Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Waldorf Streichfett

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Waldorf Streichfett

    Hej,

    Jag är mycket intresserad av att skaffa mig en Waldorf Streichfett. Men jag vill höra vad ni som äger en har att säga?

    https://www.soundonsound.com/reviews...rf-streichfett


    https://youtu.be/8_LVudzk-x8
    Senast redigerat av Lackan den 2019-01-12 klockan 16:58. Anledning: Detta blir den generella tråden för Streichfett nu.

  2. #2
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Skaffade en att ha hemma istället för min Logan String Melody (nej, vill inte köra pluggar) pga smidigt format. Men tycker det är lite stökigt att hitta sweet spots. Men med det sagt så tycker jag att den låter fint och är klart värt typ 1500 eller vad de går för beggade.

  3. #3
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Hur är det med byggkvaliteten? Jag testade i en affär, lät gött, men varje gång jag slog om en omkopplare svajade samtliga rattar...

  4. #4
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har använt den mycket i mina dar.
    Men den e sjukt rapplig, ibland ballar den ur helt o hållet o man måste starta om den eller ställa den på hyllan ett par tre veckor.
    Men den e ganska billig så kvallen kan vara förlåten.

    Den e bra på strings/pads resten av ljuden funkar sällan för mig/mina mixar.
    Hör ju att jag låter neggig men så farligt är det inte.
    Jag tycker alla ska ha en!

  5. #5
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som testat/sett/hört Waldorf STVC?

  6. #6
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    Håller med om byggkvaliteten - rätt sladdrig men inget iögonfallande. Ett tips är att köra den genom ett filter av något slag. Jag har använt den med en Alesis Philtre och tycker att den varit smidigare att få in i ”en mix” då!

  7. #7
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MagnusW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om byggkvaliteten - rätt sladdrig men inget iögonfallande. Ett tips är att köra den genom ett filter av något slag. Jag har använt den med en Alesis Philtre och tycker att den varit smidigare att få in i ”en mix” då!
    Jepp! +1 på filter!
    Small Stone-pedalen är också en bra kompis till Streichfett.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Rapplig? Den jag hade kändes rejält byggd, hade inga problem med att den hängde sig eller något.

    Tyckte den lät riktigt bra, men den är minst sagt nischad. Jag upptäckte att mina behov av stråkmaskiner var uppfyllda av andra instrument, annars hade jag inte sålt den. Otroligt fin att bara sitta och spela på när andan föll på.

  9. #9
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Har inte heller haft problem med mina 2 Streichfetts. Låter finfint

  10. #10
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rapplig? Den jag hade kändes rejält byggd, hade inga problem med att den hängde sig eller något.

    Tyckte den lät riktigt bra, men den är minst sagt nischad. Jag upptäckte att mina behov av stråkmaskiner var uppfyllda av andra instrument, annars hade jag inte sålt den. Otroligt fin att bara sitta och spela på när andan föll på.
    Ja, min e ganska glappig. Knappar som fastnar, ibland ballar midin ur, ibland funkar det ikke att spara ljuden.
    Den e lite lynnig, säkert bara mitt exemplar som e måndagsbarn...

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, min e ganska glappig. Knappar som fastnar, ibland ballar midin ur, ibland funkar det ikke att spara ljuden.
    Den e lite lynnig, säkert bara mitt exemplar som e måndagsbarn...
    Åh vad surt

  12. #12
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh vad surt
    Ja lite surt. Men allt e relativt. Jag ligger inte sömnlös av den anledningen.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    helt rätt inställning

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu fick jag en vision. Tänk att den ursprungliga streichen™ utgör själva "pitchwheel / modsektionen" och så är det en 49-tangenters klaviatur bredvid. Detta är opraktiskt, svar ja, men det ser tufft ut och utseendet är viktigt här. Sedan... så kommer själva huvudpanelen, byggd i samma metallhölje, men högt som två streich™ och brett som hela synt/piano/performance-instrumentet. Tre oscillatorer så klart och även inbyggd vocoder. Aluminiumgavlar exakt som på Jupiter 8. Pris: €799! Vi tar en sequencer också. Produktnamn:
    streichfett XXL
    STRING VOCODER SYNTHESIZER SEQUENCER

  15. #15
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    PF: Kanske inte precis som i visionen, men det finns en lyx-Streichfett!
    http://cdm.link/2018/01/waldorf-new-...eichfett-stvc/

    Edit On-topic: tycker att Streichfettmodulens byggkvalitet är helt ok, dock inte "byggd som en stridsvagn". Har aldrig strulat eller krånglat för mig heller. Man får väl lägga den i ett case om man ska ut på vägarna.

  16. #16
    klonqs avatar
    Veteran
    tack för alla svar!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, tackar kung Shike (tuggade Shake lakrits som liten btw). Den där hade jag glömt bort. Men Blofeld-designen är ju ultratrött tyvärr.

  18. #18
    U-turn
    U-turn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

  19. #19
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    hittar inte bättre tråd om streichfett, så jag lägger in infon här: Uppgraderade till Win-10 i år. Såg att det fanns nyare firmware till den häromdagen. Upptäckte dock att datorn vägrade installera Spectre.exe. Så jag hämtade Midiox, och körde firmware uppdate därifrån istället. Det funkade utan problem. Kan vara bra att veta, om man har win-10 i sin PC, och vill uppdatera firmware till Streichfett

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Detta får bli den generella Streichfett-tråden fr.o.m nu

    Är det någon som fått Midi-thru att fungera på sin Streichfett? Eller stämmer det att den bara har in- och ut?

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta får bli den generella Streichfett-tråden fr.o.m nu

    Är det någon som fått Midi-thru att fungera på sin Streichfett? Eller stämmer det att den bara har in- och ut?
    Har inte testat det, men det verkar som om midi out bara kan användas en midikanal, till panel parameter och sound dump. Jag skummade igenom handboken online nyss.

  22. #22
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det är vad jag hittat också... Otroligt kass, tom Boutiquerna fixar ju midi thru...

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är vad jag hittat också... Otroligt kass, tom Boutiquerna fixar ju midi thru...
    jo, men man kan i vart fall ha olika midikanaler på Strings och Solo

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det där stråkmaskinsljudet är så... fascinerande. Jag älskar det men kan aldrig själv få det till att passa i min musik. Ljudet är så ödsligt och deprimerande på något vis som berör mig. Träsk, döda träd, ruiner och evigt mörker... så underbart på något vis.

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Helt rätt - stråkmaskin och spacesynth hör inte ihop.

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Bara för det så måste jag nog ha med stråkmaskinsljud i nästa spacesynthlåt. Spaceträsk liksom.

  27. #27
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för det så måste jag nog ha med stråkmaskinsljud i nästa spacesynthlåt. Spaceträsk liksom.
    Längtar redan!
    Speciellt efter beskrivningen:
    Träsk, döda träd, ruiner och evigt mörker...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •