Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: GATE!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    GATE!

    Det roligaste dynamikverktyget! Det händer att jag använder den för att diskret få bort brus mellan fraserna i sångspår. Men oftare är det en rolig effekt att gå bananas med. Kul om man vill få nåt att låta trasigt och sprucket. Fett att gejta en trumloop så att det bara blir dammiga klickeliticks kvar, och sen bygga på det.

    Vad gör DU med din gate?



    (Tips på div. hårdvaru-gates vore kul också!)

  2. #2
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Gejta en trumloop med en annan trumloop via sidechain är ju ett kul litet trick som kan ge resultat man inte riktigt väntar sig. I synnerhet om man pressar på lite med en kompressor efteråt.

    Har två olika hårdvarugates: Drawmer 201 (2st) samt en Klart Teknik fyrkanalare som jag inte kommer ihåg beteckningen på just nu. Vit är den i alla fall. Och bra. Edit: Har en DBX också kom jag på. Den har ju också gate även om den mest är en kompressor.

    Annars gejtar jag mest i mjukvara nuförtiden.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Gejta loop med annan loop låter kul! Jag kör själv bara mjukvara när det kommer till dynamikverktygen, men jag kan se migsjälv ha rätt roligt med nån enkel pedal eller så.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Typ DBX 166 brukar gå att hitta billigt begagnat. Då får du både gate med side chain och kompressor.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska definitivt testa att köra gate med annan input än den som den appliceras på. Låter kul!

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kör också Drawmer. Mest för noicefloor på sångmic. Den används ju annars som pre-VA synth trance-gate Men det lovar jag att jag aldrig gjort/kommer göra

  7. #7
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Symetrix advanced windowing gate 4 life

  8. #8
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    brukar flippa gaten å använda brus som triggas av tex en sampling eller synth. Så när samplingen låter, låter bruset oxå, omvänd sc =)

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har en ramtrumma som låter djupt och fett och som gör en mycket bra kagge i inspelningar. Lite lång klang bara, men den friserar jag med gaten. Kul att variera svanslängden då med release.

  10. #10
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gejta en trumloop med en annan trumloop via sidechain är ju ett kul litet trick som kan ge resultat man inte riktigt väntar sig.
    Yes! (Aldrig testat men det verkar grymt kul!)

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Måste erkänna att jag mest tråkgejtar, dvs på det sätt gud tänkte sig när han skapade gejten. Men på den tiden jag spelade in med Atari + rullåtta, så hade jag en Yamaha Rex 50 och den hade en MIDI-triggad gate. Vi hade mycket roligt med att förvandla allt möjligt till rytmiska spår mha den.

  12. #12

    Veteran
    Oj, gate använder det massvis.
    Gjorde en remix där jag hackar sönder det mesta.
    Sången hacka hacka och redan inspelad synt (audiospår , syntljudet som startar vid 40 sekunder) som jag gatar och filtrerar eftersom jag ville ha ett snärtigare och knorrigareljud.
    Slutet en solosynt som jag gatar...
    Jag tamejfan hela låten är full med gatar på det mesta ...


    https://youtu.be/eWXEQNslasM

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vewie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    brukar flippa gaten å använda brus som triggas av tex en sampling eller synth. Så när samplingen låter, låter bruset oxå, omvänd sc =)
    Det gör jag med, kanske spelar in någon lång brusloop med lite variationer och så triggas den via sidechain.

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    I septembernumret av Sound on Sound har de en lång artikel om just gate och hur man kan använda den på många olika sätt. Exempelvis som de-esser om man kan invertera signaler och lite sådant.

  15. #15
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    ajuste, använder ju oxå alltid gate efter virvelreverb.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vewie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ajuste, använder ju oxå alltid gate efter virvelreverb.
    Aaah

  17. #17
    räv
    räv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Älskar Gate, efter att ha använt sidechaining av gate i ableton bestämde jag mig för att testa det utanför datorn och blev med två DBX 266 tror jag, förstår man inte varför nåt ska vara i stereo så blir de ju 4.

    Vore det inte för att kablarna efter ett tag inte får plats på bordet skulle detta vara en större del av mitt liv.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Försökte gejta fram bara fågelkvittret ur en trevlig gammal kvällstagning utomhus nyss. Låter bara sjukt. Vilket såklart är minst lika bra

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Bra till fjäderreverb också, lätt att använda gate för att kompensera för möjligheten att ställa in pre-delay och decay (använd limiter eller hård kompression för att feta upp signalen först).

  20. #20
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fuzzpedaler med inbyggd gate ♡♡♡

Liknande ämnen

  1. En gate ut till två gate in?
    Av Keiowas i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-10-14, 15:41
  2. CV/Gate SH-3a...
    Av kockpit i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •