Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Subgrupper

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Subgrupper

    Hej,

    Ber om ursäkt för att jag skriver här och inte googlar men ni brukar vara så snälla så jag kör på.

    Vad använder man subgrupper till? Jag har ett mixerbord(Soundcraft Signature MTK 12) och det har två subgrupper.
    Men jag förstår inte vad jag skall ha dem till?

    Kan nån förklara?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Typexempel: Mickat trumset på kanal 1-6. Skicka det mixat och klart till en sub. Då kan du mixa hela setet som ”ett ljud” jämfört med övriga instrument.
    Samma om du grupperar körer el dyl. Ganska smidigt att slippa kana t ex sex reglar exakt lika mycket.

  3. #3
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typexempel: Mickat trumset på kanal 1-6. Skicka det mixat och klart till en sub. Då kan du mixa hela setet som ”ett ljud” jämfört med övriga instrument.
    Samma om du grupperar körer el dyl. Ganska smidigt att slippa kana t ex sex reglar exakt lika mycket.
    men vad jag kan se på mitt mixerbord är att subgrupperna inte har nån EQ. därimot finns det en knapp på varje kanal som anger subgrupp.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, du mixar alltså klart på vanliga kanalerna. Sedan skickar du alla dessa kanaler till sub och där styr du gruppen.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men vad jag kan se på mitt mixerbord är att subgrupperna inte har nån EQ. därimot finns det en knapp på varje kanal som anger subgrupp.
    Subgrupperna har kanske insert. Eq vill du troligtvis ha olika om det är hh eller bd

  6. #6
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Subgrupperna har kanske insert. Eq vill du troligtvis ha olika om det är hh eller bd
    ingen insert, det enda jag kan se är att man skickar vissa kanaler till subgrupp 1 och andra till subgrupp 2 och då kan jag endast ställa in volymen på de två. Men som jag jobbar(vill lära mig lira på mixerbord som lee scratch perry och gubbarna) så använder jag bara volymreglagen på den eller de kanaler jag vill ha en volymförändring på, även EQ men helst hittar jag ljud som inte behöver eq'as eller kan mixas internt på den ljudmodulen jag använder.
    Senast redigerat av klonq den 2018-08-31 klockan 20:39. Anledning: internet, internt

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    En riktigt stor nytta om jag inte minns helt tok - är väl att du kan använda både eq och kompressor på gruppen när du adderar ihop dem. Dvs limma ihop och skapa ett kraftfullt färdigmixat subspår som du dumpar rakt in i din slutmix. Jag har 8 grupper på mitt - och jag har fattat så att slutmix främst är grupperna som summeras - inte de enskilda spåren. Då varje grupp är konsistent i sig. Snabbar på processen något.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Ska du ”spela” mixern kan du skita i grupperna. Annars som jag och Frengus var inne på...

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du ”spela” mixern kan du skita i grupperna. Annars som jag och Frengus var inne på...
    ah tack

  10. #10

    Veteran
    Jag använder subgrupperna vid mix för att förenkla mixandet.
    Trumsubgrupp
    Percussionsubgrupp
    Bassubgrupp
    Gitarrsubgrupp
    Syntsubgrupp
    Körsubgrupp
    Leadsubgrupp

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du ”spela” mixern kan du skita i grupperna. (...)
    Eller inte.
    Säg att du har trumman på kanalerna 1-2-3-4-5-6 (olika synthar med olika effekter för bd, SD, hh, cymbal, Tom's osv.) som skickas till subgrupp 1. Nu kan du mute:a hela trumman med subgruppen istället för att dra 6 faders som ligger på olika nivåer som du måste minnas när du drar upp trumman igen.

  12. #12
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder subgrupperna vid mix för att förenkla mixandet.
    Trumsubgrupp
    Percussionsubgrupp
    Bassubgrupp
    Gitarrsubgrupp
    Syntsubgrupp
    Körsubgrupp
    Leadsubgrupp
    Så även jag, typ.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller inte.
    Säg att du har trumman på kanalerna 1-2-3-4-5-6 (olika synthar med olika effekter för bd, SD, hh, cymbal, Tom's osv.) som skickas till subgrupp 1. Nu kan du mute:a hela trumman med subgruppen istället för att dra 6 faders som ligger på olika nivåer som du måste minnas när du drar upp trumman igen.
    Absolut. Men de problemergrejer jag hört brukar inte innehålla hela trumpaket (no offence).

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Den mixern har ju som sagt bara volymregel på gruppen, en insert hade varit himla fint. Separat utgång finns dock så det kan man ju använda till nåt.. ett par separata monitorer till exempel.. eller kanske en gitarrförstärkare att skicka valfria kanaler till och sen micka upp.

  15. #15
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Jag har använt subgrupper på mixerbordet till att enkelt skicka vidare till en sampler eller en kaoss pad

Liknande ämnen

  1. 4 subgrupper med 8 ut?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 19:23
  2. Subgrupper?
    Av zthee i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •