Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SCMS eller inte, hur vet man?

charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

SCMS eller inte, hur vet man?

Tänkte leta upp nåt ljudkort till en laptop, men ett av mina absoluta krav är att det inte bryr sig om SCMS på digitala ingångar.
    Detta är inget tillverkare skyltar särskilt öppet med, minst sagt.

Hur vet man vilka som inte läser SCMS-flaggorna?

Finns listor att tillgå?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Brukar ljudkort överhuvudtaget bry sig om SCMS? Jag tror de alltid räknats som 'professionell' ljudutrustning så de inte har haft något stöd för det överhuvudtaget. Det var väl mest konsumentelektronik som CD, DAT och MD på sin tid som hade SCMS-stöd. Så jag kan tänka mig att anledningen att det inte står något om det i databladen är att ingen supportar det ändå.

charliecrash
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Från ett annat forum har jag förstått att detta fortfarande är ett bekymmer när man råkar på scms-skyddad utrustning eller media och det mottagande kortet är "scms compliant" som t.ex billiga usb ljudkort - fast det är inte många av dom billigaste som ens har en digital ingång.
    Men även nyproducerade dyra "audiofil DAC" som (fjant)ljudkorten kallas fast för många tusen, lider också förfarande av scms-plågan.

Vad jag förstår av spdif och coaxial standard, så SKA den vara scms conpliant... fast mitt gamla Delta 66 skiter fullständigt i alla flaggor, och där sitter en helt vanlig coax.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    oj, trodde inte SCMS existerade längre...gör det?

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    Vad jag förstår av spdif och coaxial standard, så SKA den vara scms conpliant... fast mitt gamla Delta 66 skiter fullständigt i alla flaggor, och där sitter en helt vanlig coax.
    Hm, kanske därför mitt gamla Edirol UA-5 inte nämner S/PDIF (eller AES/EBU för den delen) överhuvudtaget utan bara kallar in/utgångarna 'Digital' (och 'Coaxial' resp. 'Optical').

Jag har också en "semiprofessionell" DAT (Sony PCM-R300) där SCMS är 'optional'. Maskinen känns dock inte sådär jätteproffsig även om den kanske har lite mer funktioner än dåtida konsument-DAT:ar, vilket får mig att tro att steget mellan 'konsumentelektronik som behöver stödja SCMS' och 'professionell utrustning där det är valbart eller inte supportas' inte är så stor, egentligen.

Man kan ju tänka sig att om det finns ljudkort som stödjer SCMS så är det just lågpriskorten riktade mot konsumenter. Alla ljudkort man skulle tänkas vilja använda i en studio räknas nog som professionell utrustning. Samtidigt har jag ärligt talat bara erfarenhet av ett par kort så något vidare statistiskt underlag är det inte.
    Senast redigerat av ricard den 2018-09-07 klockan 16:11.

charliecrash
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hittade ett intressant stycke om UA-5

SCMS
    When recording via its analog inputs, the UA-5 acts as a professional device and does not impose SCMS restrictions on its S/PDIF output data stream unless you specifically impose it via your host computer.
    When recording via the S/PDIF digital inputs, the UA-5 passes along the SCMS state in the data stream without modification.

Note: The UA-5 is not bit-for-bit accurate in transferring digital data to the computer via its S/PDIF input.
    Så standarden är fortfarande i bruk och jävlas här och var.

charliecrash
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Någon som har Zoom U-44 här? Manualen till den nämner inte scms någonstans, bara nån sur rad om hur förbjudet det är att klona copyrightat material...surprise surprise...

Vore kul om en ägare till U-44 vill bekräfta att en andra generations scms-infekterad-kopia slinker igenom... 😇

valsolos avatar
    Veteran
    Page 6

http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/UA-3_OM.pdf

får känslan av att alla ljudkort inte använder denna copyrightsäkerheten. Därav varningstexten / förklaringen på denna sida..

Liknande ämnen

1. Hur vet man vilka motstånd man ska ha?
    Av Ambulansen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 18:44
  2. hur vet man??
    Av eetfuk i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 22:06
  3. Hur gör man såndär robotröst ni vet..
    Av olke i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 12:50

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •