Sidan 28 av 39 FörstaFörsta ... 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 680 av 2326

Ämne: Stora Jarre-tråden om hans skivor och artisteri

  1. #1621
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nu börjar det osa lite avundsjuka i tråden. Firechild får väl göra vad han vill med det han har?
    Sitter väl massa tjommar här med grejer för många tusenlappar och gör inte så mycket alls över huvud taget?
    Heja Firechild. Gör det du vill och skit i andra!
    Jaja, naturligtvis. Alla skall göra den musik de vill och jag har inga problem med att folk tjänar pengar.
    Problemet är att det finns så mycket information på 99 som den oinvigde inte får tillgång till utan att fråga. Det kan bli extremt internt ibland.
    Det är typ jag och tre till som orkat fylla i information om sig själva under profilen.
    Jag blev bara nyfiken. Det är kul att veta vad folk gör för grejer helt enkelt.

  2. #1622
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta .. nu.. Detta är Jarre tråd. Inte sura för störst studiotråd.
    Det är sant.

    Jag tycker föresten Jarres senaste är ett skämt. Allt låter jammigt och sökande över ett beat och en sequenser. Allt som han är bäst på – i mitt tyckte starka melodier och återkommande enkla, men effektiva teman – saknas helt. När ljudfragmenten från de gamla skivorna dyker upp i slutet blir det så uppenbar kvalitetsskillnad att det är sorligt.

    Det enda positiva är att det inte ser ut som han har peruk längre.

  3. #1623
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske gick över gränsen men Firechild säljer musiken precis som vem som helst. Han är professionell. Men att klaga om man snott ett sound... må hända det är Jarre eller Basshunter och sedan klaga.


    Det är det jag ställer mig till.
    Klagar nog sällan hoppas jag.


    Inget mot personen i fråga.
    Bra, det låter bra.

  4. #1624
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Generellt tycker jag att 99musik blivit ganska pippligt på sista tiden, så fort någon klagar rycker 10 riddare ut och tillrättavisar (bildligt talat) men när det gäller kritik direkt riktat mot person så måste jag dock hålla med om att man skall vara återhållsam.

    Men här är det ibland svårt att veta som utomstående, om personerna känner varandra kan det ju vara på skämt.

  5. #1625
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt tycker jag att 99musik blivit ganska pippligt på sista tiden, så fort någon klagar rycker 10 riddare ut och tillrättavisar (bildligt talat) men när det gäller kritik direkt riktat mot person så måste jag dock hålla med om att man skall vara återhållsam.

    Men här är det ibland svårt att veta som utomstående, om personerna känner varandra kan det ju vara på skämt.
    Jag har iaf uppskattat de gånger jag blivit påhoppad här och någon hoppat in och "försvarat". Även om jag nog klarar det bra själv, tycker jag det är en trevlig grej när något är lite över gränsen. I det här fallet tycker jag att det handlade om ett påhopp på Firechild så jag agerade som jag tyckte kändes rätt. Det var inget personligt mot någon annan. Bara en grej jag kände för att göra för hans skull. Hoppas det är ok att i framtiden tänka så.

  6. #1626
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ett påhopp på Jarre.. jag reagerar.
    Genom att hoppa på andra som gillar Jarre?

  7. #1627
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad försvarar du?
    Äh. Jag hänger inte med här. Men skit samma. Vi kanske missförstår varandra här så vi släpper det.

    Åter till Jarre. Jag håller med om att det ska bli intressant att höra vad som kommer härnäst. På samarbetsskivan finns några intressanta fragment, men personligen skulle jag som sagt önska att han kommer ur "jammandet" och började göra mer genomtänkta kompositioner. Imho.

  8. #1628
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hmm jag som köpt 3:an till grabben i julklapp... börjar ju kännas taskigt när man läser den här tråden... har inte hört den själv ännu.. men hur dåligt kan det vara.. 7-13 var väl ändå ok..jämfört med det mesta annat han gjort..Oxygen originalet är ju oslagbart mästerverk.. och Equinoxe.... men sen känns det som väldigt --hej jag hittade ett ballt preset.

  9. #1629
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har iaf uppskattat de gånger jag blivit påhoppad här och någon hoppat in och "försvarat". Även om jag nog klarar det bra själv, tycker jag det är en trevlig grej när något är lite över gränsen. I det här fallet tycker jag att det handlade om ett påhopp på Firechild så jag agerade som jag tyckte kändes rätt. Det var inget personligt mot någon annan. Bara en grej jag kände för att göra för hans skull. Hoppas det är ok att i framtiden tänka så.
    Fast problemet är att när du säger så verkar anse dig sitta på sanningen om vem som har rätt och vem som har fel samt var "gränsen går". Jag har sett åtskilliga gånger när en enskild person med avvikande uppfattning tillrättavisats av en mängd andra, vilket påminner om mobbing.

    Argumentera är en sak, tillrättavisa är en helt annan - särskilt när det sker i grupp. Dessutom leder det ofta till sådana här sura efterdiskussioner. Vi såg samma i Kenttråden där någon kände ett stort behov av att uttrycka sin avsky för Kent, och varför inte? Dessutom var det ju gjort med humor vilket alla med uppblåst präktighet verkade missa. Så länge det inte leder till trollning kan man väl få säga att man ogillar Kent också?
    Senast redigerat av Oortone den 2016-12-22 klockan 00:15.

  10. #1630
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm jag som köpt 3:an till grabben i julklapp... börjar ju kännas taskigt när man läser den här tråden... har inte hört den själv ännu.. men hur dåligt kan det vara.. 7-13 var väl ändå ok..jämfört med det mesta annat han gjort..Oxygen originalet är ju oslagbart mästerverk.. och Equinoxe.... men sen känns det som väldigt --hej jag hittade ett ballt preset.
    Det var som sjutton, du menar att det går att köpa fysiska skivor till barn fortfarande?
    Ställ undan brödrosten bara så det inte sker en olycka...

    Om din son inte är alltför gammal så har han antagligen ett helt annat förhållningssätt till Jarre än vad vi har. Mindre bagage. Eller han kanske är helt inkörd på farbrorn, kan alla låtar utantill? I vilket fall, han kanske hör något som vi missar. Du vet, en del gamlingar och barn har ju ofta ett särskilt sätt att förstå varandra.

  11. #1631
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var som sjutton, du menar att det går att köpa fysiska skivor till barn fortfarande?
    Ställ undan brödrosten bara så det inte sker en olycka...
    Ja ungarna är ju uppväxta med både vinyl och CD (Oxygen 3 vinyl givetvis ).. dom har ju varsin audio-technicha snurra i rummen sen har vi ju två 1210:or med mixer i vardagsrummet... skivor står överallt.... sen har dom iPads, iPods å annan skit fylld med musik... yngsta får ju även ett par CDJ-850 i julklapp.. så det är fullt ös här... vi gillar musik

    Om din son inte är alltför gammal så har han antagligen ett helt annat förhållningssätt till Jarre än vad vi har. Mindre bagage. Eller han kanske är helt inkörd på farbrorn, kan alla låtar utantill? I vilket fall, han kanske hör något som vi missar. Du vet, en del gamlingar och barn har ju ofta ett särskilt sätt att förstå varandra.
    Vi har väl alla Jarre fram till 9-13 ..nåt senare kanske frugan köpt hem... ingen koll... men ungarna har alltid mest lyssnat på Oxygen och just 7-13.... men dom har väl hört allt när dom var små men det andra har inte fastnat.. Kraftwerk däremot kör dom det mesta hela tiden... yngsta grabben håller på och kör computer world parat med Wagner , sen Model500, Lee Perry och J Dilla... pitchar om partier till nya melodier.... låter rätt ballt faktiskt..... vi satt i går och lyssnade på Wagner baklänges i 93rpm.. tycker nästan det låter bättre så faktiskt
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2016-12-22 klockan 09:44.

  12. #1632
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    EMU: fan, vad fint! Jag tror de kommer uppskatta nya skivan också. Förhoppningsvis är de inte lika cyniska och sönderanalysenade som vissa av oss andra.

    Om inte annat är det en väldigt fin present!

  13. #1633
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har aldrig riktigt lyssnat på Jarre, kanske denna senaste skivan är något för mig då som kan bortse från nostalgi 😊

  14. #1634
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig riktigt lyssnat på Jarre, kanske denna senaste skivan är något för mig då som kan bortse från nostalgi ��
    Nej, då kommer du tycka att han är riktigt dålig. Det är bara om man är ett fan och undermedvetet väger in nostalgi man kan tycka att den är liiiite bra.
    Första skivan att lyssna på är Equinoxe. Den är grymt bra, samt förstås original Oxygen.

    Edit:wow, vänta jag har nog missat några inlägg längre upp...

    Edit2:Ähh, hittar inte Cyberwelts original inlägg men om man läser lite av hans citat så var det väl inte så farligt.
    Visst på några låtar kan man ju tycka att jag härmar Jarre och visst jag snodde ljuden rakt av på Equinoxe 9 låten men på sikt hoppas jag kunna utveckla ett eget sound. Jag har lite idéer
    Jag kommer dessutom höja kvalitén på Firechild prylarna ordentligt nu när det från 2017 blir mitt primära musik projekt. Melodifestival killen kommer bli död och begraven med en sista 4 spårs EP. Sedan är det instrumental synthesizer musik som gäller. 110 procent. För övrigt har jag ett vanligt 8-17 jobb också som inte är musik relaterat för 5 öre.
    Senast redigerat av Firechild den 2016-12-22 klockan 10:45.

  15. #1635
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, då kommer du tycka att han är riktigt dålig. Det är bara om man är ett fan och undermedvetet väger in nostalgi man kan tycka att den är liiiite bra.
    Första skivan att lyssna på är Equinoxe. Den är grymt bra, samt förstås original Oxygen.

    Edit:wow, vänta jag har nog missat några inlägg längre upp...

    Edit2:Ähh, hittar inte Cyberwelts original inlägg men om man läser lite av hans citat så var det väl inte så farligt.
    Visst på några låtar kan man ju tycka att jag härmar Jarre och visst jag snodde ljuden rakt av på Equinoxe 9 låten men på sikt hoppas jag kunna utveckla ett eget sound. Jag har lite idéer
    Jag kommer dessutom höja kvalitén på Firechild prylarna ordentligt nu när det från 2017 blir mitt primära musik projekt. Melodifestival killen kommer bli död och begraven med en sista 4 spårs EP. Sedan är det instrumental synthesizer musik som gäller. 110 procent. För övrigt har jag ett vanligt 8-17 jobb också som inte är musik relaterat för 5 öre.
    ☺ Oj, ja får ta en kväll efter jul och hälla upp nått gott och lyssna igenom lite Jarre då, så får det bli!
    Har inte följt hela tråden, men alltid spännande med musik som berör så många.

    Grejen med nostalgi, så som jag ser det, är att den lägger sig som en oljig hinna över nymodigheter.
    Älskar tex Bladerunner, och det är med fasa jag kommer att se del 2. Att se den för vad den är utan att väga in upplevelsen av första kommet att bli svårt.
    Hade jag först sett 2:an och älskat den skulle det säkert bli det omvända.
    Att diskutera vilken vy som är rätt känns orätt då det är olika sidor av samma mynt bara.

    Jag kanske inte kommer gilla Jarre alls, men min nyfikenhet har väckts iaf så tråden har fört nått gott med sig 😊

  16. #1636
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar tex Bladerunner, och det är med fasa jag kommer att se del 2. Att se den för vad den är utan att väga in upplevelsen av första kommet att bli svårt.
    Hade jag först sett 2:an och älskat den skulle det säkert bli det omvända.
    Att diskutera vilken vy som är rätt känns orätt då det är olika sidor av samma mynt bara.
    Det där med förväntningar kan ställa till det rejält. Att ha låga förväntningar på en film brukar funka för mig. Jag blir ofta mer positiv. Det är liksom en upplevelse där och då. Med inspelad musik är det inte riktigt samma sak. Ett album lyssnar man på många gånger till skillnad från film så det är svårt att bortse från skavanker i kvaliteten.

  17. #1637
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Erkänner rätt upp och ner att jag inte läst mer än trådstarten,, och en handfull inlägg.

    Jarre är absolut kung och jag har följt honom från det att jag hörde honom första gången typ -76

    Det har varit en tydlig kurva,, startade högst upp,, ökade något, och fladdrade lite,, sedan följde en resa av liveframträdanden,,,, oändligt lång med fokus på "performance" eller vad han tänkte?!

    Sedan några tappra försök som har hamnat både halvhögt och avgrundsdjupa lågt,,, för att nu senaste åren hitta tillbaka till någon form av egen glädje och inspiration.

    Har ni analyserat Oxygene och den nyinspelade Oxygene? En tydlig skillnad, att det inte finns med samma känsla i saker som är handrattade! Små nyanser som kanske bara finns i min hjärna, men så känner jag!

    Oxygen 3,, bra eller dålig? Det är en bra platta, där min första tanke är att "fasen,, han måste har inspirerats grovt av Moby?!?"
    Senast redigerat av Light Head den 2016-12-22 klockan 14:10.

  18. #1638
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ok lyssnat nu.... tycker den var väldigt svag...och dessa eurotachno partier.... vad är det liksom? sen slänger han in nån lite remunder och nåt litet stenat ackord.... men svag oerhört svag.... hört den två gånger och inte något särskilt som fastnat... lite besviken faktiskt.. hade väl inga förväntningar efter att ha läst den här tråden... men 7-13 måste ju ändå kallas mästerverk i jämförelse...

    Tycker han skulle kallat den nåt annat i stället....

  19. #1639
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Högg båda samarbetsplattorna på vinyl i dagarna - nu ska det bli lite spännande och ångestladdat att lyssna...

  20. #1640
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej... det som hade tydligast drag av andra geniers karaktär var bäst. Nu har jag inte finlyssnat, men Yello stack ju ut t ex. Jarres bidrag till skivornas tillkomst kändes inte så påtagligt. men det kanske ändrar sig...?

  21. #1641
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har slutat uttala hans namn högt ...

  22. #1642
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har slutat uttala hans namn högt ...
    Ajdå... Vad är det de säger i High Fidelity? *googlar*

    "Is it in fact unfair to criticize a formerly great artist for his latter day sins, is it better to burn out or fade away?"

  23. #1643
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, lyssnar på den här gubbsjuka skivan nu igen, otroligt dålig. Fast ändå nästan bättre än Oxygen 3.

  24. #1644
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Måste kännas som ett nederlag för Jarre att han inte var först med en Piano Arc.


  25. #1645
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tja ...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mqdefault.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	72912
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grand_clavier_la_defense_repetititions_jarre.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	72913

  26. #1646
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Den var ju dessutom till salu ganska nyligen..?
    http://www.matrixsynth.com/2010/09/j...-circular.html

  27. #1647
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    "Vars sitter mitten C på den här J***ln?"

    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste kännas som ett nederlag för Jarre att han inte var först med en Piano Arc.


  28. #1648
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vlcsnap-2017-02-02-08h57m12s962.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	53,6 KB 
Id:	72914

    Där

  29. #1649
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    i mitten på kvintcirkeln...

  30. #1650
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har alltid funderat över hur konstigt dålig ljudet alltid har stämt med vad man ser på Lyon-konserten 1986, men nu hittade jag originalljudet från själva konserten. JMJ har verkligen hårdredigerat Live skivan och tillhörande video:

    https://youtu.be/_p_hWhAvQD4

  31. #1651
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Oooooooooh ... Kanske dags att bränna den första CD'n på ett årtionde ...

  32. #1652
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tja, det var ju inte fantastiskt. Men jag har ofta tänkt på de stackars musiker som är helt bortmixade i JMJs eftersträvan till perfektion på sina live-skivor. Jag tycker ju det är charmigt när det hörs att det är live liksom.

  33. #1653
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    3rd Moon - Nightcrawler är det en Jarre-cover?

    Har en synthwave-lista som brukar rulla när jag jobbar. Blev just grovt förvirrad. Är inte slingan typ 40 sekunder in exakt från en Jarre-låt? Inte koll på vilken dock.

    https://open.spotify.com/track/4wlMj...RKKsLJa54BUNCQ

  34. #1654
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior

    Jean Michel Jarre: Equinoxe Infinity (16 november)

    Då var det dags igen... Ännu en besvikelse? Eller kan han överraska trots allt och faktiskt leverera något som kan vara en värdig fortsättning på Equinoxe? Efter Oxygene 3 har jag slutat våga hoppas på något gediget. Snyggt artwork till nya albumet dock...

    https://www.google.se/amp/s/amp.myne...vember-2692485

    Första spåret:
    https://open.spotify.com/track/5U7C3...RByTOcYl-9assQ

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mz8mnhzavq5flwr6x3va.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	83416
    Senast redigerat av Padre den 2018-09-14 klockan 12:59.

  35. #1655
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Endless groove på vinylen hoppas man, med den titeln!

  36. #1656
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endless groove på vinylen hoppas man, med den titeln!

  37. #1657
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Med tanke på vilken katastrof Oxygene III var så ser jag på en ny Equinoxe med förskräckelse. Det var ju knappt ens musik på O III:an - bara en massa kassa utkast till ljud.

  38. #1658
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju knappt ens musik på O III:an - bara en massa kassa utkast till ljud.
    Han har väl köpt en vägg eller två med eurocrack....

  39. #1659
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Vart tog Jarres alla supertjocka ljud i glesare arrangemang vägen? Varför vill han låta supermaxad "lager på lager Hollywood" ink FX.... istället för fransk ljudmålare som bor i ett slott? Fattar faktiskt inte!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-09-14 klockan 23:30.

  40. #1660
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han har väl köpt en vägg eller två med eurocrack....
    Nej, däremot har han spons både av Arturia och Native Instruments

  41. #1661
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart tog Jarres alla supertjocka ljud i glesare arrangemang vägen? Varför vill han låta supermaxad "lager på lager Hollywood" ink FX.... istället för fransk ljudmålare som bor i ett slott? Fattar faktiskt inte!
    tja det är väl utslag för hans välkända åldersnojja och därmed visa att han fortfarande kan vara hipp hos kidzen. och hans "techno"-turne som han hade nyligen var väl ytterligare ett steg i den linjen, och verkligen saker jag kan helt klart klara mig utan. saknar också enormt jarres klassiska stuk. numera försöker han vara ngt han inte är, och det är alltid fel väg att gå. så nej jag kommer väl idiot som man är köpa även denna jarre-skiva för samlingen skull men kan ju inte för allt smör i småland säga att jag är direkt upphetsad över det. ytterligare ett album som är helt eget med helt nytt material hade varit guld efter alla år av gammal skåpmat, fortsättning på redan existerande teman, samarbeten där låtarna är mer andra artisters än hans etc etc etc. DET är vad jag väntar på men ja jag lär väl tyvärr få vänta.

    kul dock att han fortfarnade håller på, självklart, men det han håller på med numera är som sagt milt uttryckt inte så kul.

  42. #1662
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    När var han något som han är?

  43. #1663
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Bra fråga! Men i övrigt vet ju i princip alla att Jarre var Jarre tills Huston concerten. Talibanerna pratar om de två första skivorna, men Fairlight skivorna (MF) och (EC) samt nästföljande synthex skiva (RV) måste naturligtvis räknas med
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-09-15 klockan 02:29.

  44. #1664
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    För mig personligen var ”Revolutions” då jag började se rött. Det var alla worldmusic-element den tuffa tonårssyntaren inte fixade (då).

    När jag idag lyssnar på Jarre så blir det nog oftast ”Concert in China”.

  45. #1665
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Jag tycker ändå att det senaste han åstadkom som var helt i kontinuitet med "jarresoundet" var Oxygene 7-13. Inget som kommit därefter har varit ens i närheten av att förmedla den atmosfären. Jag får intrycket av att det var efter den skivan han ängsligt började sätta fingret i luften för att känna vart vinden blåste.

    Jag kan ändå uppleva att det första spåret på kommande skivan har något av den atmosfär som förmedlas på Equinoxealbumet, med t ex eminentstråkarna som kommer in. Eller så är det bara önsketänkande...

  46. #1666
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Aja... Jarre gör som han vill - på ett franskt vis dessutom, dvs knappast ängsligt

  47. #1667
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aja... Jarre gör som han vill - på ett franskt vis dessutom, dvs knappast ängsligt
    Äh... Jag tycker i varje fall, att han skall göra som jag tycker

  48. #1668
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Vill han sälja sin musik till mig får han tamejfan göra som jag tycker.

    Jag tycker inte första spåret på den nya låter speciellt intressant.

  49. #1669
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jarre har för många spår att leka med. Max 16 spår i studion skulle nog göra susen. Någon borde säga till honom. -Nej Jarre, du får inte lägga på ytterligare en liten löjlig trumloop i bakgrunden. Nej inga samplade fingercymbaler, scratch ljud eller det där tunna ljudet du just hittade på I-paden. Nej! inga bombastiska Hollywood effekter i stereo som dränker de som du ändå tänktr lägga på senare. Nej du får inte bygga upp din bakgrund genom att sammanföra tusen tunna ljud som blir som en ogenomtränglig hinna...etc..

  50. #1670
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Recension i DN:

    "Genom att sortera in materialet i olika tematiserade spellistor har Jean-Michel Jarre hittat ett sätt att anpassa sitt nya samlingsalbum till dagens strömmade musiklyssnande."

    https://www.dn.se/kultur-noje/skivre...samlingsboxen/

  51. #1671
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När var han något som han är?
    det är ju som du märkt av kommentarerna i tråden något helt personligt men i mitt tycke så var det sista helt egna som föll mig i smaken och som då var nytt och inte fortsättning, utveckling etc på ngt han redan har gjort metemorphoses (stavning?) och den kom väl om jag inte missminner mig år 2000. 18 år sedan alltså.

  52. #1672
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker ändå att det senaste han åstadkom som var helt i kontinuitet med "jarresoundet" var Oxygene 7-13. Inget som kommit därefter har varit ens i närheten av att förmedla den atmosfären. Jag får intrycket av att det var efter den skivan han ängsligt började sätta fingret i luften för att känna vart vinden blåste.

    Jag kan ändå uppleva att det första spåret på kommande skivan har något av den atmosfär som förmedlas på Equinoxealbumet, med t ex eminentstråkarna som kommer in. Eller så är det bara önsketänkande...
    jupp oxygene 7-13 precis som live in your livingroom var suveräna, men det är ju ändå en fortsättning på ngt han redan gjort, som sedan uttökas ännu mer med den inte fullt så bra oxygene 3 och nu skall tydligen samma visa göras med equinoxe. visst han kan säkert göra ngt bra med det, förhoppningsvis iaf, men det är ändå inget nytt utan mer idisslande som ärligt talat börjar bli rejält tröttsamt. uppenbart att han har slut på nya fräsha ideer tyvärr. en gammal hjälte som hängt med i många år men han är ändå bara en människa med begränsningar.

  53. #1673
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag har de senaste åren mest lyssnat till Electronica 1 och 2 gällande Jarre ... Jag har alltså gjort fel!
    Senast redigerat av deadbeat den 2018-09-15 klockan 21:54.

  54. #1674
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Håller med de flesta, Oxygene 7-13 riktigt bra om man gillar de första skivorna men Electronica 1 och 2 är ett riktigt kul och oväntat sidospår. Speciellt 2an med bla en av Pet Shop Boys bästa nutida låtar gick varm 2016.

  55. #1675
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har de senaste åren mest lyssnat till Electronica 1 och 2 gällande Jarre ... Jag har alltså gjort fel!
    jajamensan, gör om och gör rätt ......nä seriöst det finns inget rätt eller fel, finns en hel del bra låtar i sig på de skivorna men det känns mer som remixar tycker jag......ngn annan gör själva låten och jarre lägger sitt sound/stuk till det, vilket därmed inte känns så "eget" som jag eferlyser.

  56. #1676
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    The Watchers låter nått som Vangelis kunde ha gjort de senaste 20 åren... pampigt men blekt... känns som ett mellanspel och inte en singel... lovar dock gott jämfört med Oxygene 3.

  57. #1677
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The Watchers låter nått som Vangelis kunde ha gjort de senaste 20 åren... pampigt men blekt... känns som ett mellanspel och inte en singel... lovar dock gott jämfört med Oxygene 3.
    ok gött. iofs inget som sagt flera ggr nu ngt helt nytt men kan han göra en bra fortsättning på equinoxe så är väl det inte helt fel heller. blir ändå lite hoppfull, det är svårt att släppa gamla hjältar

  58. #1678
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då var det dags igen... Ännu en besvikelse? Eller kan han överraska trots allt och faktiskt leverera något som kan vara en värdig fortsättning på Equinoxe? Efter Oxygene 3 har jag slutat våga hoppas på något gediget.
    Tycker att Oxygene 3 är okej. Ett lyft jämfört mot skiva 2 i serien.
    Tack vare 3an lyckas han sy ihop alla 3 albumen

  59. #1679
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran

    Trevlig intervju med Jarre om hans senaste samlingsalbum

    Blev tipsad av en kamrat och tyckte det var trevlig läsning. Delar den hellre här än på FB:

    http://zeromagazine.nu/2018/09/25/et...-planet-jarre/

  60. #1680
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Vad skulle Jean Michel Jarre ta med till en annan planet? https://www.youtube.com/watch?v=X4s3OsSFOGs

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	The-Fly.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	84127
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fly1.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	84128
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image1.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	84129
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jarre China 1981.JPG 
Visningar:	12 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	84130


    Rätt svar är dator, modular och... EMS Putney/Eminent/ARP 2600 och... https://www.youtube.com/watch?v=NYWA...youtu.be&t=855

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •