Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Hörlurar (generellt)

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

Hörlurar (generellt)

Ok, här är ännu en tråd om hörlurar.

För det första så gillar jag "raka" hörlurar som inte färgar och låter klart genom hela registret. Och av någon orsak så har jag fått för mig att AKGs lurar tillhör en av de bättre lurar som återger ljudet rakt.

Jag jobbade hemifrån idag och lyssnade på Spotify på min jobbdator. Normalt så lyssnar jag på musik på jobbet i ett par Urbanears lurar, som jag har fått på jobbet. Men idag så lyssnade jag genom mina "slit och släng lurar" som är ett par SuperLux HD681B.
    Jävlar i min låda vilken skillnad det var på ljudet.
    Jag kan bara säga no more Urbanears på mina öron.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag säger inte emot i fallet UrbanEars... men sonen gillar de jag fick när jag köpte ny tvättmaskin. (True story...)

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Urbanears gör rejält vidriga skitlurar

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Som en ärlig slogan!

bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

Veteran
    Har två par Superlux. HD-660 och HD-668B. Inbillar mig att det är mycket lur för pengarna.

CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Bowers & Wilkins PX. Där har ni en lur som låter fantastiskt.

deadbeats avatar
    Veteran
    Mina Urbanears, som jag också fick nån gång (minns inte i vilket sammanhang) låter väldigt dovt. Vet inte om det är en feature eller om det är nåt knas med just mina, men det är så pass så jag aldrig använder dem.
    Mina favoriter i prisläget runt tusenlappen är fortfarande Sony MDR-7506, med sitt rena och fina ljud och med trevlig separation.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Min upplevelse är att AKG har egenheten att det låter som att ljudet kommer utifrån, snarare än det jag oftast upplever med andra lurar, att det mer kommer "inifrån huvudet".

Jag har själv tre par AKG, ett par riktigt billiga slutna over ear jag fick på köpet nån gång, ett par K271 MKII slutna over ear (vanliga för tracking i studior) och ett par lite dyrare öppna over ear, K701. Trots att de är väldigt olika i övrigt, så delar de just detta särdrag. Det draget kan man ju både gilla och ogilla, men det kan definitivt upplevas som mer "äkta".

Jag tycker 701:orna både är behagliga för nöjeslyssning och funkar bra för mix. K271:orna är mer typ hörlurarnas NS-10:or - de låter fult och hårt, men avslöjar det mesta.

Men för renodlad nöjeslyssning så tycker jag Sennheiser vinner hands down i typ varje prisklass jag testat (upp till 5 - 6.000 kr).

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    Mina Urbanears, som jag också fick nån gång (minns inte i vilket sammanhang) låter väldigt dovt. Vet inte om det är en feature eller om det är nåt knas med just mina, men det är så pass så jag aldrig använder dem.
    Det är inte bara dina. Dessutom är de nog de enda som byggt byglar som inte passar större huvudstorlekar. Visst, bygeln blir större men själva hörlursdelen vinklas då, skaver och spelar lika mycket vid sidan om örat.

Nåja, de är ju gula iaf.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Om vi nu snackar generellt: Nån mer än jag som gillar vintage-lurar? Härliga stora plastiga röda vita blå svarta. Inte ofta jättebra ljud, men väldigt ofta en byggkvalité som håller. Tjock stadig spiralsladd som ofta är fäst vi luren med en metallklammer rentav. Skulle inte mixa (och absolut inte EQ:a) i några av dem, men vid inspelning är det guld värt med en lur som sitter stadigt, har en skön vikt och en sladd som tål lite bashals eller golvtramp eller så. Och så är de ju snygga Får starta en egen tråd med hörlursutställning så småningom

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    Om vi nu snackar generellt: Nån mer än jag som gillar vintage-lurar? Härliga stora plastiga röda vita blå svarta. Inte ofta jättebra ljud, men väldigt ofta en byggkvalité som håller. Tjock stadig spiralsladd som ofta är fäst vi luren med en metallklammer rentav. Skulle inte mixa (och absolut inte EQ:a) i några av dem, men vid inspelning är det guld värt med en lur som sitter stadigt, har en skön vikt och en sladd som tål lite bashals eller golvtramp eller så. Och så är de ju snygga Får starta en egen tråd med hörlursutställning så småningom
    Jag tänkte faktiskt ungefär i samma bana som du för någon dag sedan. Jag fick idé om att hörlurssnäckan kanske var bättre utformad förr jämfört mot dagens lurar.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Inte nödvändigtvis bekvämare, men definitivt stadigare och mer gediget liksom. Vet att folk byter elementen i gamla sköna lurar mot dyra moderna. Rätt bra idé faktiskt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Mer rant:

Jag är ledig idag, men glömde headsetet till mobilen på jobbet igår. Mina UrbanEars har ju mik tänkte jag. Fasen, t o m för mobilsamtal är de burkiga och konstiga och den obekväma passformen har ju inte påverkats av inljudet heller såklart.

slirak
    slirak är inte uppkopplad

Veteran
    Men tänk hur ungdomlig du kommer att se ut hela dagen!

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    Men tänk hur ungdomlig du kommer att se ut hela dagen!

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jäjj!

(tur jag höll mig i trädgården, bockade plåt och monterade fönsterbleck.)

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Jag skulle behöva köpa ett par enklare lurar. Har iphone-pluggar och ett par stora beyerdynamic, samt ett antal aiaiai tracks-vrak från en kompis, men som jag blir fullständigt galen av att reparera (igen). Dessa jävla pläterade kablar.

Så, tips på lurar i still med koss porta pro(fast de gillar jag ibte) eller aiaiai tracks (eller som hon Sarah Connors kompis har i Terminator :-), alltså lätta och med hyfsat bra ljud. Inget skräp som faller i bitar helst.
    (Kanske blir det Tracks, tror min kompis är mer benägen att paja lurarän jag)

Bonus för paus/volym till iphone, så kan jag störa ut radioskval mer effektivt och flexibelt.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Köpte ett par helt okej trådlösa pioneer på loppis för en tjuga. Funkar bra nästan upp till 100 meter, även genom husväggar. Ingen studiokvalle såklart, men bekvämt och praktiskt.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Innan körde jag gladeligen ett par sony tv-lurar (med volymratt och monoswitch) jag köpt för en tia. Sen gick de sönder. Är nog inte så snobbig :-)

Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Ingen här som har koll på Phonon SMB-02?
    Det är ju alltså lurar man kan både lyssna för nöjes skull och för att mixa och dylikt och ska tydligen, enligt den lilla info som finns tillgänglig, vara likvärdiga med lutar som kostar strax över det tredubbla (dem kostar runt 3500).
    Vill ha åsikter om dessa då jag själv är väldigt sugen på dem!

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Någon som jämfört Bose QC 2 vs. Sony 1000xM3?

fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Jag har kört Bose Quietcomfort 3 (on ear) som kom 2006. Har kört dessa fram till nyligen för att jag gillade inte alls efterföljande Bose modeller... varken NC eller ljud... burkigt o jävligt...

Men köpte för en vecka sedan Sony WH-1000XM3, efter att jag prövat och blivit småkär i kollegans XM2... supernöjd hittills... NC är ju ett megasteg bättre än QC3:orna såklart och ljudet, efter att kört dygnet runt i 100h runt en kudde, helt ok för att vara en NC-lur. Tror fan jag behåller

Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    Någon som jämfört Bose QC 2 vs. Sony 1000xM3?

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Glömde visst ta med 35 där i Boses fall

Hade ett par QC 1.5 (om jag minns rätt nummer) over ear som jag gillade men som nu gått i graven.
    Kollat på en massa videos och det verkar vara som att folk föredrar Sony's ljud/nc men att QC har bättre komfort.
    Tycker Sony's ser lite "bulky" ut och det är ju rätt nice att kunna pair'a multipla devices som inte Sony fixar.

Samtidigt så bättre NC och ljud i Sony's fall slår rätt högt

Får väl åka och prova någonstans.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Kör Sony 1000xM2 sedan ett par månader (när de dumpade priset). Alldeles utmärkta även de - dock lite väl "mysiga" i diskanten.

fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Hehe, anade modellen.

Ja de är ju mkt större än de gamla jag hade, och de du haft(?), men de är ju lätta och känns fan lätta. Komforten är nice även med glasögon på, om man nu har sånt.
    App som man kan ställa in EQ och shitt... sen nån ambience-funktion som kännns överflödig/onödig för mig dock. Google assistant och siri-stöd är ju fint också.

Ba o köpa o pröva, man får ju alltid lämna tillbaka om man inte är nöjd lixom

Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    Glömde visst ta med 35 där i Boses fall

Hade ett par QC 1.5 (om jag minns rätt nummer) over ear som jag gillade men som nu gått i graven.
    Kollat på en massa videos och det verkar vara som att folk föredrar Sony's ljud/nc men att QC har bättre komfort.
    Tycker Sony's ser lite "bulky" ut och det är ju rätt nice att kunna pair'a multipla devices som inte Sony fixar.

Samtidigt så bättre NC och ljud i Sony's fall slår rätt högt

Får väl åka och prova någonstans.
    Senast redigerat av fredie_j den 2018-09-23 klockan 01:59.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Kör Sony 1000xM2 sedan ett par månader (när de dumpade priset). Alldeles utmärkta även de - dock lite väl "mysiga" i diskanten.
    Snygga

Själv kör jag Sennheiser Momentum (de stora överörat) som tracking och reselurar.
    Senast redigerat av drloop den 2018-09-23 klockan 11:40.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jepp, får ge mig iväg och testa när någon butik i närheten får in lurarna.
    Verkar vara beställningsvara på de närmaste ställena.

Liknande ämnen

1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:05
  2. Hörlurar ???
    Av LCR i forum Övrig hårdvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 15:02
  3. Hörlurar
    Av imported_hammer i forum Övrig hårdvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 08:21

Behörigheter för att posta