Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Två masterkanaler

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Två masterkanaler

    Finns det något smart sätt att köra två mästerstrippar i Live 9 samtidigt?

    Kruxet är att mitt mixerbord/ljudinterfejs (Soundcraft Signature 12 mtk) är byggt för att skicka mastern till stereokanalen 11/12, medan alla mina bandkollegors ljudkort så klart vill ha mastern till 1/2. Det vore skönt om man slapp byta fram och tillbaka varje gång man öppnade ett gemensamt projekt.

    Satte mig förstås ned och gjorde en audiokanal som bara bussar mastern till 11/12. Problemet är att det inte går att sola kanaler då, de låter helt enkelt inte. En lösning som gör att det går att sola är att skapa en returnstrip som skickar mastern till 11/12, men då måste jag ju bussa varenda kanal i projektet till den för att det ska gå att sola, och om jag varje gång det dykt upp en ny kanal måste vrida upp bussratten så känns det inte mindre meckigt än att ställa om till 11/12 på mastern.

    Finns det nån vettig lösning som medger sololyssning?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är väl en extern lösning i så fall. T ex skapa en aggregated device eller mjukvara som t ex Soundflower. Där du kan routa Abletons utljud till flera utgångar.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det finns ju inte solo safe på vanliga kanaler tyvärr, vilket är väldigt störigt ibland.

    Edit: Beskrev just samma lösning som du redan testat..

    Edit2: I Live 10 kan du ju ha grupper i grupper så då går det iaf att lägga rubbet i en "master" som skickas till din returnstrip..

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hm, jag kanske får finna mig i att ställa om utkanalerna när vi skickar fram och tillbaka. Inte hela världen.

Liknande ämnen

  1. Två äldre datorer - två problem eller fixar nytt OS "biffen"?
    Av andy74 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 01:38
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •