Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Irriterande fördröjning vid inspelning av audio

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Irriterande fördröjning vid inspelning av audio

    När jag spelar in ett spår som audio i Reason så får jag en liten men märkbar fördröjning på det jämfört med samma spår som MIDI. Ganska självklart med latency men det blir rätt mycket. Drivrutinen för audio är den till mitt audio-8nterface, alltså Behringer UFX1604.

    Min lösning består i att kvantisera audiospåret. Problemet är bara att kvantiseringen ger en del underliga artefakter på spåret och som jag vill undvika.

    Under Preferences i Reason ser jag följande.
    Input latency: 12 ms
    Output latency: 15 ms

  2. #2
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Det finns ju latency compensation också. Kan vara värt att experimentera med. Kommer inte ihåg exakt hur man ställer in det, men manualen går igenom det ingående.

    Jag får också viss fördröjning när jag spelar in, men jag är generellt inte så tajt att just det är jättejobbigt. Ibland flyttar jag ett helt spår ett par millisekunder bakåt för att lägga det rätt. Framförallt när ljudet kommer från någonting sequensat från reason självt.

    Om du spelar in i realtid kan det funka att inte använda direct monitoring, utan lyssna igenom datorn. Då är medhörningen inte före inspelningen i tid, vilket kan förbättra din tajming. Givetvis kan det kännas konstigt att medhörningen ligger efter, men det brukar man kunna kompensera för i huvudet. Givet att latency inte är typ 100 ms. Då blir de J Dilla av alltihop.

  3. #3

    Veteran
    När jag spelar in hårdvara så lyssnar jag på Reason och min synt genom min mixer, på så sätt så slipper jag latens i lyssningen. Torde bli det samma för dig med din mixer.

    Ibland lyssnar jag genom Reason men jag har mycket lägre latency än vad du har pippin så det är inga problem med lyssning.
    Jag har 64 eller 128 samples buffer inställt och vid mix 256 samples buffer.

    MIDI är ingen exakt vetenskap men jag får bara några få ticks fel när jag spelar in, det sitter med andra ord så bra som MIDI kan sitta.
    Spelar jag in min iPad 2 och Animoog brukar jag använda groove mixern och ha ca 5 ticks minus för att kompensera Animoogens latency.
    Spelar oftast in med Delay Compensation on.


    Direct monitoring är latency fri lyssning, däremot om man lyssnar via sin DAW så kan det bli latens i lyssning beroende på buffern i ljudkort men framförallt tunga pluggar som ger delay i hela systemet.
    I början av projekt så använder jag nästan uteslutande reasons egna pluggar för att undvika extra latency i projektet.
    Senast redigerat av drloop den 2018-08-31 klockan 06:58.

Liknande ämnen

  1. Latency vid inspelning av audio?
    Av Lofi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 07:15
  2. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:09
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-03, 10:43
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 16:15
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •