Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Garageband... Kvasiartisteri?

Pallox
    Pallox är inte uppkopplad
    Palloxs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Garageband... Kvasiartisteri?

Så,

Bevisat omusikaliska bekanta, utan praktik eller ens ett uns studioambition eller klaviaturkoll, poppar plötsligt upp på soundcloud som elektronmusiker under balla namn, efter ett par timmars lek i appen Garageband... -Nu är jag också musiker! -Slängde ihop ett nytt fett spår på muggen idag, kanske nåt för nästa bladerunnerfilm?

Låter snyggt men låtarna är besläktade av någon sorts arpeggios och släpighet.

Har vi här en slags självhävdelse bakom ratten på självkörande bilar i musikformat?

Om så har ju ett oerhört farligt utslätande virus landat i kategorin elektronika, som gör det hela fullkomligt ointressant...

Veteran
    Härligt att alla kan skapa kontrar jag med!

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Pallox Visa inlägg
    Så,

Bevisat omusikaliska bekanta, utan praktik eller ens ett uns studioambition eller klaviaturkoll, poppar plötsligt upp på soundcloud som elektronmusiker under balla namn, efter ett par timmars lek i appen Garageband...
    Och?

Alla börjar nånstans, vad är det som säger att de inte fortsätter utforska musikskapandet? Vad spelar det för roll om de kör sin grej och har kul?

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Så,

Bevisat omusikaliska bekanta, utan praktik eller ens ett uns studioambition eller klaviaturkoll, poppar plötsligt upp på soundcloud som elektronmusiker under balla namn, efter ett par timmars lek i appen Garageband... -Nu är jag också musiker! -Slängde ihop ett nytt fett spår på muggen idag, kanske nåt för nästa bladerunnerfilm?

Låter snyggt men låtarna är besläktade av någon sorts arpeggios och släpighet.

Har vi här en slags självhävdelse bakom ratten på självkörande bilar i musikformat?

Om så har ju ett oerhört farligt utslätande virus landat i kategorin elektronika, som gör det hela fullkomligt ointressant...
    Utslätad electronica är väl inget nytt? Har ju funnits sedan electronicans dag 1. Ofta utförd av etablerade artister med studion full av roliga instrument men huvudet tomt på bra idéer. Särskilt farligt är det nog inte.

Shike
    Shike är inte uppkopplad

Välkommen till samtiden. Alla kan nå ut, men inte många når fram. Men det är ju kul att leka med musik, måste man ha några särskilda kvalifikationer för att det ska godkännas? Vilka isf?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    +1 Sonen kom hem med läxa i GarageBand på platta. Supertaggad att göra läxan...

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Kvasiartisteri, vilket härligt nedvärderande ord!
    Det var såklart bättre förr när alla musiker kom ut med en examen i studioambition och klaviaturkontroll. Alltså innan sån där skränig pop och dunka dunka.

Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Förbud nu!

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ser inte att problemet är så stort. Eller så är jag en del av problemet själv

sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

Veteran
    Ja, visst är det underbart?

Tänk att så många provar att göra (elektronisk) musik idag, hur tillgängligt det är nu för tiden och hur lätt det kan vara att börja med.
    Även om, vi låtsas att, 90% av allt det som kommer ut av det är "dåligt" så kan vi alla vara glada för de 10% som kanske inte hade funnits utan tillgängligheten som finns idag.

Det gör i alla fall mig glad.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...dessutom kanske de fortsätter och börjar intressera sig för andra aspekter av musicerandet, som inte GarageBand är så optimalt på.

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fast det ligger ändå något i det han skriver men det handlar, som jag ser det, mer om att musik som det ligger en del arbete bakom inte når fram i mediebruset. Eller rättare sagt, den måste konkurrerar med mer eller mindre automatgenererad musik. Sedan finns det inget som säger att musik som någon lagt mycket tid på behöver vara tilltalande för den som lyssnar. Men jag tycker att det är en ganska stor skillnad på att ha gjort musik genom att klippa ihop loopar som redan är bearbetade och klara och att göra jobbet själv. Resultatet behöver inte nödvändigt skilja sig åt.

Jag uppskattar ett bra hantverk. Jag köper hellre en gammal målning på loppis än en fin plansch på Ikea eftersom jag uppskattar och respekterar att någon lagt tid och energi på målningen. :-)

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    Eller rättare sagt, den måste konkurrerar med mer eller mindre automatgenererad musik.
    Du menar sådan musik där maskinerna tar över och "musiker" bara behöver trycka på play?

Jag tycker inte det ligger något annat i första posten än att OP stör sig på att nybörjare lägger upp sin musik på olika tjänster. Det är ingen som tvingar någon att lyssna på Soundcloud precis och jag ser dessa tjänster som en utmärkt plats för nybörjare att få feedback på sin musik. Det skadar ingen.

Att musik har blivit slätstruken tycker varje äldre generation (antar att OP inte är en tonåring som tar sina första stapplande steg ut i musikvärlden). Det är för övrigt inte bara amatörer som gör musik med prefab-loopar och ljud utan även etablerade producenter. Det kan man tycka vad man vill om, alla har olika uppfattningar om vad som är en fin målning.
    Enkla verktyg kan sporra intresse och experimentlusta, ser ingen vits med att racka ner på nybörjare.

JOMACO
    JOMACO är uppkopplad nu
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    Du menar sådan musik där maskinerna tar över och "musiker" bara behöver trycka på play?

Jag tycker inte det ligger något annat i första posten än att OP stör sig på att nybörjare lägger upp sin musik på olika tjänster. Det är ingen som tvingar någon att lyssna på Soundcloud precis och jag ser dessa tjänster som en utmärkt plats för nybörjare att få feedback på sin musik. Det skadar ingen.

Att musik har blivit slätstruken tycker varje äldre generation (antar att OP inte är en tonåring som tar sina första stapplande steg ut i musikvärlden). Det är för övrigt inte bara amatörer som gör musik med prefab-loopar och ljud utan även etablerade producenter. Det kan man tycka vad man vill om, alla har olika uppfattningar om vad som är en fin målning.
    Enkla verktyg kan sporra intresse och experimentlusta, ser ingen vits med att racka ner på nybörjare.
    bra skrivet!

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Äh, nu förenklar ni problematiken tycker jag. Landskapet för att skapa musik har förändrats avsevärt på senare år, och det är ett tveeggat svärd. Å ena sidan är det positivt att insteget blivit enklare att skapa, å andra sidan urholkar det skapandets värde. Det som tidigare var lite av ett commitment att investera tid och pengar i verktyg och att lära sig hantverket kan man nu göra lite på skoj med färdiga verktyg.

Den verkliga skillnaden är att jag tycker inte det är ett skämt längre att "bara trycka på play", som det möjligen var på 80-talet när folk tittade snett på mina prylar med många knappar. Nu finns programvaror för att sätta ihop musik från halvfabrikat med hyggligt resultat, och trycka upp det på valfri musiksajt. Det som händer är att jag som lyssnare nu måste vada genom 99.99999% ointressant skräp för att hitta guldkornen, och värdet på musik som koncept sjunker dramatiskt. Varför ska jag betala någon för att göra musik när det finns så mycket där ute? I morgon har vi AI som skapar "good enough" musik för att ljudsätta mediaproduktion, butiker, bussar ...

Det finns förstås inget rätt eller fel, bara en utveckling, men för den som vill kunna göra musik i studio och nå ut med den höjs barriärerna paradoxalt mer och mer i takt med "demokratiseringen". Jag vet själv inte riktigt var jag står i det här, men jag kan inte tycka att man bara kan vifta bort det som "racka ned på nybörjare". Poängen är väl att man inte riktigt behöver idas gå förbi steget att vara nybörjare för att lägga till mer brus till bruset?

En intressant jämförelse är ju detta med fotografi. När min pappa höll på med det var det en kuriositet, som krävde rätt mycket kunnande. Idag kan vem som helst kalla sig "fotograf". Helt ok - men det urholkar yrket rejält. Det är intressant (och lite ledsamt) att följa diskussionerna om amatörfotografer som konkurrerar med pris (eftersom de har råd att göra det "på skoj"), får jobb att plåta folks bröllop eller andra högtider, och sabbar det. Vilket då slår tillbaks på fotografiskrået. (De kallas "fauxtographer" av yrkesmänniskor)

Vem har rätt? Det kan jag inte svara på, men diskussionen är viktig i mina ögon.

Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    +999

kan skapa ett intresse och bygga och att ha ett lågt insteg är bra tror jag. Sen kommer resten så länge viljan finns!

valsolos avatar
    Veteran
    Folk "gnällde" när Avicii satt o musklickade noter i Fruity Loops... Bättre slingmakare än den gode Tim (r.i.p) har nog inte hörts sen Vince glansdagar

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg

Vem har rätt? Det kan jag inte svara på, men diskussionen är viktig i mina ögon.
    Alla nybörjare använder inte ready made verktyg utan de kanske lägger upp sin musik för att de som följer dem ska ge feedback? Konstigt att du har så svårt att hitta bra musik på nätet? Jag tycker det är lättare att hitta bra och intressant musik inom de genres jag gillar med den dagens distributionsmetoder. Jag kan hitta artister som jag aldrig hade hittat på den tiden när musik enbart spreds genom fysisk media. 99,999999% ointressant skräp låter orimligt om det inte är så att du har en väldigt smal musiksmak. Det var mycket skräp i skivbackarna förr och oerhört mycket svårare att hitta intressant alternativ musik.

Scorphion
    Scorphion är uppkopplad nu
    Scorphions avatar
    Intressant diskussion och jag ser båda sidorna helt klart. Men låter det bra så bryr jag mig mindre om hur det skapats.
    Jag är själv ingen musiker, men tycker om att skapa det jag kan i studion, och jag har inga bekymmer att ta presets, arpeggios eller loopar som någon annan skapat om jag kan få in det snyggt i ett stycke.

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Alla nybörjare använder inte ready made verktyg ...
    Och det var inte det jag sade heller. Och ja, det var mycket skräp i skivbackarna förr. Men nu har vi närmast oändligt med skivbackar. Igen, på gott och ont.

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Och det var inte det jag sade heller. Och ja, det var mycket skräp i skivbackarna förr. Men nu har vi närmast oändligt med skivbackar. Igen, på gott och ont.
    Det jag initialt reagerade på var attityden till amatörer i den inledande inlägget från OP. Som exempel så växte punken fram som en reaktion mot att musik var till för ett fåtal "proffs" och ur det den frigörelsen så kom en våg av intressant musik och ett nytt tankesätt eftersom fler vågade börja spela trots att de inte hade "studioambitioner" eller kunde rabbla skalor. Mycket musik som sedan blir stilbildande skapas genom happy accidents och det är sällan det är slipade studiomusiker som skapar dessa. Gillar man inte att amatörer samsas bredvid proffs i vissa tjänster så behöver man ju inte besöka dessa utan man letar upp musik på det mer traditionella viset genom att läsa recensioner mm. Men som du säger, på gott och ont.

Shike
    Shike är inte uppkopplad

Nu gnäller visserligen inte trådstartaren på talanglösa amatörer i allmänhet, utan på personer hen känner. Är det därför det är extra bittert?

Lite som när min erkänt slöa och tjocka kompis är ute och springer medan jag, en träningsmänniska, sitter hemma i soffan? Klart man blir förbannad! Nån ordning får det vara!

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det jag initialt reagerade på var attityden till amatörer i den inledande inlägget från OP. Som exempel så växte punken fram som en reaktion mot att musik var till för ett fåtal "proffs" och ur det den frigörelsen så kom en våg av intressant musik och ett nytt tankesätt eftersom fler vågade börja spela trots att de inte hade "studioambitioner" eller kunde rabbla skalor. Mycket musik som sedan blir stilbildande skapas genom happy accidents och det är sällan det är slipade studiomusiker som skapar dessa. Gillar man inte att amatörer samsas bredvid proffs i vissa tjänster så behöver man ju inte besöka dessa utan man letar upp musik på det mer traditionella viset genom att läsa recensioner mm. Men som du säger, på gott och ont.
    Väl formulerat.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    de kanske lägger upp sin musik för att de som följer dem ska ge feedback?
    Jag är intresserad av amatörmusik i vissa genrer och söker regelbundet igenom några taggar på Soundcloud med filtrering på det som lagts upp senaste veckan. Effekten av bruset är uppenbar; massvis av låtar, många dåliga, flera bra har två-tre lyssningar. Få har över 50.

Jag gillar att tröskeln är så låg numera men samtidigt gör det massiva bruset att inte ens folks polare orkar bry sig, vad det verkar. Det tycker jag är lite sorgligt.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sant, många blir förvånade också: ”men det här är ju verkligen bra!”
    Som att de associerar att lyssna på bekant eller kollegas musik på spotify eller SC med
    att det troligen är dåligt då man inte är etablerad..

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag tolkade det som att problemet var när amatörer (och ointresserade) kan framstå som experter. Det kan man ju inte anklaga punken för, det var ju en helt ny riktning med en skitsamma-attityd mot systemet. Det vi har här är ju istället att befintligt system fylls upp av halvfabrikat som kan framstå som likvärdigt med det som kräver kunskap och arbete. Man måste ju kunna diskutera detta, och eventuella konsekvenser av det, utan att bli påmålad en åsikt i frågan kan jag tycka. (Oavsett OP originalåsikt i frågan)

Det är ju som det förhatliga "du trycker ju bara på en knapp, blipp-blopp", fast nu kombinerat med att den som säger det också kan trycka lite knapp. "Se här, jag kan ju göra något som också låter coolt". Förr kunde jag sätta min ASQ10, MS20 eller Logic i händerna på kritikern och säga "här, gör något du".

På gott och ont - det är en process som är oundviklig, och duktiga och kreativa människor kommer förhoppningsvis att ta det i helt nya riktningar, som så ofta. Men jag tycker OP sätter fingret på något i att "Electronic(a)" genren börjar vara lite som "New Age" blev på 90-talet.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Men jag tycker OP sätter fingret på något i att "Electronic(a)" genren börjar vara lite som "New Age" blev på 90-talet.
    Hmm? Vad är genren "Electronic(a)" för något? Känns som att jag har missat något.

tobbiew
    tobbiew är uppkopplad nu
    tobbiews avatar
    Senior
    Men jag tycker OP sätter fingret på något i att "Electronic(a)" genren börjar vara lite som "New Age" blev på 90-talet.
    Jag tycker iofs att det produceras klart mycket mer intressant elektronisk musik nu än på 80/90-talet. Men det är väl högst subjektivt vad man tycker antar jag
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-09-17 klockan 16:35.

JOMACO
    JOMACO är uppkopplad nu
    JOMACOs avatar
    Senior
    Resonemanget att det är ett problem är ju i grunden elitistiskt. Lite sunkigt tycker jag.

Hantverk vs ”skapande” är ju en stående diskussion på 99. Blås gärna liv i vad det innebär att vara MUSIKER också.

Var e tävlingen lixom?

Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    Lite som när min erkänt slöa och tjocka kompis är ute och springer medan jag, en träningsmänniska, sitter hemma i soffan? Klart man blir förbannad! Nån ordning får det vara!
    Ha ha ha!

Förbud nu!

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    Resonemanget att det är ett problem är ju i grunden elitistiskt. Lite sunkigt tycker jag.
    Det är inte ett problem för de som vill skapa och prova på, snarare tvärtom.

JOMACO
    JOMACO är uppkopplad nu
    JOMACOs avatar
    Senior
    Det är inte ett problem för de som vill skapa och prova på, snarare tvärtom.
    Precis - det är för lätt för dom!

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    Precis - det är för lätt för dom!
    Okej.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Folk "gnällde" när Avicii satt o musklickade noter i Fruity Loops... Bättre slingmakare än den gode Tim (r.i.p) har nog inte hörts sen Vince glansdagar
    jag önskar att avicci hade slutat å andra sidan

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Scorphion Visa inlägg
    Jag är själv ingen musiker...
    Se där ja! Inte du heller?

Om man tänker sig scenariet att man är musiksnobb med en massa handvevade analogsyntar och sånt och hör en låt som man börjar tokdigga och sedan får veta att den är gjord med presets från något sånt där autospelande musikprogram, hur gör man då?

bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    Se där ja! Inte du heller?

Om man tänker sig scenariet att man är musiksnobb med en massa handvevade analogsyntar och sånt och hör en låt som man börjar tokdigga och sedan får veta att den är gjord med presets från något sånt där autospelande musikprogram, hur gör man då?
    Är ingen musiker heller men då borde det vara läge att lyssna igen och omvärdera, använda bättre hörlurar kanske?

mimoid
    mimoid är uppkopplad nu
    mimoids avatar
    Senior
    Nä, men seriöst, det är väl kul att vem som helst kan göra musik? Jag för min del har inte ambitionen att bli en ny megastjärna utan skapar musik som hobby och fritidsnöje efter jobbet. På samma sätt som när jag som är ute och cyklar på landsvägen inte alls vill bli en ny Lance Armstrong utan gör det för att det är kul.

Det bästa är att nästan vem som helst idag kan göra precis den musiken man vill och få det att låta hyfsat professionellt. Förr var det ju helt omöjligt om man inte hade ett skivkontrakt eller var rik som ett troll.

Riktig hardcore showbiz är ju fortfarande mer fråga om utseende, attityd och image än musikalisk talang. Det ser man ju på TV-program som Idol och liknande.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Musikskapandet har demokratiserats och jag tänker inte klaga på det, tvärt om. Men den teknologin som gör det lättare att skapa och ge ut musik gör ingen till en bättre lyssnare. (Polemiskt påstående, kom gärna med motexempel!)

Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    Det bästa är att nästan vem som helst idag kan göra precis den musiken man vill och få det att låta hyfsat professionellt. Förr var det ju helt omöjligt om man inte hade ett skivkontrakt eller var rik som ett troll.
    Det är sant, och leder i bästa fall till en stilistisk breddning av musikutbudet. Men en nyansering: Oavsett om man är proffs eller nybörjare kan man sträva med att göra den musiken man vill. Det kan inträffa om man har en vision om något man vill uppnå som inte har någon standardlösning, eller om man är en kräsen lyssnare som inte accepterar första bästa utkast.

Liknande ämnen

1. Midiklaviatur i Garageband
    Av lensv i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:35
  2. Garageband '09
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 15:07
  3. Logic -> Garageband?
    Av Butterfly i forum Logic
    Svar: 1