Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Cubase tar emot USB-midi på alla kanaler samtidigt?

  1. #1
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

    Cubase tar emot USB-midi på alla kanaler samtidigt?

    Varför händer detta?

    Jag har ställt in min Pyramid (hårvarusequencer) att sända MIDI på kanal 2 för att styra en viss VSTi, kanal 3 är annan VSTi. Supersimpelt kan man tycka. Men Cubase tar emot USB-MIDIt på precis alla kanaler vilket gör det till en röra.

    Är det något jag måste filtera ut eller varför fungerar det så? Någon inställning jag missat? MIDI-kanalerna är specificerade i Cubase för varje track, 2, 3. Samma i Pyramid, ändå är det som ett slags MIDI-all från Pyramid (eller så vill Cubase tolka det så).

    Har Cubase 9.5.
    Senast redigerat av vurt den 2018-09-02 klockan 01:51.

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Kolla vilken input device spåret har. Borde inte vara det men man vet ju aldrig.

  3. #3
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hittade en som frågade samma och fick svar.

    Verkar vara så att Cubase faktiskt inte har en speciell input channel, vilket iofs kan vara bra i vissa lägen säkert, men inte här! Man får tydligen använda "Transformer".

    Jag postar hela svaret från thetechnobear, ifall någon annan söker på problemet.

    "Cubase is a bit odd (and flexible) when it comes to midi channels, since it can happily record multi channel data on one track (very cool for MPE !)

    but due to this, i guess, it lacks an input channel select , the channel selector on the track (that looks like the thing that would do it in most daws) is the output channel not the input channel

    rather cubase, has the approach of using filters, so if you want to filter a track by input channel , you need to add a midi insert -> transformer -> channel unequal X , action = delete
    (you need to do this for each track)

    or at least thats the way i do it…"

  4. #4
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ...men jag får det inte att funka.

    Edit: jo det får jag visst det. Är ju bra om man inte är på samma kanal hela tiden på Pyramid, suck.. sovdags
    Senast redigerat av vurt den 2018-09-02 klockan 01:57.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-27, 08:10
  2. Tar inte emot #cc...
    Av hairofthedog i forum Ableton
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 01:36
  3. Få cubase att ta emot midi på olika midikanaler
    Av Lofi i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 21:11
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •