Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Yamaha släpper en "mini Montage", MODX

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran

Yamaha släpper en "mini Montage", MODX

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Försiktigt glad. Kan bli riktigt bra, men man vet aldrig hur Yamaha prioriterar. Roligast hade varit en renodlad FM-synt med grymma effekter i.

Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna

bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Senior
    Var ju lite intressant faktiskt i och med att den får behålla fm-x i förhoppningvis fullt editerbart läge.

valsolos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    Försiktigt glad. Kan bli riktigt bra, men man vet aldrig hur Yamaha prioriterar. Roligast hade varit en renodlad FM-synt med grymma effekter i.
    Den verkar ha fått behålla hela FM-X biten. Dvs operatorer. Skulle inte förvåna mig om Montagens effektdel oxå är med. Att snabbt välja smörobrödkategori via motifliknande knappar är ngt jag iaf aldrig använder på montagen. Så denna kan nog bli riktigt fet

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	48DF9D85-4F58-4887-A602-BF19E845D135.png 
Visningar:	23 
Storlek:	2,07 MB 
Id:	83348

Briljant att få in det klassiska namnet i loggan! I love it!

depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Vad förlorar man jämfört med en Montage? Bara 28 röster (snålt om man kör multitimbralt), men vad övrigt har de skalat bort?

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg

Namn:	48DF9D85-4F58-4887-A602-BF19E845D135.png 
Visningar:	23 
Storlek:	2,07 MB 
Id:	83348

Briljant att få in det klassiska namnet i loggan! I love it!
    Japp, snyggt gjort

valsolos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    Vad förlorar man jämfört med en Montage? Bara 28 röster (snålt om man kör multitimbralt), men vad övrigt har de skalat bort?

- - - Uppdaterad - - -

Japp, snyggt gjort
    Rätt mycket knobs, knappar o spakar. De till höger r skitsamma för det mesta (det enda bra är snabbkommando för att muta/välja operatorer imho), men på vänstra sidan finns rätt myvket ljudediteringsfunktioner handson på montage. Verkar saknas rätt många på modx7. Men allt går att göra på skärmen. Sen har de minskat usbaudio till 2in 10ut. De kanske också tagit bort finnesser som fysisk sidechaining mha inputs, kanske minskat effektenhet/dsppower. Montagen har enorma mängder för varje liten part

Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Aftertouchen saknas nog.

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    PENGAR.

Montage är bisarrt dyr. Jag har väntat på en budgetversion.

El Toro
    El Toro är uppkopplad nu

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    Vad förlorar man jämfört med en Montage? Bara 28 röster (snålt om man kör multitimbralt), men vad övrigt
    Det stämmer inte den har tydligen 192 röster eller 128 i stereo!
    https://yamahamusicians.com/forum/vi...11618&start=30

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Modx8 med pianoklav är min nya vita val!

johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Så jag tänkte, hur kan detta vara en budgetkeyboard om den kostar 15-20 tusen? Sen kollade jag vad Montage kostar.

I alla fall, detta är nog den andra synten som drar mig i gasen i år, tillsammans med Moog Grandmother. Denna känns hopplöst rätt. Men som vän av aftertouch är det en reservation för avgas. Har de utlämnat detta för att ge edge åt flaggskeppet går jag hem.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Komsi komsa känner jag om aftertouch. Kul ibland men finns ju i överflöd på alla äldre digitalsyntar. När man matar in prylar i sequencer är det mest i vägen & skapar skräpdata.

DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Whoa!

Gear4Music-länken funkar inte för mig — vad ska den kosta?

valsolos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    Whoa!

Gear4Music-länken funkar inte för mig
    Jepp. Gear4Music har nu editerat sidan o plockat bort det som troligtvis var halvhemligt. Dvs allt

Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Här är en länk dom missat, 17 169:-.
    https://www.gear4music.se/sv/Keyboar.../--------/2NRS

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Jepp. Gear4Music har nu editerat sidan o plockat bort det som troligtvis var halvhemligt. Dvs allt
    Jo, det vet man ju hur det brukar gå till när nya grejer "råkar" läcka...

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    Här är en länk dom missat, 17 169:-.
    https://www.gear4music.se/sv/Keyboar.../--------/2NRS
    Undrar vad en 61- eller 49 tangenters modell skulle gå på i så fall. 12 000? 14?

Lätt nåt jag tänker försöka spara ihop till i alla fall. Gillar verkligen Montage, bara att testa den i butik och så. Lättjobbad med FM-delen också.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag kommer (nog) aldrig byta ut min PC3a vad gäller den här typen av synth men kan ändå inte låta bli att vara nyfiken.

Om vi tänker oss MODX som en bantad Montage hur står sig Rolands FA-serie mot MODX?

jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Undrar vad en 61- eller 49 tangenters modell skulle gå på i så fall. 12 000? 14?

Lätt nåt jag tänker försöka spara ihop till i alla fall. Gillar verkligen Montage, bara att testa den i butik och så. Lättjobbad med FM-delen också.
    verkar bli:

modx6 12.500:-
    modx7 14.500:-
    modx8 17.000:-

om man kikar på t ex Thomann

dagHB
    dagHB är inte uppkopplad

Senior
    Kul med lillmontage. Me like

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Verkar väga betydligt mindre, byggd för att vara portabel till skillnad från Montage.

Sämre, eller enklare, keyboard.

https://youtu.be/1Y32ZhP5x8I
    Senast redigerat av DanielW den 2018-09-14 klockan 22:14.

johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Den gasar på trots allt. Inte särskillt i ögonfallande för min del. Rätt motbjudande utseende faktiskt. Och förmodligen ingen aftertouch. Och rätt mycket pengar ändå, beroende på vad man jämför med... Men dessa faktorer å sido så är jag ändå rätt taggad.

Slår mig just att jag för några dagar sen nämnde att denna och Grandmother är de största syntgaserna för min del i år, men sedan dess har Roland hunnit avslöja sin nya keytar som också lättflyktigt tränger sig in i min gasballong.

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Enligt Yamaha själva så saknar alla tre varianterna aftertouch vilket verkar helt hjärndött. Speciellt då FM-ljud kan fås så levande med AT.

https://ca.yamaha.com/en/products/mu...odx/specs.html

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    Enligt Yamaha själva så saknar alla tre varianterna aftertouch vilket verkar helt hjärndött. Speciellt då FM-ljud kan fås så levande med AT.

Finns ju en anledning till att den ultimata Yamaha-nörd-tidningen på 1980-talet hette:

Namn:	aftertouch.jpeg 
Visningar:	4 
Storlek:	620,1 KB 
Id:	83441

janost
    janost är uppkopplad nu
    janosts avatar
    Veteran
    Verkligen mini?

bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg

+1

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hej världen, hej hyfsat utvilade morgon, hej kaffet med mjölk, hej katten som ivrigt scannar av sin del av världen, hej Yamaha som släpper en ny och till synes ganska spännande FM-synt – exakt 35 år efter DX7 – den synt som definitivt mer än något annat elektroniskt klaviaturinstrument någonsin kom att forma en väldigt stor del av popmusiken – och därmed populärkulturen; sedan den moderna och även postmoderna kulturen i stort. Som pianot på sin tid, elgitarren på sin tid. Dessa eror blev alla så stora att de inte tog slut; de började löpa i parallella banor. Något som i gitarrernas och pianots fall garanterat alltid kommer fortsätta.

Syntens värld är dock förbluffande hackad och malen, nedstuvad med stavmixrar, utbredd på mackor. Dessa mackor har sedemera rostats och frusits in och på nytt körts ner i mixrar och blivit tillgängliga som appar. För flera generationer som är helt ovetandes om den här syntens värld såsom den inleddes runt revolutionen 1968 sådär, för femtio år sedan alltså. För att tillfredställa fler generationer av musiker gjordes även under åren en massa försök till att efterlikna de där prylarna ... som fanns innan datorerna ens kunde rita en trovärdig cirkel på en skärm.

Är cirkeln sluten nu då? Egentligen slöts den på många sätt redan för 30 år sedan då de flesta och mest alerta musikskaparna redan blivit så bekanta med DX7 att den blivit vardagsmat. Till och med utskälld för en del klanger, som kom att användas i princip överallt. Vi vill ofta tro att vi i och med syntens intrång bara vill höra helt nya ljud men ändå är vi traditionella precis som människor alltid har varit. Många kanske vill kolla in den här FM-synten bara för att undersöka hur "äkta" den kan emulera just DX7, som för att manifestera att jo, det var där cirkeln slöts och det är viktigast att "den biten" går att göra. Allt utöver det blir bara bonus. Visst är det konstigt att vi funkar så?

Jag blickar mot bryggaren och satsar på en rejäl påtår samtidigt som jag undrar om jag inte satte pudeln ganska i kärnan där med detta kärnfulla resonemang som många kommer vilja få mig att pudla på alldeles strax.

The Introvert
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tveklöst kommer det ju att komma videos där man A/B-jämför denna med en DX7 genom att plinka entonigt olika klassiska ljud.

En av slutsatserna kommer vara att Yamaha missat hela poängen genom att inte emulera D/A-omvandlaren i originalet.

Cirkeln sluts

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, ja.

"För att genomföra detta test var jag tvungen att koda en FM-ljudkonverterare och sedan tömma min MODX på alla 32.000 fabriksljud och nu är jag så less, deprimerad, utarbetad och förbannad att jag tänker sälja den och köpa en DX7 där jag lägger in elpianot på alla 32 minnesplatser!"

valsolos avatar
    Veteran
    Jag är for the record FETNÖJD med min Montage

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men kan den låta som en DX7:a?

Är ju frågan alldeles för många säkert redan börjat ställa sig, nu när versionen med överkomlig prislapp lanseras.

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Men kan den låta som en DX7:a?

Är ju frågan alldeles för många säkert redan börjat ställa sig, nu när versionen med överkomlig prislapp lanseras.
    De missar helt klart en chans till lulz om de inte skickar med en AWM2-bank med samplade DX7-ljud.

Veteran
    De missar helt klart en chans till lulz om de inte skickar med en AWM2-bank med samplade DX7-ljud.
    Men den har ju FM syntes... varför sampla?

DanielW
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Men den har ju FM syntes... varför sampla?
    För att inte missa en chans till lulz skrev jag ju.

I och med att den inte har samma omvandlare, chip, S/N osv kommer den inte att låta EXAKT som en DX7. Vilket väntas uppröra purister.

Eller det var i alla fall poängen med skämtet ovan.

Veteran
    För att inte missa en chans till lulz skrev jag ju.

I och med att den inte har samma omvandlare, chip, S/N osv kommer den inte att låta EXAKT som en DX7. Vilket väntas uppröra purister.

Eller det var i alla fall poängen med skämtet ovan.
    sÖNDAGMORGON... långsam...

Liknande ämnen

1. Nils-Petter Molvaer släpper nytt album, "Baboon Moon"
    Av hasse_fx i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 15:06
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 15:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer