Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tracking/mix eq

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Tracking/mix eq

    Vet att det finns en annan eq tråd här, tänkte denna specifikt skulle handla om eq's för tracking/mixning. Nu har säkert folk olika tekniker och använder eq mer för det ena eller andra. Jag använder eq för båda ändamålen.

    Har idag egentligen bara 3 eq's för detta - AML eqp-1a, 1084 Neve clone samt Elysia Xfilter som jag använder i hw.
    Jag vill utöka lite som komplement. Kanske inte så high end alltid men just nu funderar jag på en Trident 80 i 500 format samt en SSl 611 samma format. Har funderat på någon neveklon till men de 1084:or jag har är jäkligt bra och har soundet till stor del. Någon Harrison har jag kikat på också.

    Det jag vill är att kunna komma åt lite klassiska sound, därav mina val ovan.
    Vad finns det mer och finns det alernativ?

  2. #2
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Vet inte om det skulle vara klassiskt sound, men jag gillar mina kush electra som fan. Jag har dock ingen bred kunskap och inte testat så många olika high end eq’s.

  3. #3
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    En chandler kanske?



    Finns ju Chandler Little Devil också men jag har för mig att den är typ en 1081-klon?

  4. #4
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om det skulle vara klassiskt sound, men jag gillar mina kush electra som fan. Jag har dock ingen bred kunskap och inte testat så många olika high end eq’s.
    Electra är en fin eq. Har lånat och den känns som en bra bred eq, men jag fick inte riktigt den där aha känslan med den.

  5. #5
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En chandler kanske?

    Finns ju Chandler Little Devil också men jag har för mig att den är typ en 1081-klon?
    Curvebender i 500 Den hade jag missat! Definitivt en kandidat.

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Preamp på bilden ovan dock!


  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Preamp på bilden ovan dock!
    Tack, såg detta

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det finns ju verkligen helt sjukt många fina alternativ. Det tar emot att ge förslag utan lite mer specifikation.

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju verkligen helt sjukt många fina alternativ. Det tar emot att ge förslag utan lite mer specifikation.
    Jag skall ta mig tid senare och försöka beskriva.

    Nu så -

    Det jag är ute efter är eqs som använts mycket genom tiderna. Det har ju tagits fram ett gäng, framförallt för 500, de senaste åren. Jag nämnde ett par inledningsvis. Typ kunna plocka fram ett Harrison, SSL, EMI, mm bord vid tillfälle utan att ha hela schabrak i studion.
    Lite så var min tanke
    Senast redigerat av flussmedel den 2018-09-20 klockan 18:50. Anledning: Tänkt klart :)

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    EQs av den typen som använts mycket genom tiderna.. då är det ju främst SSL, Neve och API om du vill ha något från de bättre märkena. Harrison, EMI, gamla riktiga Trident, Helios osv är relativt sett väldigt ovanliga trots att de används i ett par schyssta studios där det passerats en hel del hits.

    Men min personliga tanke är för övrigt att målet då känns lite skevt. Om du vill ha soundet från ett stort mixerbord så börja istället fokusera på dess ingående och utgående elektronik (det som ligger före och efter all processning). En helt ren EQ (vilket typ inte finns.. men vi kan låssas) som går genom rätt elektronik är jag ganska så övertygad om kommer låta mer som ett visst mixerbord än bara dess EQ. Vissa EQs säljs iofs med delar av den elektroniken inbyggd.. kanske fokusera sökandet efter "channel strips"? Du missar iofs soundet från master-delen och en del annat, men du kommer ju direkt en längre bit på vägen.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-09-24 klockan 11:00.

  11. #11

    Veteran
    Jag tänker också på API och SSL EQs.
    API mest för att jag gillar hur rattarna sitter på varandra och gör det smidigt att svepa EQ och ratta in rätt värde.
    SSL Bra om man behöver operera patienten med lite mer precision, rejält med gain om man så behöver.

Liknande ämnen

  1. PolySix keyboard tracking
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-12-08, 11:51
  2. Prophet One - Tracking
    Av Frengus i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •