Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Soundcloud

  1. #1
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Soundcloud

    För nån vecka sen länkade jag (på ett annat forum) till en ny låt jag laddat upp på soundcloud.
    Som vanligt så lyssnade folk på fler låtar än den nya. När alla lyssnat klart och statistiken dalade så fortsatte en låt att spelas. Sen började lyssningarna öka på ett skumt sätt. Ganska jämt utspritt hela dygnet. Typ en till tre lyssningar i timmen. Dom som jag kunde se som hade lyssnat var nästan bara såna där skumma konton som inte hade någon egen musik och ofta följde unga tuffa grabbar som jag misstänker är typ rappare. Jag är gammal gubbe som spelar Rock!
    Det blev till slut för skumt så jag raderade låten. För nån dag sen så laddade jag upp den igen och pang, så börjar det igen. 28 lyssningar på ett drygt dygn. Ingen annan låt har spelats! Senaste lyssnaren är "user147816556" som bara har en massa barn som följare!

    Är det någon som kan förklara vad det är som händer! Att det är låten som drar till sig lyssnare är helt uteslutet.

    Hälsningar
    Lasse

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Är det inte bara lyssnare via Soundcloud appen då? Alltså folk som bara reggat sig lite snabbt för att kunna lyssna via mobilen. Kan naturligtvis även vara spambots.

    Men tänk på att Soundcloud inte bara är andra artister med låtar utan har en stor mängd användare som bara lyssnar. Flera väljer inte riktiga användarnamn osv. Eftersom tjänsten än så länge är gratis och man bara vill kunna lyssna lite enkelt via mobilen.

  3. #3
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Just nu så är det 60 lyssningar via Soundcloud ios, 15 Android och 4 .com
    Förklarar det något?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Minns när Underminer (?) hamnade på nån sydkoreansk väckarklockapp och låten gick från några hundra spelningar tiotusentals på kort tid. Inget sånt?

  5. #5
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns när Underminer (?) hamnade på nån sydkoreansk väckarklockapp och låten gick från några hundra spelningar tiotusentals på kort tid. Inget sånt?
    Tveksamt. Det här är ju gubbrock på svenska av demokaraktär.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av susy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu så är det 60 lyssningar via Soundcloud ios, 15 Android och 4 .com
    Förklarar det något?
    Som du ser är det ganska tydligt att folk lyssnat via mobilen (iOS/Android). Det jag nämnde ovan. Den har väl helt enkelt dykt upp i flödet hos folk antingen via genres eller taggar. Någon kanske har delat den i en spellista eller på sin profil så deras vänner/följare sett den.

    Folk använder Soundcloud precis som Spotify och lyssnar på musik i mobilen.

  7. #7
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ok. Får väl avvakta och se vad som händer. Att folk lyssnar för att dom vill det helt plötsligt ser jag som uteslutet. Därför blir jag lite fundersam.
    Tack ska ni ha för svar.
    Lasse

  8. #8
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Det händer förunderliga saker, i senaste stim utbetalningen var utbetalningen på en låt ca 480kr (*2 jag har bara 50%) för att den var bakgrundsmusik i nåt youtubeklipp. Det klippet måste ju ha en del visningar, eftersom övrigt från youtube i utbetalningen var några ören...

    Har någon klickat gilla? Då kan det komma in lyssnare som får låten som näste efter någon annan låt.

  9. #9
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det här mysteriet fick just sin förklaring. Men först tack dannes för ditt svar.
    Det var så galet enkelt att nån ung reggea - hip hoppare har en låt med samma namn

Liknande ämnen

  1. Soundcloud Go
    Av underminer i forum Allmänt om musik
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 21:09
  2. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 15:33
  3. soundcloud
    Av Modulation i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •