Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ortofons nya nålar

  1. #1
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

    Ortofons nya nålar

    Har mest kört Stanton-pickups förut men de verkar ju vara borta från marknaden nästan. Så jag tänkte köpa en av de nya Ortofon Concorde. Kan inte riktigt välja dock, nån som har nån input?

    "Mix" är snygg, låter säkert tillräckligt bra och sägs hoppa lika lite som äldre specifika ortofon-pickups för scratchning. Men "Scratch" låter liite bättre, är väl såklart bättre att scratcha med, även om den ser ut att vagga lite mycket sidledes. Den ska vara på 1 grams högre tryck vilket väl ökar slitage antar jag. Den ser fulare ut på bild också...

    Spelar aldrig ute på bord med gungande golv längre som förr (<3) så gissar att även "Mix" är god nog att scratcha med. Men entrylevel osv. är man ju lite för fin för

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det här är bland de få testerna av de olika modellerna jag hittat: https://youtu.be/lQAyxq_olDs

  3. #3
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Thomann sålde fortfarande utgångna Shure, så hoardade lite 447 för scratchbruk, och beställde Ortofon Mix för annat bruk. Kanske flippar ur och beställer en Club eller nåt annat elliptiskt för finlyssning om Mix känns torftig.

    Rapport kommer.

  4. #4
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thomann sålde fortfarande utgångna Shure, så hoardade lite 447 för scratchbruk, och beställde Ortofon Mix för annat bruk. Kanske flippar ur och beställer en Club eller nåt annat elliptiskt för finlyssning om Mix känns torftig.

    Rapport kommer.
    Gött! Ser fram emot rapporten!
    Själv har jag bara kört concords nålar. Just nu är det Dj S som sitter på tror jag...? Kanske läge att byta snart. Nästa spelning får får avgöra! 8^)

  5. #5
    Morglurg
    Morglurg är uppkopplad nu
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Behöver en ny pickup för vardagsrumsmixningen, sälj gärna er gamla till mig

    https://www.99musik.se/showthread.ph...85#post3271085

    Mvh för pank för o köpa nytt

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Nu efter nån veckas bruk: "Mix" är helt okej, men låter en aning ihåligt (som gick att höra på demon också). Shure låter köttigare, kanske inte hifi-bättre men mustigare i vissa frekvenser, och ligger bättre i spåret. Shure låter definitivt bättre längst in på album, där Ortofon-nålen verkar få lite svårt med vinkeln. Den Stanton jag körde förut är riktigt dålig på det, och distar ofta på inre spår. Shure är väl rundare och ytligare kanske.

    "Mix" kändes som ett litet steg upp från den gamla silvriga Ortofon Pro i alla fall. Bra pickup generellt.

    Det som började med Ortofon-pepp slutar nog i att jag hoardar ännu mer Shure-nålar ..

Liknande ämnen

  1. Använda andra nålar på en Stanton 680HP
    Av trapezoid i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •