Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Jean Michel Jarre: Equinoxe Infinity (16 november)

Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior

Jean Michel Jarre: Equinoxe Infinity (16 november)

Då var det dags igen... Ännu en besvikelse? Eller kan han överraska trots allt och faktiskt leverera något som kan vara en värdig fortsättning på Equinoxe? Efter Oxygene 3 har jag slutat våga hoppas på något gediget. Snyggt artwork till nya albumet dock...

https://www.google.se/amp/s/amp.myne...vember-2692485

Första spåret:
    https://open.spotify.com/track/5U7C3...RByTOcYl-9assQ

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mz8mnhzavq5flwr6x3va.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	83416
    Senast redigerat av Padre den 2018-09-14 klockan 12:59.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Endless groove på vinylen hoppas man, med den titeln!

Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Endless groove på vinylen hoppas man, med den titeln!

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Med tanke på vilken katastrof Oxygene III var så ser jag på en ny Equinoxe med förskräckelse. Det var ju knappt ens musik på O III:an - bara en massa kassa utkast till ljud.

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    Det var ju knappt ens musik på O III:an - bara en massa kassa utkast till ljud.
    Han har väl köpt en vägg eller två med eurocrack....

Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad

Veteran
    Vart tog Jarres alla supertjocka ljud i glesare arrangemang vägen? Varför vill han låta supermaxad "lager på lager Hollywood" ink FX.... istället för fransk ljudmålare som bor i ett slott? Fattar faktiskt inte!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-09-14 klockan 23:30.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    Han har väl köpt en vägg eller två med eurocrack....
    Nej, däremot har han spons både av Arturia och Native Instruments

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    Vart tog Jarres alla supertjocka ljud i glesare arrangemang vägen? Varför vill han låta supermaxad "lager på lager Hollywood" ink FX.... istället för fransk ljudmålare som bor i ett slott? Fattar faktiskt inte!
    tja det är väl utslag för hans välkända åldersnojja och därmed visa att han fortfarande kan vara hipp hos kidzen. och hans "techno"-turne som han hade nyligen var väl ytterligare ett steg i den linjen, och verkligen saker jag kan helt klart klara mig utan. saknar också enormt jarres klassiska stuk. numera försöker han vara ngt han inte är, och det är alltid fel väg att gå. så nej jag kommer väl idiot som man är köpa även denna jarre-skiva för samlingen skull men kan ju inte för allt smör i småland säga att jag är direkt upphetsad över det. ytterligare ett album som är helt eget med helt nytt material hade varit guld efter alla år av gammal skåpmat, fortsättning på redan existerande teman, samarbeten där låtarna är mer andra artisters än hans etc etc etc. DET är vad jag väntar på men ja jag lär väl tyvärr få vänta.

kul dock att han fortfarnade håller på, självklart, men det han håller på med numera är som sagt milt uttryckt inte så kul.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    När var han något som han är?

Jeppe K

Veteran
    Bra fråga! Men i övrigt vet ju i princip alla att Jarre var Jarre tills Huston concerten. Talibanerna pratar om de två första skivorna, men Fairlight skivorna (MF) och (EC) samt nästföljande synthex skiva (RV) måste naturligtvis räknas med
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-09-15 klockan 02:29.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    För mig personligen var ”Revolutions” då jag började se rött. Det var alla worldmusic-element den tuffa tonårssyntaren inte fixade (då).

När jag idag lyssnar på Jarre så blir det nog oftast ”Concert in China”.

Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Jag tycker ändå att det senaste han åstadkom som var helt i kontinuitet med "jarresoundet" var Oxygene 7-13. Inget som kommit därefter har varit ens i närheten av att förmedla den atmosfären. Jag får intrycket av att det var efter den skivan han ängsligt började sätta fingret i luften för att känna vart vinden blåste.

Jag kan ändå uppleva att det första spåret på kommande skivan har något av den atmosfär som förmedlas på Equinoxealbumet, med t ex eminentstråkarna som kommer in. Eller så är det bara önsketänkande...

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Aja... Jarre gör som han vill - på ett franskt vis dessutom, dvs knappast ängsligt

Jeppe K

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Aja... Jarre gör som han vill - på ett franskt vis dessutom, dvs knappast ängsligt
    Äh... Jag tycker i varje fall, att han skall göra som jag tycker

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Vill han sälja sin musik till mig får han tamejfan göra som jag tycker.

Jag tycker inte första spåret på den nya låter speciellt intressant.

Jeppe K

Veteran
    Jarre har för många spår att leka med. Max 16 spår i studion skulle nog göra susen. Någon borde säga till honom. -Nej Jarre, du får inte lägga på ytterligare en liten löjlig trumloop i bakgrunden. Nej inga samplade fingercymbaler, scratch ljud eller det där tunna ljudet du just hittade på I-paden. Nej! inga bombastiska Hollywood effekter i stereo som dränker de som du ändå tänktr lägga på senare. Nej du får inte bygga upp din bakgrund genom att sammanföra tusen tunna ljud som blir som en ogenomtränglig hinna...etc..

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Recension i DN:

"Genom att sortera in materialet i olika tematiserade spellistor har Jean-Michel Jarre hittat ett sätt att anpassa sitt nya samlingsalbum till dagens strömmade musiklyssnande."

https://www.dn.se/kultur-noje/skivre...samlingsboxen/

cyberpunx

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    När var han något som han är?
    det är ju som du märkt av kommentarerna i tråden något helt personligt men i mitt tycke så var det sista helt egna som föll mig i smaken och som då var nytt och inte fortsättning, utveckling etc på ngt han redan har gjort metemorphoses (stavning?) och den kom väl om jag inte missminner mig år 2000. 18 år sedan alltså.

cyberpunx

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    Jag tycker ändå att det senaste han åstadkom som var helt i kontinuitet med "jarresoundet" var Oxygene 7-13. Inget som kommit därefter har varit ens i närheten av att förmedla den atmosfären. Jag får intrycket av att det var efter den skivan han ängsligt började sätta fingret i luften för att känna vart vinden blåste.

Jag kan ändå uppleva att det första spåret på kommande skivan har något av den atmosfär som förmedlas på Equinoxealbumet, med t ex eminentstråkarna som kommer in. Eller så är det bara önsketänkande...
    jupp oxygene 7-13 precis som live in your livingroom var suveräna, men det är ju ändå en fortsättning på ngt han redan gjort, som sedan uttökas ännu mer med den inte fullt så bra oxygene 3 och nu skall tydligen samma visa göras med equinoxe. visst han kan säkert göra ngt bra med det, förhoppningsvis iaf, men det är ändå inget nytt utan mer idisslande som ärligt talat börjar bli rejält tröttsamt. uppenbart att han har slut på nya fräsha ideer tyvärr. en gammal hjälte som hängt med i många år men han är ändå bara en människa med begränsningar.

deadbeats avatar
    Veteran
    Jag har de senaste åren mest lyssnat till Electronica 1 och 2 gällande Jarre ... Jag har alltså gjort fel!
    Senast redigerat av deadbeat den 2018-09-15 klockan 21:54.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Håller med de flesta, Oxygene 7-13 riktigt bra om man gillar de första skivorna men Electronica 1 och 2 är ett riktigt kul och oväntat sidospår. Speciellt 2an med bla en av Pet Shop Boys bästa nutida låtar gick varm 2016.

cyberpunx

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    Jag har de senaste åren mest lyssnat till Electronica 1 och 2 gällande Jarre ... Jag har alltså gjort fel!
    jajamensan, gör om och gör rätt ......nä seriöst det finns inget rätt eller fel, finns en hel del bra låtar i sig på de skivorna men det känns mer som remixar tycker jag......ngn annan gör själva låten och jarre lägger sitt sound/stuk till det, vilket därmed inte känns så "eget" som jag eferlyser.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    The Watchers låter nått som Vangelis kunde ha gjort de senaste 20 åren... pampigt men blekt... känns som ett mellanspel och inte en singel... lovar dock gott jämfört med Oxygene 3.

cyberpunx

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    The Watchers låter nått som Vangelis kunde ha gjort de senaste 20 åren... pampigt men blekt... känns som ett mellanspel och inte en singel... lovar dock gott jämfört med Oxygene 3.
    ok gött. iofs inget som sagt flera ggr nu ngt helt nytt men kan han göra en bra fortsättning på equinoxe så är väl det inte helt fel heller. blir ändå lite hoppfull, det är svårt att släppa gamla hjältar

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    Då var det dags igen... Ännu en besvikelse? Eller kan han överraska trots allt och faktiskt leverera något som kan vara en värdig fortsättning på Equinoxe? Efter Oxygene 3 har jag slutat våga hoppas på något gediget.
    Tycker att Oxygene 3 är okej. Ett lyft jämfört mot skiva 2 i serien.
    Tack vare 3an lyckas han sy ihop alla 3 albumen

Liknande ämnen

1. Kung Jean Michel Jarre
    Av bjorx i forum Allmänt om musik
    Svar: 607
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 09:45
  2. Jean Michel Jarre - Oxygene 3
    Av Amonhoteph i forum Nyhetstips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2016-11-07, 19:17
  3. Jean-Michel Jarre
    Av encore i forum Skivor & artister