Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kanske är det dags för nya monitorer eller kanske vi svänger mot hörlurar istället?

Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Kanske är det dags för nya monitorer eller kanske vi svänger mot hörlurar istället?

Hejsan.

Jag skapar denna tråden då jag blev lite rädd nyss, ena monitorn jag hade la "the highs" av i dvs bara Low end som hördes, det finns en knapp för precis sådant på baksidan och när jag flippade den hördes ingenting så antar det måste varit någonting som hände där.

Så då slog tanken mig att jag faktiskt kanske måste börja tänka på nya monitorer och jag tänkte då höra vad ni använder och vad ni tycker om dem samt vad ni rekommenderar och skulle vilja ha.

Ska sägas att jag fick igång monitorn och den låter bra nu, men man ska väl ändå vara på sin vakt känner jag, det är bra att vara förbered och veta vad man ska köpa om olyckan är framme.

Så vilka monitorer är de "bästa" 2018? Tänker främst på nearfield monitorer och i budgeten under 10 000 kr, även om jag själv skulle vilja lägga ca ~6 000 kr.
    Nu vet jag ju inte om jag känner mig bekväm med att sälja dem förens jag testat dem åtminstone ett 20-30 tal timmar till och sett till att det inte är någonting som hänt med dem utan att det bara var en engångs förseelse!

Vad skulle ni rekommendera mig som sitter i ett 11-12 m2 stort rum?
    Jag läste endel, för något halvår sedan ungefär tror jag, och då var det ganska "inne" med monitorer som kunde anpassa sig efter rummet och jag tror dem faktiskt mätte själva vad som vore mest optimalt, antagligen i någon kalibreringsprocess.

För mig personligen är det absolut viktigt med att dem är ärliga men någonting jag insett är viktigare är att jag inte blir allt för trött av dem samt att dem låter bra, så man blir inspirerad men om man någonsin faktiskt på allvar ska ta och lära sig mixning är det ju självklart viktigt att det kan låta bra i fler system än det egna men första steget måste ändå för mig vara att få dem låta bra i just mitt egna.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-09-17 klockan 14:10.

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Generaliserar
    Mindre monitorer = Lägre pris, mer begränsad bas återgivning
    Större monitorer = Högre pris, bättre bas återgivning
    Finns ju ett antal att välja mellan.
    Men dessa skulle jag kolla på:
    Neumann, Focal, Yamaha, Adam, Dynaudio, Genelec . Alla är bra men smaken är den som avgör, det som troligtvis kommer få kompromissa med är basåtergivning.

Själv har jag ett par Neumann KH120 + Neumann SUB. (SUB pga. mindre kon 5.25 Monitorerna går ner till ca 48 Hz och sedan ner markant efter det). De är en ganska "flat" monitor men sedan bestämmer ju även rummet hur saker låter.

Adam är lite mer hypade i bas och mids, Genelec har också en liten mer närvaro i midsen. Men många av dessa ligger lite över din budget.

Kanske kolla på ett par KRK:s, eller mindre Genelecs, Adam, Focals eller yamaha

Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    forts. Rumstorlek är ju absolut ngt som också bestämmer. Vissa monitorer blir bara för stora för små rum. Om du har möjlighet försök spara till monitorer ett tag om du inte har bråttom och köp ngt i 10000 kr klassen då har du mycket mer att välja på och får ett par bra monitorer du kan ha en lång tid framöver.
    Senast redigerat av Spacedude den 2018-09-09 klockan 17:21. Anledning: Kom på lite mer info.

Paratriplel

Tack för rådet. Jag vet dock inte angående KRK, de är lite för fula/gula för min smak .

Men hur gör man vid köp av monitorer, går och testar i en affär? Jag har nämligen aldrig provlyssnat och är osäker på hur det fungerar och vad man faktiskt kan fråga affären om. Har DLX eller 4 sound lyssningsrum? Har för mig jag har sett men blir lite osäker när jag tänker tillbaka.

Jag tror det jag faktiskt letar efter i mitt "uppköp" är just lite mer tight bas och mindre utröttade men ändå ljuvliga ljudande highs. Vad det ju egentligen betyder, men det är bäst så jag kan beskrivande.

Sitter på ett par ganska stora monitorer nu och jag vet jag testade hur långt ner basen går men det minns jag inte i skrivande stund.
    Neumann's verkar intressanta, kollade in deras KH80 och jag tyckte dem verkade väldigt intressanta men att någon mjukvara som blivit försenat i flera år kändes mindre lovande, kanske är dem bara perfektionister och det kan väl förlåtas isåfall.

Jag skulle absolut kunna tänka mig spara lite till men hur bråttom det blir beror nog lite på hur dem håller och presterar, kan sitta med mina nuvarande ett år till liksom men jag skulle tyckt det var intressant att få uppleva ett par nya, kanske lite bättre och se om thdlighsgen ökar något, eller om det trots allt bara är mina öron och uppfattning av ljudet som är otydligt och saknar vissa detaljer.

Hur är det med att köpa monitorer begagnade förresten?

Veteran
    Bästa är att lyssna och om möjligt låna hem. Det gjorde jag, plockade hem Adam, Genelec och Focal monitorer innan jag bestämde mig.

Paratriplel

Dom är okej med att man lånar hem alltså? Pratar vi Thomann nu eller en musikaffär?

Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Husk på hvor meget akustikken i dit rum betyder:
    Her er et billede af hvordan mine Genelec 8330 lyder i et ubehandlet rum:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skærmbillede 2018-09-11 kl. 10.31.53.png 
Visningar:	16 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	83351

Den røde linie viser frekvensenresponsen målt ved lytte positionen...

Den blå line er den eq som jeg har lagt på

Den grønne linie er hvordan den endelige frekvensrespons ser ud.

Dette er egentlig ment som et eksempel på hvor vigtigt det er at indregne en form for akustisk behandling i dit rum. Når man designede studier i gamle dage, så brugte man ofte en regne regel som hed 80/20. Dvs 80% af budgettet blev brugt på akustisk behandling (dæmpning/Diffusorer osv) og 20% på køb af monitors.

Du kan sagtens købe utroligt gode/dyre monitors som kommer til at lyde af helvedes til i dit rum hvis ikke du også indregner akustikken

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Köpte ett par CMS 50 för ett antal år sedan nu, skaffade deras sub inte långt därefter också. Alltid varit nöjd sedan dess! Dom fanns att lyssna på i butik och jag fick även låna hem ett par för att testa några dagar.

Mångas favoriter är dock CMS 65 som är lite större och då går lite djupare.. skulle tipsa om ett par begagnade såna faktiskt, men som sagt om du har chans att lyssna på dom.

Numer finns nån budgetvariant (Alpha) men jag vet inte hur dom förhåller sig, Gearslutz verkar veta.

Paratriplel

Jag har faktiskt tänkt om lite nu. Allting verkar fungera som det ska med monitorerna så jag behåller dem nog ett halvår åtminstone.

Däremot tänkte jag skaffa ert var rejäla lurar istället. Använder för tillfället Sennheiser 518 som sång inspelning och andra ”akustiska” instrument men har inte direkt någonting att mixa i så kanske vore det bättre att lägga pengarna på lurar först och främst och monitorer när jag byggt lite fler absorbenter.

För tlllfället ganska intresserad av Phonos SMB-02.det pratas dock väldigt lite om dessa på nätet men hade turen att höra om en snubbe med mycket high end grejer som använde dem och jag får en god vibb av det lilla jag har läst om dem men jag har stött på folk som avfärdar dem pga av att ingen pratar om dem eller att delninge säljs av större musikaffärer men det fick jag snabbt svar på av en som arbetar på Phonos, de är helt enkelt för små och arbetar med för små volymer och har inte tillräckligt med kapital för att marknadsföra sin produkt och jag drar slutsatsen av det personen skrev att de kanske inte kan tillverka de volymer som en eventuell efterfrågan av marknadsföringen skulle kunna generera.

Men vad säger ni?

Har ni testat Phonon SMB-02?
    Vad tycker ni?
    Vad tror ni som inte testat dem men hört om dem?
    De kostar runt 350€ och företaget har nu öppnat en shop för försäljning inom Europa (och USA), tidigare var det från Japan med till etc.

Paratriplel

Ingen?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Det jag har hört om dem (från folk jag litar på när det gäller detta) är enbart positivt.

Paratriplel

Kul att höra! Om det blir ett köp så ska jag försöka rapportera tillbaka hit efter jag testat, kanske blir ett en my värld för mig där jag upptäcker någonting stort om ljud eller så får ni en recension av någon som absolut inte kan tolka ljud subjektivt.

Tack för svaret! Uppskattas! Få som har hört talas om dessa så svårt att få riktiga åsikter om dem. Mycket "Bästa jag hört! Och har tillgång X, Y & Z", Eller "Jag känner igen bullshit marketing på en mils avstånd när det gäller dem" men ofta är den första lite för positiva för att man ska tro dem och personen som ger negativ feedback har inte hört dem.
    Däremot har jag hört bra från föll som nämner dem lite random i en verklig diskussion och det känns ju genuint.

Veteran
    518 är öppna lurar väl? Jag kan inte tracka sång med mina öppna lurar för läcket blir bara för mycket. Eller är 518 semiöppna eller nåt?

Paratriplel

Det kan läcka lite om jag skulle ha för hög volym men har självklart varit med om att det läckt ändå men visste inte det var open back lurar (men inser såklart det ni när du nämner det med tanke på material osv) isåfall fungerar de ändå ganska så bra för inspelning av sång osv om man inte flippar av något litet klick eller beat från andra såret på spåret.jar inte koll då jag fick med dem vid köp.

Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg

Du kan sagtens købe utroligt gode/dyre monitors som kommer til at lyde af helvedes til i dit rum hvis ikke du også indregner akustikken
    Lyssna på Emil.

Paratriplel

Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    Lyssna på Emil.

Jo, jag vet. Jag har redan köpt akustikmaterial för 10 000 kr och antar jag behöver spendera det tre dubbla innan jag märker att det börjar bli riktigt bra, eller ja det beror väl på hur väl man spenderar sina pengar. Byggt några egna som fungerar grymt men som jag inte riktigt märkt någon skillnad för när jag satte in dem i rummet.

Så det kanske blir ett par lurar nu och framöver om jag har råd bättre nya monitorer, då kanske jag också bättre förstår hur stora jag bör skaffa, mina nuvarande är nog lite för stora tyvärr.

Liknande ämnen

1. Dags för nya monitorer
    Av acidbreakfast i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 10:50
  2. Dags för nya pluggar!
    Av Jony i forum Mixning & mastring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 13:43
  3. Är det inte dags för det stora analog/digital/mjukvarutestet snart?
    Av sisältää i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 05:54
  4. Dags för nya monitorer. Några tips?
    Av pledge i forum Övrig hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 15:46

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg