Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Power over Midi

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

Power over Midi

Jag behöver fixa power over midi till en burk. Vad jag förstår av denna sida är det 12V mellan ytterpinnarna (1 & 3) som gäller. Är det något annat man bör tänka på, vara försiktig med?
    https://thefork.github.io/uMIDI/midi_pinout.html

Det finns inte så supermycket info på nätet tycker jag.

EDIT: Varning, länken ovan är ett specialfall och inte standarden för strömmatning via midi out.

jgb:s länk i post 3 är det korrekta.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-08-29 klockan 09:07.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Hmm... vad är det som gäller egentligen. Nu såg jag detta på Midi Solutions hemsida:
    if you don't mind dabbling in electronics a bit you can connect an external +5V DC power source to the MIDI input of the MIDI Solutions product as follows: Connect the ground of the power source to the center pin of the MIDI input jack (pin 2), and connect +5V of the power source to the two pins on either side of the center pin (pins 4 and 5).
    http://www.midisolutions.com/faqs.htm
    Senast redigerat av Oortone den 2018-08-29 klockan 09:06.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Definitivt max 5 volt. Inte alla klav skickar ut så mycket heller (jx8p gör det medans andra bottnar runt 3.2 där någonstans vad jag märkt)

janost
    janost är inte uppkopplad

Avslutat konto
    De ska skicka ut 5mA.
    Volt kan vara vad som helst.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Va? 10000 tyska volt? Det ska jag berätta för min kompis!

Specen säger numera 3,3V, tidigare 5V.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Japp +5V (och numera även +3.3V) mellan pinne 4/5 och 2 är det som gäller förstår jag nu.

Tack alla. Uppenbarligen handlar den första länken i min post om någon slags speciallösning men dokumentationen på sidan ger verkligen intryck av att vara en standard och dessutom dök just den posten upp nästan överst i min sökning. Klart lurigt.

@janost: Frågan handlar alltså om de fall man vill strömmata en midienhet som saknar egen power adaptor eller batterimatning. T.ex. gäller det burkar från Midi Solutions och äldre från Dtronics. Kraften hämtas då från en annan enhets midi out. Vad jag förstår ligger en midi out hög när den inte skickar meddelanden vilket gör detta möjligt. Och som jgb:s länk visar är det +5V (numera även +3.3V) som gäller.

Normalt tar man ju emot data även på midi in och då krävs naturligtvis en merger (eller liknande med möjlighet till strömmatning på midi out) men i mitt fall behöver jag enbart midi in för att strömmata.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-08-29 klockan 09:21.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Power over MIDI är alltid ett hack och inget som är specat för. "Strömmen" från utgången är till för att driva optodioden och inget annat. Det är designat så att mottagaren ska vara galvaniskt isolerad från MIDI in, så att alla elektriska störningar elimineras (det är ju tänkt för live-bruk i första hand). PoM är m.a.o ett rejält brott mot spec

I verkligheten 2018 då - detta innebär att funktion för en PoM-enhet inte kan garanteras utan "går det så går det", helt beroende av hur strömkretsen som matar MIDI-utgången (dit PoM-enheten är ansluten) är designad. En PoM-enhet behöver därför utformas så att den drar minimalt med ström (någon mA) och fungerar vid matningsspänningar från 5 ned till ett par volt.

janost

Avslutat konto
    Jag skulle nog inte koppla +5v parallellt med MIDI-Out jacket.

Du matar då 5v tillbaka in i sändaren (över motståndet, till VCC) som kan vara 3,3v.
    Det kan gå hur galet som helst.

Så här fungerar Power over MIDI.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCHEMATIC_Midi_Output.png 
Visningar:	17 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	83059

5mA loopen fungerar över pin 4/5.
    Inga andra pinnar används.

Du ser då att över pin 2/4 får du +5v över ett 220ohm motstånd.

Inte tänkt att användas så men strömsnåla grejer fungerar.
    Senast redigerat av janost den 2018-08-29 klockan 10:30.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om det är egna brukar man håller på att bygga med så kan man naturligtvis använda pinnarna som man vill. Just den där 12V-"standarden" som refereras i första posten i tråden har jag använt själv mellan t ex en midipatchbay och en tillhörande thrubox. Kräver givetvis moddning av midipatchbayen och thruboxen men man slipper en ytterligare väggvårta.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog inte koppla +5v parallellt med MIDI-Out jacket.

Du matar då 5v tillbaka in i sändaren (över motståndet, till VCC) som kan vara 3,3v.
    Det kan gå hur galet som helst.

Så här fungerar Power over MIDI.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SCHEMATIC_Midi_Output.png 
Visningar:	17 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	83059

5mA loopen fungerar över pin 4/5.
    Inga andra pinnar används.

Du ser då att över pin 2/4 får du +5v över ett 220ohm motstånd.

Inte tänkt att användas så men strömsnåla grejer fungerar.
    Nej, matningen skall inte kopplas på en midi-utgång utan på en midi-ingång som inte används för annat än att ta emot just denna matning på det sätt som anges i Midi Solutionslänken i andra posten.

Precis som hasse_fx skriver är detta lite av en fullösning men för små enheter som Midi Procesorer och en del MidiThruburkar så förekommer det då och då och brukar fungera bra. I detta fall hade jag dock ingen möjlighet att plocka "midikraft" från någon annan burk och bygger därför en midikontakt till en 5V-adapter.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Va? 10000 tyska volt? Det ska jag berätta för min kompis!

Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Hej alla smarta människor!

Kan någon som förstår kopplingsscheman mer än jag verifiera att det är 5V över både stift 2/4 och 2/5 enligt MIDI-standarden?
    https://www.midi.org/specifications-...-specification

(Även om den sedan 2014 uppdaterats till 3,3 v)

Tack!

Bästa
    Ludvig

janost

Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ludvig Visa inlägg
    Hej alla smarta människor!

Kan någon som förstår kopplingsscheman mer än jag verifiera att det är 5V över både stift 2/4 och 2/5 enligt MIDI-standarden?
    https://www.midi.org/specifications-...-specification

(Även om den sedan 2014 uppdaterats till 3,3 v)

Tack!

Bästa
    Ludvig
    Det skall det vara för data signalen är idle på 5v och blir 0v vid en data bit som är noll.

Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    OK. Tack för fördydligande!

Liknande ämnen

1. Power Station, NY
    Av hasse_fx i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-30, 17:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar