Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Cloney / VCS-3 klon byggtråd

  1. #61
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fick min byggda Cloney av Mattias igår och det är en rikigt fin maskin.
    Gjorde lite skönt skärande oljud på den i några minuter.. hann tyvärr inte mer..

    Men - Skulle behöva kunna skicka in CV / gate in i den.. Hur gör man det?
    Är det genom den specialla kontakten på baksidan? Eller hur kan man löda detta?
    vet att Digitana säljer speciella boxar för detta men jag har både Future retro 512 och Analog Keys som bägge kan skicka ut rätt Hzv 0.32 så det känns onödigt dyrt..
    Senast redigerat av nidas den 2018-10-23 klockan 14:02.

  2. #62
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    CV kan du skicka in i 1/4" jackarna på baksidan (CH 1 och CH 2 Input) Gate/trigg får du dock skicka in i Joneskontakten, pinne 5. Se schemat i Appendix C o E i Electronics Kit manualen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P_20181023_140733.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	2,06 MB 
Id:	84274

  3. #63
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CV kan du skicka in i 1/4" jackarna på baksidan (CH 1 och CH 2 Input) Gate/trigg får du dock skicka in i Joneskontakten, pinne 5. Se schemat i Appendix C o E i Electronics Kit manualen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P_20181023_140733.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	2,06 MB 
Id:	84274
    Ahh dessa manualer har ju inte jag kvar eftersom Mattias byggde den själv.. hmm beställer hem joneskontakten under tiden.. Så får jag ta hjälp av någon som kan löda ihop den.. såg att kenton säljer färdiga kablar..

  4. #64
    L i n u s
    L i n u s är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej, jag har nyligen byggt klart en VCS3 från Cloney kitet. Det är, som redan konstaterat, lite knackigt med kablaget. Behöver köpas till mer enkelledare och i fler färger, skärmad 2 ledare och 14 ledares multikabel med separat skärm för varje ledare. RCA kablarna till reverbtanken behöver bytas ut mot bättre kabel med riktig skärm också. I övrigt är det komplett, ok kvalitet och mycket väldokumenterat. Kom ihåg att det är några kopparbanor som måste skäras av bara (står inte i byggbeskrivningen), möjligen beroende av rev på kretskorten.

    Jag har en fråga också. Vet inte om det passar bättre att ställa den här, i den andra VCS3 byggtråden eller i en egen tråd?

    Iaf. OSC 3 beter sig lite konstigt. Den har dels en notch i vågformen (triangel), något högfrekvent som ligger och stör. Se bild/filmsnutt nedan. Har testat att öka värdet på C70 med 1000pF extra som det talas om i originalmanualen vilket gjorde att det blev något bättre. Det andra problemet är att frekvensen inte rör sig jämnt utan hoppar någonstans runt 450Hz, ljudsnutt nedan. Samma resultat både när frekvensen ändras via ratten på panelen, via trimmern på kretskortet eller via joysticken.

    Några idéer vad detta kan bero på?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	VCS3 OSC3.png 
Visningar:	6 
Storlek:	143,9 KB 
Id:	84476
    VCS3 OSC3.mp3
    https://vimeo.com/299474986
    Senast redigerat av L i n u s den 2018-11-07 klockan 20:22. Anledning: Länk

  5. #65
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Din vimeo länk blev konstig, denhär funkar bättre tror jag
    https://vimeo.com/299474986

  6. #66
    L i n u s
    L i n u s är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack, fixat. Råkade klistra in dubbelt, så plottrigt på mobilen.

  7. #67
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Har inte blivit klar med min än så kan inte jämföra, Finns det ingen trimmer för att justera resetnivån, det är väl en saw core i denna så vågen inverteras där i toppen och det sker lite för sent ser det ut som

  8. #68
    L i n u s
    L i n u s är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte blivit klar med min än så kan inte jämföra, Finns det ingen trimmer för att justera resetnivån, det är väl en saw core i denna så vågen inverteras där i toppen och det sker lite för sent ser det ut som
    Tack, det låter rimligt. Det finns en trimmer för att justera symmetrin på vågformen men den hjälper inte här tror jag. Får dubbelkolla om det finns någon annan trimmer jag missat. Har gått på originalmanualen för kalibreringen, möjligt att det finns någon extra trimmer som saknas där kanske.

    Någon idé om vad hacket i pitch kan bero på?

Liknande ämnen

  1. Nava - 909 klon. Byggtråd
    Av AonFluX i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 534
    Senaste inlägg: 2024-02-01, 19:48
  2. Bygg min Cloney/Phutney VCS3?
    Av iamrucke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 11:57
  3. Tiny-TS Byggtråd
    Av janost i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-30, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •