljud in. Dock är jag inte helt säkert på om jag tänker rätt att man ska kunna köra signal från ADA genom M5000 och tillbaka till ADA ut tillbaka till mixer?

    Just nu kommer signal in i ADA men inget ut genom ADA ut. Och ingen signal verkar gå in i M5000.
    Synth -> ADA IN -> m5000 -> ADA OUT - > mixer.

    Antar man skulle behöva konfigurera ADA att den skickar ljud i en loop genom en effekt och sedan tillbaka. Men eftersom ADA inte är kopplad till någon dator (m5000 är master clock) finns det ingen möjlighet att konfigurera.

    Någon ide´?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har du kopplat två toslink-kablar mellan dem?

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Japp. Det finns några olika settings på M5000 just hur man hanterar deras eget ADA kort - har kört lite trial and error där och kommer tyvärr inget ljud genom ADAn. Så verkar vara där jag står still

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Å du har kopplat XLR till analog in / ut 1 & 2 på Lucifern?

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    japp - just 1+2.
    Testade luciferns ingångar och alla 12 funkade iallfall. Jag får testa om signal går genom utan m5000; kan ju vara så den inte är rätt grundkonfad. Tack för felsökningsinput, PF

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ingen fara, men undrar varför det felar. Kanske skönt att bara köra ett midiverb eller nåt för stunden? Alltid frustrerande när man inte får fart på sånt här. Rydan hjälpte mig en gång... runt 2004... huvaligen (vad åren går)... med Behringers första digitalmixer, jag hade maxat den med toslink men fick inte ett skvatt att fungera. Det löste han (och Rizzo) på fem minuter, den gången var det masterklockan som var boven. Kan du testa med Lucifer som Clock hamburgerrestaurang?

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hehe, rydan och Rizzo är klippor Man saknar dem här nere i södern.

    Jag hittade manualen till ADAn. Finns tydligen ett gammalt program att konfigurera hur routing och outputs fungerar. Ser ut som det är den vägen man måste gå. Bara plug and play var allt för optimistiskt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ada.PNG 
Visningar:	19 
Storlek:	17,7 KB 
Id:	83584
    Senast redigerat av Frengus den 2018-09-20 klockan 22:47.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör du Lucid i local mode? Har du koll på vad alla DIP-switcharna gör?

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Det är inte så att TOS-link på någon av enheterna är ADAT medan den andra är SPDIF? Optiskt är det samma kontakt, men helt olika format...

  10. #10
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Min egna analys är på Hasses spår - det finns en serie dips som konfigurerar bl.a digital routning. Det där gamla programmet fanns bara för Mac Classic och nån sådan har man ju inte Men ska göra liknande saker som DIP. Blir att testa ikväll

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Under schemat från manualen sid 19 finns ett förslag på inställning för DIP-switcharna för att använda Luciden som ett Analog<->ADAT-interface (med TC som klocka) - prova det (1-3 upp, 4-8 ned)

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Grymt!

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Men, går det att konf:a Lucid:en så den har SPDIF ut på optisk, och inte ADAT? Jag känner mig skapligt övertygad om att optiska in/ut på M5000 är SPDIF, och inte 8-kanalig adat (särskilt som varje DSP-kort verkar ha egen digital IO). Det är givetvis en gissning, men jag skulle börja med att kolla det. (Och/eller om det går att välja vilken av de digitala portarna som ska användas på M5000 och vilket format de i så fall ska vara).

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ajaj - får dubbelkolla det. Kan helt säkert vara så.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, går det att konf:a Lucid:en så den har SPDIF ut på optisk, och inte ADAT? Jag känner mig skapligt övertygad om att optiska in/ut på M5000 är SPDIF, och inte 8-kanalig adat (särskilt som varje DSP-kort verkar ha egen digital IO). Det är givetvis en gissning, men jag skulle börja med att kolla det. (Och/eller om det går att välja vilken av de digitala portarna som ska användas på M5000 och vilket format de i så fall ska vara).
    Bra iakttagelse!

    Lucid:en tar bara ADAT på optisk och inte optisk S/PDIF - kommer inte ihåg om det finns någon option för "SPDIF-över-ADAT" i I/O-config för DSP.

    I så fall är det RCA-kablar som gäller mellan enheterna, med synk från S/PDIF. Konfig för DIP-switcharna (1-6 up, 7-8 ned).

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hur har det gått med detta?

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Åt helvete Jag snackar med en lirare som säljer en m5k med Ada - får se på onsdag. Problemet är just som ni båda varit inne på - fick inte ordning på TOS link/Sp diff för att skicka över ljudet. Har lagt ner dygn av konfig av den här burken nu - så tänkte lösa problemet på IT-vis; kasta pengar på det

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ok - fungerade inte med koax?

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag testade koax, RCA, AES/EBU via XLR samt TOS LINK/SPDIFF. Gav upp. Ibland får man inse sina begränsningar

    Fastnade istället på den menlösa routningen mellan 2x Fireface 800 kort till mixern. Satans korkade maskin kan inte daisy chaina via firewire. Man måste tydligen sätta upp den ena som stand alone slav och slanga över ljud via ADAT. Jag som trodde RME var uppbyggt av smarta tyskar. Tji fick jag

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Varför kallar man det ADA kort, bör ju vara ADDA i så fall. Jag kanske är intresserad om det är rea ytterligare på denna burk? 1500:-?

  21. #21
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du bara skall köra spdif och komma billigt och enkelt undan, kolla thomann och hitta en billig converter. Spdif rca kostar nästan inget. Då kan du köra utan dator/fristående. Eller kör via rme och dator, routa i daw och använd rme:n som adda till mixern.

  22. #22
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför kallar man det ADA kort, bör ju vara ADDA i så fall. Jag kanske är intresserad om det är rea ytterligare på denna burk? 1500:-?
    I TC:n finns ett av D:na separat, så i deras värld ADA

  23. #23
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför kallar man det ADA kort, bör ju vara ADDA i så fall. Jag kanske är intresserad om det är rea ytterligare på denna burk? 1500:-?
    Hehe, bara 480XL preseten är värd 2.8 Jag gillar den - bara lite knepande att knåpande att få¨in den i mitt workflow. Jag gillar inte helt digitala effekter; det fungerar fint men får inte riktigt känsla. Vete katten om man kan köra 2 DSP och en ADA. Vet du fluss? Om, kommer jag få ett chassi över om du är sugen, Firechild Jag har spanat ebay och de satans korten är inte billiga. Ibland dyrare än maskinerna

  24. #24
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Med rätt S/N på de två dsp korten och en MD2 licens så kommer du åt programmet Toolbox vilket gör att du kan köra båda dsp samtidigt. Via dip på dsparna så kan du också köra dem samtidigt men då digitalt ut om du skall mixa dem. Det går att routa lite som via multibusfunktionen.
    Meckade mkt med detta på min första, nu har jag fyllt den med mina program så den är "set to forget"

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade koax, RCA, AES/EBU via XLR samt TOS LINK/SPDIFF. Gav upp.
    Ok

  26. #26
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Nu är jag lycklig igen Gjorde susen med en ADA.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0184.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	631,3 KB 
Id:	83770

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag lycklig igen Gjorde susen med en ADA.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0184.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	631,3 KB 
Id:	83770
    Sicken vacker bild!!

  28. #28
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Happy happy Säljaren var på mig om en riktig 480.. men vafan. Får spara på slantarna nu i dåliga tider
    Tyvärr är nog DSP kortet dött i nya maskinen.. statiska utbrott av nått iden. Men var ju ADAn som var det viktiga.

    Så nu kör vi! 8sek reverbsvansar på linn-claps

Liknande ämnen

  1. Tc M5000 240 volt??
    Av gaorinath i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 11:01
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-21, 05:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •