Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Behringer Deepmind, tips och trix?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Behringer Deepmind, tips och trix?

    Den ursprungliga tråden om Deepmind är nu 48 sidor lång och rätt svår att röverblicka (jag har tillbringat eftermiddagen med att försöka få ju detta ;o).

    Jag tänkte att det därför kan vara läge för en ny tråd som mera koncentrerar på erfarenheterna och på ev. tips och trix som vi gemensamt utforskar/hittar på andra ställen.

  2. #2
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    - Om man har missat den interna modulations-sequencern som ligger i enheten bland Arpeggiator funktionerna så är den grym att modulera saker med. Särskillt om man kör en Arpeggiator samtidigt, som en liten melodislinga som hela tiden förändras.

    - Att det finns färdiga presets för olika typ av indelningar för arpeggiatorn är kul att laborera med. Det ger mycket mer liv till ens melodier.

    - Att helt ta bort Velocity-känsligheten i VCAn var ett tips jag såg på youtube. Smidigt när man programerar nya ljud, men tar klart bort lite av funktionaliteten.

    - Ballsy läget i VCAn gör stor skillnad! Fläskar till det fint.

    - Att variera Gate time över tid var trevligt.


    Detta är väl lite vad jag kan komma på just nu.

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    - Att effektenheten har möjlighet till kontrollerad feedback är en guldgruva av mer eller mindre kaos (och shimmer-reverb om man är så lutad)

  4. #4
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Att effektenheten har möjlighet till kontrollerad feedback är en guldgruva av mer eller mindre kaos (och shimmer-reverb om man är så lutad)
    Var hittade du shimmer-reverbet? har gått igenom alla effekter men kanske är blind, eller behöver jag uppdatera mjukvaran möjligtvis?

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du kopplar ett reverb i kedja med en pitcheffekt, och routar tillbaks lite av ljudet in i reverbet igen. Försiktigt dock

    The basic foundation of the Brian Eno / Daniel Lanois shimmer sound is fairly simple: Create a feedback loop, incorporating a pitch shifter set to +1 octave, and a reverb with a fairly long decay time.

  6. #6
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kopplar ett reverb i kedja med en pitcheffekt, och routar tillbaks lite av ljudet in i reverbet igen. Försiktigt dock
    åhh, tack Nu lärde jag mig något nytt, ska minsann testa på en gång.

    edit: Wohoo de lät fint!
    Senast redigerat av Linuz den 2018-09-18 klockan 23:04.

  7. #7
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra tips!

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag hittade detta YouTube-clip som går lite under ytan och visar pådjupet i denna fantastiska synt. Här använder han mod-matrix, effekter och arrpegiatorn för att skapa en läcker patch, samtidigt som han på ett uppenbart sätt visar på djupet och möjligheterna...


    https://youtu.be/w470bmqAbkg

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    och denna visar på hur control-sequencer kan användas både för valfria parametrar men även som en traditionell sequencer.


    https://youtu.be/i7U6vOFZVl0

  10. #10
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Man önskar lite att den hade haft flera stycken inbyggda sequencers, även om det klart går att använda samma till flera moduleringar. Men tänk att ha typ 4st som alla gått att köra i olika kombinationer av hastighet och längd

  11. #11
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Finns det (nu) något bra och enkelt sätt att stänga av alla effekter. Typ globalt och/eller per patch. Sist jag kollade fick man gå in på varje patch och scrolla ner i menyn för att manuellt sätta OFF, sedan spara om patchen. Bökigt om man vill ha allt "dry".

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Så här står det i manualen...
    "The signal path / voice structure from the OSCs to the main outputs is completely analog. The DSP effects can be bypassed completely to maintain the analog path.
    FX MODE - This allows you to choose if the effects are to be configured
    in INSERT MODE, SEND (and Return) MODE, or to BYPASS the effects."

    Så vitt jag förstår innebär detta att man måste göra det per patch men det räcker med ett ställe för alla effekter.

  13. #13
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här står det i manualen...
    "The signal path / voice structure from the OSCs to the main outputs is completely analog. The DSP effects can be bypassed completely to maintain the analog path.
    FX MODE - This allows you to choose if the effects are to be configured
    in INSERT MODE, SEND (and Return) MODE, or to BYPASS the effects."

    Så vitt jag förstår innebär detta att man måste göra det per patch men det räcker med ett ställe för alla effekter.
    Man kanske skulle ha haft en dedikerad knapp för detta? Eller den kanske har det? Prophet-6 har en som stänger av alla effekter och den används mycket här.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kanske skulle ha haft en dedikerad knapp för detta? Eller den kanske har det? Prophet-6 har en som stänger av alla effekter och den används mycket här.
    Samma sak på Andromeda. Användes flitigt så länge jag hade A6.

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det handlar om att trycka på FX-knappen och vrida en ratt två steg.... done!
    Visst kan behövas en del på de över 1000 inbygda patcherna men om man rattar sina egna ljud... knappast en dealbreaker... lol

    (Dessutom låter de inbyggda effekterna förvånandsvärt bra i mina öron)
    Senast redigerat av biomoib den 2018-10-07 klockan 22:20.

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hittade detta i Firechilds demotråd...

    Citat Ursprungligen postat av eXode:
    Ett najs trick är att du kan använda Unison 2 läget och ställa in "Voice Num" som källa i modulations matrisen, då kan du stämma den ena rösten annorlunda mot den andra, och på så vis få t.ex. två sågtänder som är stämda 1 oktav mellan.
    Testade nu och som du skrev i PM så är det Uni Voice som man ställer på källa och tex -12 i värde och destination OSC1 Pitch eller både OSC1/OSC2 och vips spelar nu Unison rösten i oktav intervaller

  17. #17
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Någon som uppdaterat till senaste OS? Jag har samma sen jag köpte den men planerar uppdatera snart.

    Körde för övrigt en totalkalibrering av den, tog 1,5 timme hehe. Många olika grejor som den skulle gå igenom.

  18. #18
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som uppdaterat till senaste OS? Jag har samma sen jag köpte den men planerar uppdatera snart.

    Körde för övrigt en totalkalibrering av den, tog 1,5 timme hehe. Många olika grejor som den skulle gå igenom.
    Körde en uppgradering för nån månad sen. Inga konstigheter

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lite spännande patchar kanske? Visar ialla fall hur mångsidig Deepmind är...

    https://youtu.be/BfAwIuQKOdc

  20. #20
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Mäktigt. Nu ångrar jag att jag sålde min Deepmind!

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bra demo, bra ljud!

  22. #22

  23. #23
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Otroligt mysig synt. Lite för mysig ibland dock. Svårt att få den att låta acid..

  24. #24
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, det är väl inte det primära användningsområdet... men den hittar lätt sin plats i min musik.

  25. #25
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite spännande patchar kanske? Visar ialla fall hur mångsidig Deepmind är...

    https://youtu.be/BfAwIuQKOdc
    oj, vilka ljud, nostalgi, måste köpas

  26. #26
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Vilken otrolig synth. Helt bananas. Tänk om det inte stått Berra på den

  27. #27
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag har bara testat DM två gånger, en 12:a och 6:a, kort, i ett par musikaffärer. Men båda gånger drabbades jag av två tankar:

    - Den verkar buggig. Kommer inte ihåg detaljerna just nu (det var ett par år sedan), men det var typ att enveloperna inte reagerade som jag förväntade mig på något sätt.
    - Så fort man lämnar de deidcerade reglagen på panelen drabbas man av menyleda. Dvs menysystemet är, i likhet med de flesta andra menysystem, mest än slasktratt för sånt man inte fick rätt på på riktigt, och följaktligen tråkigt och tungrott att navigera.

    Så hur är det, DM-diggare? Har synten blivit bättre i och med uppgraderingar, eller finns det konstigheter som man får lära sig leva med, och en inlärningskurva som man helt enkelt måste lära sig behärska? Instrumentet har ju annars en ganska omedelbar och lättillgänglig framtoning, vilket är lite motsägelsefullt.

  28. #28
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag är fortfarande väldigt förtjust i min.

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Den verkar buggig. Kommer inte ihåg detaljerna just nu (det var ett par år sedan), men det var typ att enveloperna inte reagerade som jag förväntade mig på något sätt.
    Inget jag märkt alls faktiskt. Kanske försvann med någon uppdatering om det nu var så från början?

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Så fort man lämnar de deidcerade reglagen på panelen drabbas man av menyleda. Dvs menysystemet är, i likhet med de flesta andra menysystem, mest än slasktratt för sånt man inte fick rätt på på riktigt, och följaktligen tråkigt och tungrott att navigera.
    Jag var också fundersam först, men jag håller inte alls med idag. Tycker menyerna är oerhört snabbåtkomliga och logiska att jobba med. Bara det att man lagt knappar för detaljredigering direkt i anslutning till respektive grupp av rattar (filter-"edit" vid filterreglagen osv) snabbar på väldigt mycket. Det enda undantaget skulle väl då vara effektenheten som är väldigt kraftfull och kräver rätt mycket menydyk.

    Det jag tyckte kändes billigast när jag testade den var displayen, men den är väldigt funktionell. Man behöver inte alltid ha OLED även om det är snyggt...

    Den stannar hos mig, spelar ofta på den. Tillfredsställer både suget att "bara spela en stund" och att snickra mer avancerade ljud.

  29. #29
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag håller med The Introvert.... magisk synt för lite pengar. Jag en del människor tappar objektiviteten bara för att det står Behringer på den den. Om jag förstår det rätt är det Midas-folket som konstruerat den medan Behringer står för tillverkningen (jo jag vet att Behringer köpt Midas).

  30. #30

  31. #31
    saanto
    saanto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte just en... Sist jag köpte synth så var det en Ensoniq SQ-2 på tidigt 90 tal, så detta är ett trevligt återfall :-) Den levererades med äldre firmware så det uppgraderade jag. Allt funkar fint. Borde man kalibrera allt eller det kanske är onödigt då. Märkte att det var transparanta modwheels som på DM6 men det kanske är så nu. Det kommer säkert fler frågor framöver :-)

  32. #32

Liknande ämnen

  1. Roland System 100m, tips, fix och trix
    Av dar303 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 22:51
  2. x0xb0x-gruppköpets tips och trix.
    Av agoraph0bia i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 11:34
  3. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:10
  4. Tips och Trix: Zooma snabbt!
    Av Jont Olof i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-05, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •