Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: MAC aggregated device - USBaudiorouting

valsolos avatar
    Vintage

MAC aggregated device - USBaudiorouting

Tjenare!
    undrar om någon vet hur/om man kan routa usbaudio från en device till en annan. Min setup:

1. uad apollo 8 (med ett gäng andra devices adatade o thunderboltade - rme adat, apollo twin, ksp8). Allt funkar.
    2. Behringer xr18 - ljudet in till den o vidare in i MACen funkar oxå. Kan t ex spela in ljudet i Logic från specifika USBaudiokanaler. Dock ej höra dem iom att routingen ut till Monitorerna inte är satt "rätt"

Har monitorerna kopplade till Apollo8an. Vill använda xr18'ns inputs, strömma dess 18kanaler via USB till Macen, o sen ska allt komma ut ur monitorerna i apollo8an. Vet att det ska funka, men kan just nu inte komma på hur jag ska ställa in det i mac OS (o kanske i xr18).

Som en bonus hade det varit koolt OM man även kan routa T ex xr18USBchannel3-4 in någonstans i UADs audiorouting. DET vet jag inte om det r möjligt, men som sagt, det är bara en bonus
    Senast redigerat av valsolo den 2018-09-16 klockan 00:41.

valsolos avatar
    Vintage
    Ingen?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Allt som har med ihopslagna ljudenheter på systemnivå att göra redigerar du i Ljud- /MIDI-inställningar (hittas under Program / Verktygsprogram) som du säkert vet, men du får kolla där om alla dessa kanaler visas. Kan ju vara begränsade drivrutiner i en del fall möjligen.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Allt som har med ihopslagna ljudenheter på systemnivå att göra redigerar du i Ljud- /MIDI-inställningar (hittas under Program / Verktygsprogram) som du säkert vet, men du får kolla där om alla dessa kanaler visas. Kan ju vara begränsade drivrutiner i en del fall möjligen.
    Jepp. Båda interfacen syns där. Alla kanalerna syns ”inom devicerna”, även alla digitala extraanslutningarna jag har har på apollo8an.

Men inget från XR16anslutna syntar hörs i monitorerna, dock går det som sagt att spela in i daw.

Har en teori jag drömt om inatt... måste testa om det löser mitt problem.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, och du har skapat ett tredje virtuellt interface, dvs ditt ihopslagna Valsolo / Mute / Valhall – som du designar själv genom att välja in & utgångar fritt från din salladsbar av kanaler? :-)

valsolos avatar
    Vintage
    Jepp. Mitt aggregerade device släpper igenom allt till DAW. Dock har jag bara medhörning från ena devicen.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan vara en redigeringsfråga då kanske.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Vill du kunna patcha mellan devicens in- och utgångar utan att gå via DAW?

valsolos avatar
    Vintage
    1. jag förstår inte varför inte jag får Apollo Main L/R fungera som monitorer för "hela" aggregate device.

2. Hade varit coolt att kunna routa USB-audio mellan devicerna. Typ USB14 från XR18 in på Virtual 3-4 i UAD lägga på lite UADplugs & SEN skicka till DAW

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Val, går det alltså att spela in alla kanaler separat från din XR18, även samtidigt? Jag tycker att det står att det bara gäller ett steropar och har tolkat det som masterkanalerna? Jag har varit intresserade av XR-serien som submixer in i min Onyx och låta den skicka utvalda kanaler vi Firewire till min Mac, men det är avgörande för mig hur detta fungerar med att spela i samtidiga kanaler från XR.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    Val, går det alltså att spela in alla kanaler separat från din XR18, även samtidigt? Jag tycker att det står att det bara gäller ett steropar och har tolkat det som masterkanalerna? Jag har varit intresserade av XR-serien som submixer in i min Onyx och låta den skicka utvalda kanaler vi Firewire till min Mac, men det är avgörande för mig hur detta fungerar med att spela i samtidiga kanaler från XR.
    XR12/16 - 2in 2ut via usb
    XR18 & X18 - 18in 18ut via usb

Så ja. XR18 är grym routingmässigt. O alla kan spelas in separat på var sin kanal i DAW.

Min fråga är dock om mitt aggregerade device där jag vill ha apollons monitorer att återspegla alla ingångar, dvs även xr18. Ska gå, men har uppenbarligen missat bgt ngnstns

tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    1. jag förstår inte varför inte jag får Apollo Main L/R fungera som monitorer för "hela" aggregate device.
    Menar du att du vill kunna routa ljudet utan DAW? Aggregate device är ju en Apple mjukvarulösning och jag har svårt att tro tredje parts ljudkort har stöd för routing av usb-ljudmellan varandra out of the box. Mina aggregate device USB-ljudkanaler dyker inte upp i RME-mixer som extra kanaler men väl i min DAW som ytterliga I/O:s och då kan jag routa dessa till vilken kanal jag vill (inklusive main och outs). Borde funka likadant i ditt fall om XR18 har stöd för usb-audio över separata kanaler.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    Menar du att du vill kunna routa ljudet utan DAW? Aggregate device är ju en Apple mjukvarulösning och jag har svårt att tro tredje parts ljudkort har stöd för routing av usb-ljudmellan varandra out of the box. Mina aggregate device USB-ljudkanaler dyker inte upp i RME-mixer som extra kanaler men väl i min DAW som ytterliga I/O:s och då kan jag routa dessa till vilken kanal jag vill (inklusive main och outs). Borde funka likadant i ditt fall om XR18 har stöd för usb-audio över separata kanaler.

Jag får in allt i DAW, men av ngn anledning kan jag ej monitorera någonting alls av det som kommer från XR18. Jag KAN spela in det, men ej monitorera. DET är det konstiga som gör att jag tror att jag har routat ngt fel i antingen:
    - själva aggregate devicen
    - behringers x air software
    - uad console

mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

Senior
    Jag har varken XR18 eller UAD men jag testade att göra en aggregate device av min soundcraft 12 mtk och mitt motu ultralight, kopplade in gitarr i ultralighten recordenablade ett ljudspår i logic med utgången satt till soundcraftmixern och det låter. Software monitoring behöver vara aktiverat i logic, vet inte vilken DAW du kör, men tror att det är din DAW du behöver ställa in för att få ut ljudet ur din UAD.

Eller menar du att du vill routa utan DAW (du har inte riktigt svarat på den frågan..) kan du isf använda jackOSX för att routa från den ena till den andra, funkar på min setup iaf.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    Jag har varken XR18 eller UAD men jag testade att göra en aggregate device av min soundcraft 12 mtk och mitt motu ultralight, kopplade in gitarr i ultralighten recordenablade ett ljudspår i logic med utgången satt till soundcraftmixern och det låter. Software monitoring behöver vara aktiverat i logic, vet inte vilken DAW du kör, men tror att det är din DAW du behöver ställa in för att få ut ljudet ur din UAD.

Eller menar du att du vill routa utan DAW (du har inte riktigt svarat på den frågan..) kan du isf använda jackOSX för att routa från den ena till den andra, funkar på min setup iaf.
    Understrukna (routa fritt utan daw) var det som jag i öppningsposten angav som "bonus". Det går att göra mha t ex Soundflower. Jag skulle velat göra det direkt via uad console & behringers avancerade software (X air).

Mitt huvudproblem är att jag när jag sätter INPUT på ett spår i Logic, anger ngn av XR18kanalerna, o armerar spåret, så kommer signal in (dvs kan spelas in o syns på meters) MEN jag kan inte höra signalen (inte utan att göra workarounds som att skapa bussar/auxspår).

mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

Senior

Mitt huvudproblem är att jag när jag sätter INPUT på ett spår i Logic, anger ngn av XR18kanalerna, o armerar spåret, så kommer signal in (dvs kan spelas in o syns på meters) MEN jag kan inte höra signalen (inte utan att göra workarounds som att skapa bussar/auxspår).
    Det borde ju gå eftersom jag kan göra precis det i min setup, med annan hårdvara iofs men principen borde ju vara samma tycker man ju.
    Utan daw tror jag inte det går utan att använda nån mjukvarurouter som soundflower eller Jackosx som talar om hur du vill routa.

ibland har jag haft samma problem med mjukvaruroutingen i logic, inget hörs, men om jag byter tex I/O buffersize (och klickar på apply) och sen byter tillbaks så brukar ljudet dyka upp..
    Senast redigerat av mnskll den 2018-09-16 klockan 14:56.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    ibland har jag haft samma problem med mjukvaruroutingen i logic, inget hörs, men om jag byter tex I/O buffersize (och klickar på apply) och sen byter tillbaks så brukar ljudet dyka upp..
    ok. Good to know. Tack

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bara så jag är säker på att jag förstår rätt..... XR18= 18 kanaler med samtidig inspelning.... ;o)

XR12/16 - 2in 2ut via usb
    XR18 & X18 - 18in 18ut via usb

Så ja. XR18 är grym routingmässigt. O alla kan spelas in separat på var sin kanal i DAW.

Min fråga är dock om mitt aggregerade device där jag vill ha apollons monitorer att återspegla alla ingångar, dvs även xr18. Ska gå, men har uppenbarligen missat bgt ngnstns

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Offtopic. Men vilket OS kör du?

När jag bytte till High Sierra så började min sammanslagna enhet glitcha som tusan

valsolos avatar
    Vintage
    Bara så jag är säker på att jag förstår rätt..... XR18= 18 kanaler med samtidig inspelning.... ;o)
    jepp. Dvs 18 enskilda DAWkanaler Den är alltså en 18in ljudkort samtidigt som den är en shysst mixer, o jkligt liten. Man kan slänga den i ett hörn live t ex.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    Offtopic. Men vilket OS kör du?

När jag bytte till High Sierra så började min sammanslagna enhet glitcha som tusan
    Yosemite 10.10.5

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack, Valsolo... det avgjorde min tvekan. En XR18 får det bli....

valsolos avatar
    Vintage
    Gjorde workaround:

- Fysiska kablar från XR18 utbuss in i UAD Apollogänget. Ger medhörning när jag kör allt helt DAWless
    - I DAWen (Logic) får jag använda "external audio" FXinsertpluggen på audio spår

Funkar

biomoib
    biomoibs avatar
    Veteran
    Smart och enkel lösning!

valsolos avatar
    Vintage
    Smart och enkel lösning!
    jepp. O XR18 har oxå (precis som UAD) jäkligt bra effekter så det funkar. Sen har jag outboards inkopplade in i UAD o kan routa in/ut dem också. Allt DAWless. Kul!

Liknande ämnen

1. Aggregated devices på mac
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 10:48
  2. Reaper - Device Panels?
    Av sickanovic i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 17:40
  3. 3 x Echo Audiofire 12 -> Aggregated Device (OS X 10.7.5) = Latencyproblem
    Av acarlborg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0