Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Multitimbrala External instruments?

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Multitimbrala External instruments?

    Har just skaffat Cubase 10 och försöker hitta ett bra workflow med mina externa syntar. Har ett Steinberg UR44 med 6 ingångar. Mina syntar är kopplade fysiskt till två submixrar som är anslutna till ingång 1+2 (Euro) och 5+6 (Alesis). Det smidigaste sättet verkar vara att göra syntarna till external instruments i Cubase så att de beter sig som mjukvarusyntar. I uppsättningen "Euro" har jag midikanal 1-4 kopplade till olika röster i mitt modulära system, så i princip är den en multitimbral synt där jag byter röst genom att välja midikanal, men alla röster går till samma inputs i UR44. Problemet är nu att jag bara kan ladda en version av den externa synten "Euro" åt gången. Hade ju velat ladda fyra stycken och få tillgång till alla röster samtidigt. Hur fixar jag det?

  2. #2
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Never mind. Löste det.

  3. #3
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Kör du med "External instruments"? Har försökt ett par gånger men tycker aldrig det fungerar bra. Nu har jag 18 ingångar så alla maskiner kommer in på separata kanaler men i Cubase blir det old school med ett MIDI och ett audiospår per instrument :-). Blir dock många spår på skärmen...

  4. #4
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Ja. Experimenterar med det iallafall. Tycker det verkar funka bra. Vad är det för typ av problem du har? Börjar så sakteliga fundera på om jag skulle hoppa fysiska mixers och skaffa någon grunka med en helvetes massa in och utgång och koppla alla grejerna i Cubase istället...

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    När jag börjarde få för många + massa outboards blev lösningen att kasta pengar på problemet - köpa en större mixer med många send/return. Blev för avancerad routing i datorn (för mig). Nu funkar det galant!! Och bonus + du kan kasta ut cubase


  6. #6
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Haha! Ja, känner jag mig rätt lär jag få huvudvärk av det där och inspirationen går åt fanders när man måste felsöka hela tiden varför nånting inte låter. Det räcker ju med att datorn går i viloläge så måste man koppla om alla audiokopplingar i Cubase.

Liknande ämnen

  1. Multitimbrala trummor?
    Av NON i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-19, 09:59
  2. External instruments?
    Av stealthtank i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 20:56
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 10:25
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 16:19
  5. External instruments
    Av Dee i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •