Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: DCC, kassettdeckens doldis.

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

    DCC, kassettdeckens doldis.

    Efter jag blev intresserad av att skaffa ett DCC för att rippa analoga band, har jag läst och läst och läst och kollat timvis med usla videos och läst ännu mer...och har skaffat två maskiner.

    Den första dök upp på blocket och jag tänkte bara yes nu jävlar ska här rippas...tills jag märkte att den var mystiskt defekt. Av någon anledning vill den inte spela hela band. Den gör en autoreverse eller stannar, beroende på vilken ordning. Nästan alla band. Och på exakt samma ställe på samma band. Nästan varje gång. Inga synliga hinder, banden rullar fint i spolarna, gummiremmarna är fina och studsiga.... efter mååååånga timmars kludd i den maskinen har jag kommit på att logiken räknar fel när spolarna roterar i en viss hastighet. Jag har redan försökt koppla loss en av spolrörelsefotocellerna och köra båda kanaler i logiken på den andra, och viceversa, då flyttades felet på banden till ett annat ställe, men lika envist.
    Kommer nog aldrig få ordning på den.

    Men det var inte det som fick mig att fortsätta leta efter just DCC. Jag skulle fortfarande rippa ett par hundra band, och det är fruktansvärt tråkigt aoch tidsödande att manuellt ställa azimuth hela jäkla tiden, så visst hade det varit kul med ett nyservat Dragon på hyllan...jo tjena. Runt 40k kostar dom beg. Njaaa. Inte så intressant.

    I allt läsande om DCC läser jag ofta folk skriver att dom faktiskt spelar vanliga band förvånansvärt bra, och jo, jag håller med. Det låter skitbra om det mesta. Bättre än mina andra dock, men det är ännu en sak som verkligen var kul: Mina DCC omvandlar analoga band till digitalt ljud också. 44.1kHz 18 bitar. Så jäkla enkelt att rippa. Ingen nivå att ställa, inga brusiga utgångar. Allt omvandlas direkt i burken och digital tystnad mellan bandsidorna.

    Detta verkar vara en ganska okänd grej på nätet i stort. Tror helt enkelt inte folk prövar att göra det.

    När det dessutom är så att DCC speciella tonhuvud inte är så känsligt för exakt azimuth på analoga band, för det låter bra ändå, så var jag ju tvungen att leta upp ett nytt deck där logiken inte krånglade.

    Så nu, tack vare 99musik rullar ett band från början till slut rakt in i datorn och jag behöver inte bry mig om vad som händer. Det bara funkar och låter så bra som band från 80 talet kan.

    Lite rengöring av huvudet behövs ibland efter dom gamla TYPE 1 banden, men det får det vara värt.

    Använd aldrig en avmagnetiserare på DCC, vill jag bara säga. Aldrig. Jag har inte, men dom går sönder direkt.

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Grymt, härligt att du blev nöjd DCC-hypen är på framväxt nu känner jag

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Du får starta ett DCC-bolag! Lika dumt som kassettbolag i allmänhet och ännu svårare och smalare, så varför inte lixom...

  4. #4
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lika dumt som kassettbolag i allmänhet
    Motivera gärna varför utgivning på kassett är dumt.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motivera gärna varför utgivning på kassett är dumt.
    Kassett låter illa, kräver ständig kalibrering av uppspelningsutrustning för att inte låta ännu sämre, är inte random access, är ömtåligt, är självförstörande över tid, är jobbigt att digitalisera, har ännu mindre utrymme för omslagskonst än CD, är dåligt för miljön (inte minst för fåglar och smådjur som trasslar in sig om/när de hamnar på dump:en eller slängda i naturen). Räcker det? Annars har jag säkert glömt några anledningar...

    (Eller, ja, kassett KAN låta ganska bra. Om man har ett riktigt högkvalitativt kassettdäck kombinerat med och inkalibrerat för, riktigt högkvalitativa metallband. Men. Nu är det normalt inte de förutsättningarna vid kassettbolagssläpp.)
    Senast redigerat av rydan den 2018-09-03 klockan 22:28.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Alla kan sova lugnt och tänka på att jag INTE kommer starta ett DCC bolag. Fyfan en ångest bara få ordning på media eller duplikator... Nä vi kör lossless cloud om det blir nåt. Oändligt med evigt perfekta kopior i obefintliga emballage...

    Åter topic...

    Kört 10 band än så länge. Inget trassel, inga problem, acceptabel azimuth - och det är jä-hävligt behändigt med digital överföring. ��

  7. #7
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motivera gärna varför utgivning på kassett är dumt.
    Att väldigt få kan lyssna på det man ger ut.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att väldigt få kan lyssna på det man ger ut.
    Å andra sidan, om banden säljs med unika nedladdningskoder till en digital lossless rip av bandet...(ja bandet är något lossy, men du får en fil du kan spela överallt, som låter exakt som originalprodukten)...så är inte konsten fullständigt lost i de stackars DCC spelare som fortfarande fungerar och man kan sälja en fysisk produkt med artwork som ändå kan ha lite samlarvärde.

    Men som sagt. Mardrömmen att hitta media och duplikator...eller någon som fortfarande gör dom.

    Nä, skit i DCC, kör chromekassetter istället. Låter mer unikt än en mp3 i bandform (eller mp1 om man ska va petig)

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det här har kanske redan sagts på 99, och inte ett skit med DCC att göra, men det gör mig glad iaf. 😁


    https://youtu.be/w9GjFm3iXzI

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och man kan sälja en fysisk produkt med artwork som ändå kan ha lite samlarvärde.
    Jag tycker enapa var inne på helt rätt spår när han på norberg för en massa år sedan sålde enbart en CD-stor bit kartong med album-art, och en download-kod på baksidan.

    I övrigt ser jag inte varför kassett skulle vara bättre att sälja med download-code än CD, med tanke på att CD trots allt får plats med större artwork (och t o m kan vara riktigt snygga om det är sånnadär papp-askar med tryck ända ut i kant).

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men du får en fil du kan spela överallt, som låter exakt som originalprodukten)
    Jag trodde du menade analoga kassetter, vanliga hederliga type I normal. De låter inte likadant som en nedladdning och åldras med värdighet på ett annat sätt än en nedladdad fil. Dessa kan dock väldigt få lyssna på idag.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Svar till Rydan: Just i kassettfrågan har det en poäng. Kassett låter ju onekligen inte som en digital fil från mastringen. Jag kan tycka att även filen man får ska vara gjord från kassettdeck, av bästa möjliga kombination av deck och band, med lite överstyrning och Dolby S.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •