Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Insjunket lock på ny gitarr

  1. #1
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Insjunket lock på ny gitarr

    Har en tre månader gammal akustisk gitarr (Art & Lutherie Parlour) som jag idag noterade att de hade en liten insjunkning vid stallet. Har enbart haft den hemma i vanlig rumstemperatur, inte ovanligt torrt inomhus (gammalt hus med självdrag, inga elradiatorer eller så). Den har inte fått någon smäll. Vad gör jag? Gäller garanti för sånt? Hjälp!

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beror på var insjunkningen är och hur stor. Lite resonemang här: https://www.acousticguitarforum.com/...d.php?t=323305

    En del kommer naturligt, annat kan tyda på att förstärkningsribbor under locket släppt.

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror på var insjunkningen är och hur stor. Lite resonemang här: https://www.acousticguitarforum.com/...d.php?t=323305

    En del kommer naturligt, annat kan tyda på att förstärkningsribbor under locket släppt.
    Tack! Ska kolla länken. Det är en liten skåra, 4-5 centimeter som är centrerad en bit utanför stallet. Känns väl mest oroväckande då det är ett nytt instrument. Ska höra av mig till Gear4Music och rådslå med dem!

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skåra, är det en spricka? Förmodligen inte men det är inte tydligt vad du menar med det.

    Hursomhelst. Om det är en ny gitarr ska den inte ha rört sig såpass mycket utan att det är nåt. Mycket har hänt med många av mina instrument i år bara pga. vädret. Stödstagen inuti kan ha släppt. Det är inte så att den stått och spänt sig (alltså att strängarna blivit hårdspända) i värmen? Stränga av och känn efter. Om inget är löst eller sprucket så lev med det, om den ändå är skön och spelbar. Förmodligen ingen fara då.

  5. #5
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    En liten förtydligande bild för att kompensera min dåliga förklaring! Har skickat bilder till gear4music så får vi se vad de tycker. Den är ju fullt spelbar och låter fint, det är mest det att jag tänker att det kanske riskerar bli värre när det här har hänt på tre månader.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180920_071536314_iOS.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	318,4 KB 
Id:	83564

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det där är INTE okej! Gissar att det är en material/tillverkningsskada på undersidan som bokstavligen kommit upp till ytan. Garantifråga definitivt!

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Åfan. Nej det var inte fint. Helt klart fabrikationsfel, om du inte slagit i den hårt på ett helt perfekt sätt (för att få till den fina sprickan ). Stränga ner och lämna in/tillbaka.

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Då ska jag stå på mig! Tack!

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Update: gear4music hämtar upp gitarren mha DHL. Tyckte om soundet i gitarren, men frågan är om man vågar sig på en likadan modell igen eller om bör titta på en annan tillverkare? Art & Lutherie är ett dotterföretag till Godin som jag annars har goda erfarenheter av. Akustisk stålsträngad runt 4-6000 alltså. Gitarren jag har idag är en parlourmodell, men det är inte heligt. Kanske värt att titta på en äldre gitarr där träet har "satt sig"?

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Art & Lutherie är ganska vanliga och uppskattade för ljud och kvalitet jfr pris. Har inte sett fler som som råkat på liknande problem med gitarrerna, så det torde vara ganska så tryggt att byta till en likadan. Men nagelfar den nya gitarren ordentligt när du fått den.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Gillar du modellen i övrigt så kör på den. Risken att en till skulle ha samma fel är mycket liten (typ att det finns en felkonstruktion i hela serien, vilket borde ha framkommit ändå i så fall).

  12. #12
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ynf. Tillverkaren hävdar via Gear4Music att det är en tryckskada som inte går på garanti. "Tillverkaren har informerat oss om att de kan reparera gitarren men att det fortfarande kommer finnas tecken på den tidigare skadan.".

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om ljudet är som det ska skulle jag nog acceptera det. Om G4M betalar såklart, eftersom du klargjort att du inte har nåt med sprickan att göra.

  14. #14
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ljudet är som det ska skulle jag nog acceptera det. Om G4M betalar såklart, eftersom du klargjort att du inte har nåt med sprickan att göra.
    Gear4Music vill nu skicka tillbaka gitarren till mig i befintligt skick i väntan på att deras gitarrexpert är på plats. Samt råder mig att själv lämna in den till en gitarrverkstad för ett utlåtande. Fortsätter envist hävda att detta är en reklamation. Bevisbördan ligger dessutom på dem, då detta har skett inom ett halvår. Verkar vara samma regel i Storbritannien också. Fortsättning följer.

  15. #15
    biorn
    biorn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Lite gissningar från en blivande möbelsnickare: Tycker det ser ut som att ligninet släppt mellan trä-fibrerna. Troligtvis på grund av tidigare existerande kådlåpa el liknande. Gissar det eftersom sprickan ser ut att ha skett mellan två årsringar. Borde gå att få reklamerat tycker jag. Skulle inte tro att det kommer bli så mycket värre, men det ser ju inte så fint ut. Vet du vad det är för träslag?

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Absolut reklamation... detta är inte OK på ett nytt instrument!

Liknande ämnen

  1. 3u tolex case m. lock, inom EU?
    Av mountkili i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 15:18
  2. Insjunket jack RE-501
    Av paperboycalle i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 12:29
  3. Casetrix - avtagbart lock...
    Av enapa i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 04:48
  4. Lock till 1210?
    Av bmeeks i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •