Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Cubase 10

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

Cubase 10

Nu är jag väl lika tidigt ute som ungarna som ringer på och säljer jultidningar i september, men vi kan väl ha en GAS-tråd tills den släpps

Jag pratade med Steinberg på musikmässan idag, och han hintade att släppet kommer lite tidigare än vanligt den här gången, den brukar ju annars släppas i början av december, så kanske vi ser något redan i november?

Han sa också att det kommer vara något helt nytt, vad det nu innebär, men man har ju lite extra förväntningar på en tia, iallafall jag.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En vacker dag får väl t o m jag uppgradera från 3.1, men då ska det vara nå't nyttigt och bra.

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mmm, jag går och väntar på att uppdatera här hemma, men har inte velat engagera mig i 9.5 då tian är på väg ... Men jag vill ju bara ha elements och det brukar dröja en bit längre har jag för mig.

mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    Mmm, jag går och väntar på att uppdatera här hemma, men har inte velat engagera mig i 9.5 då tian är på väg ... Men jag vill ju bara ha elements och det brukar dröja en bit längre har jag för mig.
    Tänk på att Steinberg brukar ta rejält med betalt när man inte går sekventiellt från en version till nästa. Dvs uppgradering från 9.0 till 10.0 lär bli dyrare än att ha köpt 9.5 emellan.

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    Tänk på att Steinberg brukar ta rejält med betalt när man inte går sekventiellt från en version till nästa. Dvs uppgradering från 9.0 till 10.0 lär bli dyrare än att ha köpt 9.5 emellan.
    Fast elements brukar kosta under tusenlappen som standard alone. Det kan jag leva med

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Kör fortfarande på 8.5. Hade tänkt att hoppa på 10 tåget. Men jag har inte haft något behov av något "större och bättre" hitintills.

mimoid
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    Kör fortfarande på 8.5. Hade tänkt att hoppa på 10 tåget. Men jag har inte haft något behov av något "större och bättre" hitintills.
    Nä inte jag heller, ändå är jag en sucker för att uppgradera. Typ, "tänk vad mycket mer och bättre musik jag kommer att göra med nästa version"

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag ligger på 7.5. Det kom en eller ett par funktioner i 9:an som jag skulle vilja ha, så jag har tänkt att uppdatera nu när jag ändå "håller på" och joxar i studion.

Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Senior
    cubase X gissar jag att det blir.

OT: för ett tag sedan gick jag från CB6 till CB artist 9,5,, räknade inte med att det skulle bli som att lära sig en helt ny DAW.
    bra grejer dock, men ändå.....

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    Vad skulle få er att köpa då?

Jag hoppas på inspelning i varispeed och någon slags midi-kontrollerad realtidskontroll av detta. Annars är jag nöjd.

mimoid
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av moelodin Visa inlägg
    Vad skulle få er att köpa då?

Jag hoppas på inspelning i varispeed och någon slags midi-kontrollerad realtidskontroll av detta. Annars är jag nöjd.
    Ibland saknar jag bezier-kurvor för CC-data, men annars är jag rätt nöjd med det mesta i 9.5. Det övriga som jag saknar beror oftast på att jag inte har fått in dessa funktioner i mitt arbetsflöde.

Annars har jag en stark känsla att Steinberg är på väg att implementera prenumerationsmodellen med Cubase X, dvs att man leasar programmet mot en månadsavgift. Typ som Office 365, Adobe CC, Roland Cloud eller Spotify. Det är ju snart 2019, och jag tror att vi befinner oss i ett paradigmskifte, där den äldre generationen vill äga produkten, medan de yngre främst vill bara kunna använda tjänsten som produkten faciliterar.

(Själv är jag lite mitt emellan där... föredrar alla gånger att leasa dataprogram och bilar, men hatar att streama film eller musik.)
    Senast redigerat av mimoid den 2018-09-18 klockan 13:33.

vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Om dom ändå kunde fixa så att Track Delay verkligen ändrade spåret i realtid, det skulle vara oerhört användbart för alla oss som har externa saker.

OM det blir prenumeration går det bort helt, skulle aldrig köpa något sådant.

drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Senior
    Uppdaterade precis till 9.5 Pro från 8.5. Nåja, man hinner väl köra några veckor :-). Tycker att många av de små GUI-förändringarna är riktigt bra och det känns som mer "ordning och reda".
    Tror också snart på en subscription-modell. Med en sådan pass mogen produkt är det svårt att få användarna att uppgradera enbart på nya funktioner.

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag vet inte, jag tror inte på det där med Cubase Kryss.
    Jag tror det blir 10.
    X-versioner känns rätt passé tycker jag.

Oavsett vad det blir för nyheter och om jag kommer ha nytta av dom vet jag att jag troligen kommer uppgradera.
    Jag klarar mig utmärkt med 9.5, men det känns roligt på nått sätt att hänga med i en programvara man använder ofta.

Jag kan inte ens komma på något jag saknar faktiskt?

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Såg den här nu, en bok om Cubase 10 som släpps redan den 8:de oktober. Undrar om det kan bli en så pass tidig release av programmet också den här gången?

https://www.booktopia.com.au/cubase-...540024848.html

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cubase10_bok.png 
Visningar:	15 
Storlek:	240,2 KB 
Id:	83882

Och lustigt nog på en svensk sida med samma bok och med samma releasedatum har den ett annat omslag och där "10" inte nämns!

https://www.akademibokhandeln.se/bok...9781540024848/

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cubase10_bok_sverige.png 
Visningar:	6 
Storlek:	191,8 KB 
Id:	83883

Är det Australiensarna som gjort en miss och avslöjat för tidigt tro?
    Senast redigerat av Albedo den 2018-10-03 klockan 17:43.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    En vacker dag får väl t o m jag uppgradera från 3.1, men då ska det vara nå't nyttigt och bra.
    Att uppgradera från Cubase Atari 3.1 - dvs ett tiotal generationer bakåt - är så klart inte möjligt, men det visste du säkert. Dagens versionsnummer borde vara ca Cubase 43 e dyl - för att motsvara hur mga ggr det har uppdaterats. Inte ens Cubase VST eller SX går att uppdatera längre. Mina licenser på det där försvann med MI7.

reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

Veteran
    Åh Cubase 10 !
    AAF bitte och Cloud License med lösenord, så man slipper ha dingelidongen (härket) hängandes.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Kör en gammal 5:a
    Köpte ny elements 9.something, kunde inte ens öppna
    studioprojekt då skiten käkade för mycket ram och cpu, kändes ryckigt och instabilt.
    Tillbaks till 5:an, onödiga pengar...

KungKrille
    KungKrille är inte uppkopplad
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tänkte jag skulle testa Pro idag för att jämföra med Ableton Live som jag annars använder. Man är tydligen tvungen att använda en dongel bara för demot Elements funkar med soft men den är så begränsad att jag inte känner att det skulle bli ett rättvist omdöme. Hade varit nice att kunna klämma på Cubase innan 10:an kommer

nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Har den inbyggd editor till JX-10?

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    Har den inbyggd editor till JX-10?
    Nej tyvärr, men till XP-10 och JV1010

KungKrille
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Köpte en dongel senare idag (ingen waste eftersom jag hade ett par soft-licenser sedan tidigare som jag nu kunde föra över = mindre strul vid nästa ominstallation). Cubase är precis så stökigt som jag kommer ihåg från tidigare men det jag ville jämföra i förhållande till Ableton Live visade sig fungera klockrent. Har en månad på mig att utvärdera så vem vet - det kanske blir en 10:a.

drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    Köpte en dongel senare idag (ingen waste eftersom jag hade ett par soft-licenser sedan tidigare som jag nu kunde föra över = mindre strul vid nästa ominstallation). Cubase är precis så stökigt som jag kommer ihåg från tidigare men det jag ville jämföra i förhållande till Ableton Live visade sig fungera klockrent. Har en månad på mig att utvärdera så vem vet - det kanske blir en 10:a.
    Vad var det du ville jämföra (nyfiken :-))?

KungKrille
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    Vad var det du ville jämföra (nyfiken :-))?
    Automation av hårdvarusynthar. Jag tror jag postat tidigare om de problem jag har med Ableton Live där ritade kurvor sällan fungerar och har jag fler automationsspår så spelas bara ett av dom eller så blir det kakafoni. Live verkar dessutom spotta ur sig annan till synes slumpmässig data när man stoppar eller resetar tidslinjen som ger en del av mina synthar tuppjuck (sätter MIDI-volym till noll, ändrar en operator på DX:en, ändrar inkommande MIDI-kanal på någon synth etc). Jag har tröttnat på det här så därför testar jag Cubase. Hittills har det som sagt funkat jättebra. Jag tycker Cubase är mycket svårare att komma igång med och inte lika enkel att göra saker på som Live men det har väsentligt stabilare MIDI. Jag kan iofs ha missat inställningar i Live men tycker jag provat det mesta för att lösa problemen utan positivt resultat.

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 22:16
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:32
  3. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  4. Är det stor skillnad på Cubase VST/24 och Cubase SE/SX?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •