Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Allergisk mot Hofa bastraps?

  1. #1
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior

    Allergisk mot Hofa bastraps?

    Köpte 2 st Hofa bastraps och upplever lite det jag upplevde med hemmabyggda akustikpaneler. Att jag får lite kli på kroppen.

    Ska tilläggas att jag är har mild katt/damm/kvalster allergi, och är allmänt känslig(som musiker bör vara).

    https://www.thomann.de/se/hofa_basstrap_orange.htm

    Den innehåller ju Mineral Woll. Samt att om den står i hörnet o rumblar i 30hz bas hela dagarna så borde ju partiklar kunna slinka ut eftersom det verkar vara byggt med hönsnät o dubbla tyg.

    Om jag upplever problem med 2 st, kanske det inte är nån ide att köpa flera så att säga

  2. #2
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske en idé ta att försöka klä om dem ifall du känner det är problem men du ändå vill behålla dem?

    Maila dem innan, kanske är en av dem "defekt" och läcker? Jag har byggt egna och kan vittna om att det är riktigt obehagligt där när man märkt att man fått partiklar på armarna men inte upplevt någonting med vare sig mina egenbyggda eller GIKAcoustics Tri-traps och är själv ganska känslig men du kanske ligger någon nivå känsligare.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Släpper den där verkligen igenom partiklar? Jag är själv extremt känslig, på gränsen till fobisk, för gul-isolering (blev lurad av nån att det var mysigt att hoppa och rulla på som liten... Minst sagt jobbig upplevelse). Många gånger när jag VET att jag inbillar mig så får jag glasklinoja ändå för att jag typ tittat på en isoleringsbal i förrådet. Däremot i studio/replokalsstället vi höll till på på 00-talet hade vi byggt basfällor med gullfiberplattor i, och de syntes inte, så det var aldrig nåt problem för mig.

    Så i all ödmjukhet undrar jag om ditt kli är på riktigt? Du kanske är sjuk i huvet som jag?

  4. #4
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tror inte Hofa fällorna läcker. Med det sagt... Glöm inte att man alltid kan klä in basfällor eller bredbandsabsorbenter (som inte står direkt "reflektionsfri" lyssningsposition) i tunn plast. Ett tunt plast eller folie-membran har dessutom den goda egenskapen att den skyddar ett rum ifrån att bli överdämpat i övre frekvenserna.

    Ett annat tips, som jag gör på mina egna fällor, är att säkra fiber med ett tunt lager spraylim på sidor (Man kan också måla kanter på styv mineralull) eller innan plastmembran, tyg eller väv etc på fram och baksida. Spray fixerar fiber och ligger som en hinna och försvårar drastiskt att något flyger iväg. (Välj här tunn fin genomskinlig spray, inte de som är baserade på "kontaktlim").

    Som liten sidoparantes är i stort sett alla undertakskivor (akustiktak) du finner i offentliga byggnader, affärer, sjukhus, dagis, musik-studios.. eller vart du än vänder dig, behandlade på dessa sätt.

    Var som sagt inte orolig. Basfrekvenserna tränger igenom lim, plast eller folie-membran för att nå mineralullkärnan. Absolut ingen tvekan om denna sak.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-09-13 klockan 23:07.

  5. #5
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag sålde dom. Tycker kliet försvann på en gång

    Jag tror inte Hofa gör dåliga grejer, dom måste väl ha div. hälsostandarder för att sälja produkter inom EU, men jag är som sagt överdrivet känslig. Bodde med en kompis en gång som var byggare och oavsett hur mycket jag städade hade jag fortfarande problem med inomhusluften pga allt damm o tjossan han drog hem varje dag fast vi bodde i olika rum.

    Jag tror även det blir värre av att dom står i hörnen där det är ett jädra bastryck(kör med sub) så det måste bli en massa vibrationer som släpper ut mindre mängder partiklar. Orkar inte riktigt klä in 10st som jag hade tänkt köpa. Basotect o liknande finns väl av nån liknande anledning kan jag tänka mig bla. Dock dyrt.

    Tänkte köra på Svanå akustik grejer framöver då man slipper detta byggnadsmaterial överallt. Perfekt för oss kinkiga kulturarbetare DD

  6. #6
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Svanå! Inte precis kulturarbetar-priser?

    Apropå Basotect. Bra grejer! Jag använder vita sådana i taket (10cm tjocklek) som ”himmel” ovanför mixposition. Har fäst dem med Vit-silikon. Behövs bara någon plupp här och var. Behändigt ifall man vill flytta.

  7. #7
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Köpt några beggade varitunes samt att det har kommit wings av MDF som ska vara lika bra som dom andra wingsen fast billigare. Har sålt av halva synthparken oxå just för att akustiken faktiskt är viktigare än massa prylar

    + tror man tjänar på det i längden eftersom man inte behöver bygga om nått i rummet o kan bara ta med grejerna till nästa studio tex

Liknande ämnen

  1. Allergisk
    Av Robotruck i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-02-06, 17:01
  2. Jag är allergisk mot Dubstep.... MEN!
    Av Smultronizer i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •