Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Mastering tools vad gillar ni?

  1. #1

    Veteran

    Mastering tools vad gillar ni?

    Jag håller på och tittar på lite olika masteringslösningar för kommande projekt.

    Så frågan är Multibandskompressor vad använder ni?
    Har testat några men min hemmabyggda som jag har till reason är fortfarande favoriten.

    Stereo breddare?

    Limiter?

    EQ har jag gott om men om ni har något riktigt användbart, kör!


    Eller använder ni färdiga paket?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra lyssning är väl nr1. Nån gång ska jag skaffa det

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra lyssning är väl nr1. Nån gång ska jag skaffa det
    Japp, finnes ok lyssning här. Inget jag tänkt byta just nu.

  4. #4
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ozone, Ozone och Ozone.

    Och så gillar jag Brainworx bx_stereomaker för just stereobreddning.

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ozone, Ozone och Ozone.

    Och så gillar jag Brainworx bx_stereomaker för just stereobreddning.
    Är Brainworx bättre stereobreddare än Ozone?

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Brainworx bättre stereobreddare än Ozone?
    Jag körde med bx innan jag skaffade Ozone så jag är helt enkelt med inkörd med den, har ej a/b-jämfört.

  7. #7
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Gillar att köra med enkla verktyg. Typ bara stock plugins från Bitwig. EQ -> kompressor (multi) -> Limiter -> "metering"-verktyg, typ denna som är gratis: https://youlean.co/youlean-loudness-meter/

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på och tittar på lite olika masteringslösningar för kommande projekt.
    Vad ska du börja mastra? Eller är tanken egentligen att köra bussprocessning på egna projekt? Det påverkar mitt svar en hel del..

    Sen utöver det; eftersom du frågar efter "mastering tools" så blir jag sugen på att börja rekommendera sånt som jag använder då jag jobbar, eller kanske lite prylar jag tidigare använt (jag har testat sjukt mycket mastering-gear de senaste åren), men jag antar att du har en viss budget att hålla dig till?

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Brainworx bättre stereobreddare än Ozone?
    Brainworx har många stereobreddare. bx_stereomaker är gjord för att blåsa in stereobredd till mono-ljudkällor. Den kan absolut göra nytta på stereospår ibland, men med tanke på hur den fungerar så skulle jag påstå att den är väldigt olämplig att använda på mixbussen eller masterbussen.

    Den i Ozone är däremot en av de bästa om den används korrekt (vilket är rätt ovanligt enligt det jag sett på youtube och i olika kurser). Det går däremot att höra dess cross overs främst om den får jobba hårt. Men så är det ju ofta.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-09-09 klockan 23:31.

  10. #10

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska du börja mastra? Eller är tanken egentligen att köra bussprocessning på egna projekt? Det påverkar mitt svar en hel del..

    Sen utöver det; eftersom du frågar efter "mastering tools" så blir jag sugen på att börja rekommendera sånt som jag använder då jag jobbar, eller kanske lite prylar jag tidigare använt (jag har testat sjukt mycket mastering-gear de senaste åren), men jag antar att du har en viss budget att hålla dig till?

    Skall inte mastra annat än mitt eget. Och ja, budget begränsad. Pluggar mao.
    Just nu lutar det åt att skaffa Ozone Elements som går att få nära nog gratis.

    Har hunnit undersöka en del under gårdagen.

    Det tittar på mest just nu är :
    Multibandskompressor, en Combinator i Reason som funkar finemang. Ger fullfrihet att limitera eller eqa enskilda band, moduluppbyggt ger stor frihet. Men innan jag går all in på den så vill jag nog prova några alternativ.

    En linear phase EQ, kör reafir men kollar på alternativ.

    Inget behov av CD tools eller liknande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brainworx har många stereobreddare. bx_stereomaker är gjord för att blåsa in stereobredd till mono-ljudkällor. Den kan absolut göra nytta på stereospår ibland, men med tanke på hur den fungerar så skulle jag påstå att den är väldigt olämplig att använda på mixbussen eller masterbussen.

    Den i Ozone är däremot en av de bästa om den används korrekt (vilket är rätt ovanligt enligt det jag sett på youtube och i olika kurser). Det går däremot att höra dess cross overs främst om den får jobba hårt. Men så är det ju ofta.
    Tackar, lutar år ett Ozone köp.

  11. #11
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar, lutar år ett Ozone köp.
    Köpte en plugg via pluginboutique och fick Ozone elements gratis. Värt! Tror att erbjudandet fortfarande gäller.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en plugg via pluginboutique och fick Ozone elements gratis. Värt! Tror att erbjudandet fortfarande gäller.
    Japp, tänkte köpa Klevgrnd Haaze och få med Ozone.

    (Hittade ingen plugg för hörlurar annars hade jag köpt det, på g Volantiz... )
    Senast redigerat av drloop den 2018-09-10 klockan 07:52.

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall inte mastra annat än mitt eget. Och ja, budget begränsad. Pluggar mao.
    Du är då ute efter lite fin mjukvara för att processa din mixbuss med andra ord. Mastering är iaf i min värld mycket mer än så.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu lutar det åt att skaffa Ozone Elements som går att få nära nog gratis.
    Det är nära på gratis för att det paketet är något extremt begränsat. Det är bara ett fåtal moduler och de modulerna är grovt begränsade. I stort sett allt som Ozone är bra på (vilket är mycket) är borttaget från den versionen. Men det kan ändå vara en bra början. Speciellt då det nästan är gratis där nu

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tittar på mest just nu är :
    Multibandskompressor, en Combinator i Reason som funkar finemang. Ger fullfrihet att limitera eller eqa enskilda band, moduluppbyggt ger stor frihet. Men innan jag går all in på den så vill jag nog prova några alternativ.
    FabFilter Pro-MB är en modern klassiker. Det känns som att nästan "alla" kör med den. Jag kan verkligen varmt rekommendera den. Orsaken till rekommendationen är då främst att den är väldigt enkel, tydlig och snabb att jobba med, precis som de flesta andra FabFilter-pluggar. Ljudet är helt OK också. Den "bjuder in" till att komma fram till bra inställningar, vilket är mycket mer värt än ett bättre sound.

    IK Multimedia har en rätt OK multibandare också. Nu med deras "group buy" så kan ju det vara ett väldigt bra alternativ! De har där även en imager som jag iofs aldrig testat. Deras Sontec-klon är jättebra. Stealth Limiter är fantastisk.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En linear phase EQ, kör reafir men kollar på alternativ.
    Varför just en faslinjär EQ? Det känns som att väldigt många (ej professionella) kör med sådana inom mastering bara för att någon högljudd person fått för sig att det är bra.. och sen så tror alla att det är det enda rätta för mastering. Släpp det. Faslinjära EQs har sin väldigt stora nytta på sina ställen och visst, det kan mycket väl vara rätt för mastering, men ärligt talat så är det i mitt tycke rätt sällan. Med det sagt..

    TDR Slick EQ tycker jag kan vara värd att ta en titt på trots att den inte är faslinjär. Det finns en gratis version som kan vara bra att komma igång med. Där har du ett bra budget-alternativ! Ta samtidigt en titt på deras andra gratis-pluggar. Kotelnikov är riktigt fin.

  14. #14

    Veteran
    Tack för utförligt svar Volantiz!

    Jag har provkört Ozone Elements 8 och det funkar över förväntan. Jag behöver inte mer än så i kombo med mina andra verktyg.

    Jag börjat sikta in färdig mastrad låt på -14 LUFS vilket helt klart underlättar mix och "mixbuss processning" (mastering).
    Uj vad skönt att inte behöva trycka upp en master! Bye bye loudness war!

    Skall kolla Pro-MB, tack för tips.

    Faslinjär EQ är ett av många verktyg, jag använder sällan en dylik EQ, det är ytterligare ett verktyg i paletten.
    Angående EQ så använder jag TDR Nova rätt mycket, väldigt praktiskt att kunna kapa toppar i någon frekvens utan att allt annat under tröskelvärdet sänks.
    Senast redigerat av drloop den 2018-09-11 klockan 08:07.

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Nu har jag bara testat MM-1, men Weiss-pluggarna från Softube känns väl värda att titta på tänker jag.

    Inte direkt superbilliga, i o f s, men fortfarande inte dyrare än en budget-hårdvaruburk...

    (Vad säger Volantiz om dem?)

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TDR Slick EQ tycker jag kan vara värd att ta en titt på trots att den inte är faslinjär.
    SlickEQ är finfin! Nova är inte dum heller!

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själv har jag sedan urminnes tider kört TC Electronic MD3 och Brickwall Limiter. Först till Powercore och nu TDM versionen. Låter väldigt "analogt" och fint. MD3 har multibands kompressor och EQ och så avslutar man med en försiktig Brickwall limiter med dithering.
    Jag testade FabFilter prylarna en sväng men tyckte att ljudet blev lite "mindre analogt" och mer hårt med dessa. Med MD3 kombon tycker jag det blir väldigt trevlig mastering faktiskt. Jämför man med Cutting Room så tappar man väl lite "densitet" men trenden är ju åtminstone lite hycklande att man skall ha lite mer luft i mastringarna numera...

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag sedan urminnes tider kört TC Electronic MD3 och Brickwall Limiter. Först till Powercore och nu TDM versionen. Låter väldigt "analogt" och fint. MD3 har multibands kompressor och EQ och så avslutar man med en försiktig Brickwall limiter med dithering.
    Jag testade FabFilter prylarna en sväng men tyckte att ljudet blev lite "mindre analogt" och mer hårt med dessa. Med MD3 kombon tycker jag det blir väldigt trevlig mastering faktiskt. Jämför man med Cutting Room så tappar man väl lite "densitet" men trenden är ju åtminstone lite hycklande att man skall ha lite mer luft i mastringarna numera...
    Det beror genre hur mycket "densitet" man vill ha.
    Mitt mål är att hoppa över att skicka mina egna låtars mixar till någon annan för mastering. En och annan låt åker nog till mastering men i det stora hela vill jag undvika detta.
    Riktigt skönt att inte behöva skära överallt för att hitta "dynamik tjuvar". Blir lite som när man mixade för längesedan igen, behagligt på alla sätt faktiskt.
    Så känns det just nu iallafall bör jag tillägga.

  19. #19

    Veteran
    En fråga till. Krispig topp, hur gör ni där? Finns det något härligt trick liknande gamla dagars exciter som man använder?

  20. #20
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga till. Krispig topp, hur gör ni där? Finns det något härligt trick liknande gamla dagars exciter som man använder?
    Ozone har en inbyggd

  21. #21
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Volantiz verkar vara ett grymt masteringverktyg!

  22. #22
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag börjat sikta in färdig mastrad låt på -14 LUFS vilket helt klart underlättar mix och "mixbuss processning" (mastering).
    Uj vad skönt att inte behöva trycka upp en master! Bye bye loudness war!
    Vad menar du med detta rent konkret? En plugg/kombination av pluggar på masterbussen under tiden du mixar? Eller tvärtom? Utveckla gärna.

    Sist jag "mastrade" (ha!) Gjorde jag det på ett stereospår som jag mixat efter bästa förmåga och med mild kompression på mastern.

    Själva mastringen gjorde jag med en MClass EQ (pytteliten topp tillagt), kuassa maximizer och en loudness meter. Det blev helt ok.

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med detta rent konkret? En plugg/kombination av pluggar på masterbussen under tiden du mixar? Eller tvärtom? Utveckla gärna.

    Sist jag "mastrade" (ha!) Gjorde jag det på ett stereospår som jag mixat efter bästa förmåga och med mild kompression på mastern.

    Själva mastringen gjorde jag med en MClass EQ (pytteliten topp tillagt), kuassa maximizer och en loudness meter. Det blev helt ok.
    Använder ordet "mixbuss processning" från Volantiz.
    Men egentligen är det slutfinish på liknande sätt som man gör en master, exlusive CD koder med mera.
    Ett stereomix justeras med alla verktyg tillgängliga för att låta så bra som möjligt.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    I nya Sound On Sound så får Intensity av Zynaptiq höga betyg, visserligen av Paul White som inte verkar ha koll för fem öre men ändå...ett trolleriverktyg för mastering.
    https://www.zynaptiq.com/intensity/

  25. #25
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volantiz verkar vara ett grymt masteringverktyg!
    Som fan, å han kommer bundlad med en massa grym hård- och mjukvara. Köp honom! =)

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har provkört Ozone Elements 8 och det funkar över förväntan. Jag behöver inte mer än så i kombo med mina andra verktyg.
    Schysst! Huvudsaken är ju att du blir nöjd! Case closed!?

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag bara testat MM-1, men Weiss-pluggarna från Softube känns väl värda att titta på tänker jag.

    Inte direkt superbilliga, i o f s, men fortfarande inte dyrare än en budget-hårdvaruburk...

    (Vad säger Volantiz om dem?)
    Softube Weiss DS-1 mk3 är helt fantastiskt bra! Den konkurrerar regelbundet med min hårdvara om både parallell-kompression och de-essing.

    Dess limiter är jag inte helt övertygad om däremot och MM-1 tyckte jag var för begränsad. Jag har endast jämfört limitern mot min vanliga kedja och där platsade den inte. Jag ska nog göra något försök till någon gång med lite mer olika typer av musik.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga till. Krispig topp, hur gör ni där? Finns det något härligt trick liknande gamla dagars exciter som man använder?
    För att få krispigare diskant så brukar jag oftast med att skära bort skräp i midden och ibland lite i toppen. Sen så är det väldigt olika beroende på vad för typ av "krispig topp" jag är ute efter, men det vanligaste är att langa på exempelvis lite tape-saturation.. eller kanske överstyra någon fin rör-burk.. och/eller kanske köra spåret genom någon lämplig channel strip med fina trafos.
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-09-12 klockan 13:30.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schysst! Huvudsaken är ju att du blir nöjd! Case closed!?
    Njaee, du vet, hur många behöver man, bara en till....

    Körde lite tester igår, finns utrymme för improvement...

  30. #30
    Roffemoffe
    Roffemoffe är uppkopplad nu
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Volantiz har du testat Acustica Audio Ivory3? skulle vara kul å höra vad du tycker, jag kör själv den å tycker de är en väldigt bra helhetslösning på mastern.

  31. #31
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I nya Sound On Sound så får Intensity av Zynaptiq höga betyg, visserligen av Paul White som inte verkar ha koll för fem öre men ändå...ett trolleriverktyg för mastering.
    https://www.zynaptiq.com/intensity/
    Zynaptiq Intensity är fantastisk! Men det är verkligen ett specialverktyg. Ett litet verktyg som vid ett fåtal tillfällen kan plockas fram för att göra någonting lite tydligare. Då jag använt den så har jag nog maxat den runt 6-7% processning. Över det så börjar det låta onaturligt. Den har främst varit användbar då jag kört stem-mastering.

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volantiz har du testat Acustica Audio Ivory3? skulle vara kul å höra vad du tycker, jag kör själv den å tycker de är en väldigt bra helhetslösning på mastern.
    Japp. EQn har samma "problem" som hårdvaran (Maselec MEA-2 som jag aldrig gillat). Det var faktiskt Ivory som fick mig att se mer var felet sitter! -> Dess förstärkare låter piss! Jag har iofs hört att olika versioner låter olika, så det kanske inte gäller alla. Finns hittills 7 versioner av hårdvaran...
    Det balla med Ivory är att det går att stänga av preamp-delen och då blir den helt plötsligt riktigt trevlig! Det händer ibland att jag sitter hemma (eller i ett hotellrum på resa eller whatever) och "skissmastrar" innan jag kommer till studion.. och då är Ivory-EQn en av de som ligger först i min template. Kan mycket väl ha hänt att den hängt med ut i någon release.

    De har ju där även samplat Maselec MLA-4 som jag ofta använder. Jag föredrar fortfarande hårdvaran (kanske för att jag har mycket bättre omvandlare än vad de haft då de samplat den?), men den låter också fantastiskt. Den är däremot mycket krångligare att använda än ProMB för de som inte är vana vid hårdvaran. Ivory har bättre ljudkvalitet däremot. Men lite bättre inställning vinner ofta över ljudkvalitet.

    Jag har alla pluggar från Acustica Audio förutom en eller två av deras mix-EQs.. bra skit!

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njaee, du vet, hur många behöver man, bara en till....
    Jo.. jag vet.. jag har märkt att det lätt kan gå till överdrift. Det påminner mig.. vill någon köpa ett fullt rack med hårda mastering-EQs, kompressorer eller masterkonsoller? Jag har några över..

    (till admin: Nej, det här var inte menat som en dold säljannons. Jag skulle inte få för mig att annonsera ut sådan hårdvara här igen. Tror jag)

  34. #34
    Roffemoffe
    Roffemoffe är uppkopplad nu
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Volantiz, va kul ändå å höra ifrån ett proffs Ja acusticas pluggar e trevliga, har många av dem med.
    Jag kör även med lite hårdvara på mastern, gyraf klon av ssl kompen osv.

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (till admin: Nej, det här var inte menat som en dold säljannons. Jag skulle inte få för mig att annonsera ut sådan hårdvara här igen. Tror jag)
    För du har ju på tok för få poster för att få posta i köp/sälj. Noob!

  36. #36
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Skrattade mer än ja borde åt detta! )))


    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För du har ju på tok för få poster för att få posta i köp/sälj. Noob!

Liknande ämnen

  1. Vad tycker ni om vår mixning/mastering?
    Av NewWaves.band i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-14, 15:37
  2. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2016-12-01, 13:41
  3. Vad för HW kompressorer gillar ni?
    Av Nisse i forum Effekter
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-03-15, 10:28
  4. När man själv gillar det nästan alla andra inte gillar.
    Av theVOID i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 11:51
  5. Vad ska jag kopa? Pro tools m-powered eller..
    Av gitarrdavid i forum Pro Tools
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •