Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Roland MSQ-700 - den första MIDI sequnceren som hittade världen

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Roland MSQ-700 - den första MIDI sequnceren som hittade världen

    En annan här på forumet tipsade mig om at det var en til salu och jag kastade mig på. Min favorit sequncer av dom första som kom.
    Snabb, kul och en annorlunda måte at jobba på jämfört med meny-drivna sequencers old school.


    https://youtu.be/74yiTXk6JC0

  2. #2
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Nu fick jag GAS! Sjukt vacker maskin. Och nästan att jag hade behövt en också.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tipsade kraft om denna och sedan dök det upp en till... på vend den också tror jag om minnet inte sviker. Kolla om den är kvar kanske?

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns det inte någon brutal nackdel med den, minns inte vilken nu, var det inte att man inte kan muta/avmuta spår under uppspelning?
    Eller kan man det?
    Letade efter en men får för mig att det var någon begränsning av den sorten som gjorde att jag tvekade.

  5. #5
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inte någon brutal nackdel med den, minns inte vilken nu, var det inte att man inte kan muta/avmuta spår under uppspelning?
    Eller kan man det?
    Letade efter en men får för mig att det var någon begränsning av den sorten som gjorde att jag tvekade.
    Jo, det stämmer. Man kan INTE unmute/mute spår mens den spelar! Et stort minus, så det måste man avklara för man kör live etc.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tipsade kraft om denna och sedan dök det upp en till... på vend den också tror jag om minnet inte sviker. Kolla om den är kvar kanske?
    Stemmer bra det Machinepop, tackar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu fick jag GAS! Sjukt vacker maskin. Och nästan att jag hade behövt en också.
    Absolut. Et måste tycker jag

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Sjukt vacker men sjukt begränsad också. Ett pattern med 8 spår eller 8 patterns med ett spår var. That’s it. Man kan i och för sig ha flera midikanaler per spår, men det gäller att göra rätt vid första tagningen varje gång - det finns ingen undo. Men knapparna är härligt dataklonkiga och den är snabbjobbad - inga menyer etc. Bra som skissblock, speciellt om man gillar stepprogrammering.

  7. #7
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    909 visningar nu;
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	909.JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	104,7 KB 
Id:	83130

    ...hela universum är synkat till X0X... konspirationsteori

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Skulle den gå att modda så man kan mute/unmuta den medan den kör???

    Vore så guld

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om man skriver om OS:et i den kan man göra vad man vill ... det är en mjukvarusequencer förklädd till hårdvara, så det finns inga hårdvarumoddar man kan göra för att utöka/ändra funktionaliteten.

  10. #10
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Jo, jag har förstått det. Man skall väl vara nöjd med apparater som de är, men det vore kanon och man kunde muta/unmute spår och ändra midikanal i efterhand (kan man det är jag bara dum).

    Vet dock inte om intresset är tillräckligt stort för någon kunnig skall rota i OSet. Funderar på slänga ut förfrågningar...

  11. #11
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Jag har brukat MSQ-700 live några gånger och då som en "repeat" sequencer. Jag mutar spår i mixern helt enkelt, om det behövs. Jeg tycker den är helt ok som den är. Man skal inte rota med en klassiker.

Liknande ämnen

  1. Roland MSQ-700
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •