Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Relativ nybörjare söker "läromästare"

  1. #1
    gbdw
    gbdw är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Relativ nybörjare söker "läromästare"

    Hej!
    Har relativt sent i livet drabbats av synth-intresset. Har pysslat med musik i rätt många år men då mest med Gitarr, bas och i viss mån trummor.

    Har så smått börjat köpa på mig lite olika synth-prylar som jag tror mig behöva och märker att jag ganska lätt distraheras av alla valmöjligheter som finns när jag ska skruva ljud. Tänker att en väldigt renodlad mono-synth utan sequencer och andra kringfunktioner skulle vara kul att ha ändå och kan vara fin att slipa sina ljuddesignfärdigheter på. Vad tror ni? Tänker jag överhuvudtaget rätt? Vilka valmöjligheter har jag, vill tillägga att mjukvara är helt uteslutet och att jag gärna slipper vintage: Minimoog och kloner därav? Modulsystem? Nåt helt annat?
    Budgeten är kanske upp emot 20kkr om jag skulle bli riktigt sugen på nåt helt speciellt, men gärna betydligt lägre.
    Tycker också att det är bra med tangenter men inte främmande för modul - löst tangentbord.

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Känns som att både Moog Grandmother eller Subsequent 37 kan vara heta kandidater för det du söker eller KORG Arp Odyssey. Alla är klassiska syntar men är inte vintage på så vis att de är nyproducerade och kommer med garanti, etc.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hej och välkommen hit !

    Det går ju att se 99Musik som "läromästare"... Sen dyker det nog upp så småningom, folk som träffas på olika sätt. Håll bara utkik--- Fråga på i forummet

    Själv så har jag en ide på en minimal settupp... På två Monotribes(moddad med midi) samt nån trumma och nån Sequenser som Beatstep kanske.

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Minibrute 2.

  5. #5
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag har köpt begagnat och börjat med enklare synthar för att lära mig grunderna för att sedan jobbat mig mot mer komplexa saker. Mitt råd i all välmening är att satsa på flera enklare synthar som är riktigt bra på varsin sak, t ex Minitaur, Volca Bass, Micromoog, Mopho X4 och sedan ett gäng roliga effekter - ett bra reverb i pedalform, ett chorus, ett delay och ett tremolo.
    T ex Earthquaker Afterneath och NightWire, och Boss CE-2 och DD-7.
    Bra distar är den dyra Death By Audio Apocalypse och den hatade Boss Metal Zone som män kan hitta billigt. (Damn you autocorrect, men jag tänker inte ändra eftersom det blev roligare...)
    Senast redigerat av SteffeE den 2018-09-16 klockan 19:40.

  6. #6
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har köpt begagnat och börjat med enklare synthar för att lära mig grunderna för att sedan jobbat mig mot mer komplexa saker. Mitt råd i all välmening är att satsa på flera enklare synthar som är riktigt bra på varsin sak, t ex Minitaur, Volca Bass, Micromoog, Mopho X4 och sedan ett gäng roliga effekter - ett bra reverb i pedalform, ett chorus och ett Tremolo.
    Delay och dist!

  7. #7
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saaristo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Delay och dist!
    Tack! Uppdaterade nu.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Distraheras du lätt ska du hugga en sjysst monoklassiker utan patchmöjligheter tycker jag. Då säger jag som eXode: Korg ARP Odyssey. Köper du en fullsize får du klaviatur med och kan lattja loss länge utan garantiångest och vintagestrul.

    ...och Välkommen in!

  9. #9
    gbdw
    gbdw är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för många bra tips och trevligt välkomnande. Arp:en hade jag ju glömt bort - får läsa på lite där. eftersom jag fortfarande fuskar med gitarr så finns det ju relativt gott om effektpedaler. Ska ta och hämta hem pedalbordet från repan och kolla upp vad som kan passa.

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Arp oddy låter jättefint, och förutom den ganska nytänkande sh/mixern är den inte helt obegriplig. Mixern är inte heller obegriplig, den är bara en ovanlig funktion.

    Ett alternativ är att köpa Mother 32:an här på forumet. Har du långt till Göteborg kan jag plocka upp den och förvara den åt dig.
    Senast redigerat av hairofthedog den 2018-09-17 klockan 13:51.

Liknande ämnen

  1. Söker tips för att lära mig "Motif-ES".
    Av Grandpianoguy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-25, 15:18
  2. Låten "Nothing's Gonna Change" söker en grupp...
    Av charliecrash i forum Skivor & artister
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •