Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Beatmatcha?

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Beatmatcha?

    Jag dj:ar inte alls men undrar över en grej.

    När ni beatmatchar så går ju skivorna i samma tempo. Men ändrar man tempot på den första eller andra låten eller båda för att få det i takt? Ändrar man sedan tillbaks till låtens riktiga tempo efteråt?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan inte helt flytande konsten själv men såklart ändrar man inte den låt som spelas utan man hittar tempot på den efterföljande, som då pitchas om lite för att matcha. Sedan kan man väl smygändra tempot ibland Men i huvudsak får låtarna sitt playback-BPM av varandra s a s.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag skulle säga att allt är rätt beroende på upplägget. Oftast så följer man ju det som ligger och snurrar för stunden men ibland skiljer det sig så mkt så man får smyga upp tempot lite....sen kan man breaka snyggt också... Men kan du ditt material och planerar så vet du ju mkt i förväg..... mixar du med CDj el heldigitalt så är ju alla de problemen lösta i och med at allt matchats både i tempo och pitch och du kan lägga in cups och allt....man kan sitta i lugn och ro och eq:a lite

  4. #4
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    ...
    Senast redigerat av Morglurg den 2018-09-08 klockan 21:33.

  5. #5
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Ok! Jag har Anthony Rothers mixskivor We Are Punks, och kan inte höra några direkta tempoändringar men det vore ju konstigt om alla låtar gick i samma tempo. Det är snyggt gjort helt enkelt.

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alltså på CDJ spelare så har du en knapp som heter "master temo" och med den så kan du ändra fart utan att pitchen ändras och de har också autosynk så du behöver egentligen bara sätta cuepunkter .......snorlätt.......vinyl är ju en annan femma.

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså på CDJ spelare så har du en knapp som heter "master temo" och med den så kan du ändra fart utan att pitchen ändras och de har också autosynk så du behöver egentligen bara sätta cuepunkter .......snorlätt.......vinyl är ju en annan femma.
    Det heter knappen inte alls det!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Outshape sätter P för det här!

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det heter knappen inte alls det!
    Joho med dyslexi så gör den det ... Master Tempo så klart

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5513.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	82984

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Finns väl egentligen inga regler, alla dj:s jag känner inklusive mig själv hittar sin egen metod för att beatmatcha

  11. #11
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns väl egentligen inga regler, alla dj:s jag känner inklusive mig själv hittar sin egen metod för att beatmatcha
    Det är intressant att höra olika personer gör och vad de använder för verktyg. Hur gör du?

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Verktyg - alltså, om man lär sig grunden på vinyl så kan man alla "verktyg" sedan. Sök alltid grunderna. Det är samma sak som att man generellt spelar roligare och mer kreativt på elektroniska instrument om man kan spela lite piano innan. För att bli kung på TB-303? Kanske inte - men någon harmonigrund är nog aldrig fel.

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Lirade mer eller mindre pro i femton år men tröttnade på klubbmiljön; hur som helst så gjorde jag så här när jag spelade (vinyl för övrigt);
    * skivan som hörs ut i PA´t rör man i stort sett aldrig tempot på
    * skiva no. 2 matchar man så tempot är identiskt med det på skiva no. 1
    * när man har klart för sig var någonstans man vill mixa in den så gör man det - det kan ske på lite olika sätt beroende på musikstil, vad man har för spelstil osv:
    - man smyger in låten och gör övergången så sömlöst som möjligt, tills det t.ex. kommer ett naturligt break eller så länge man kan utan att det låter "fel"
    - man kör lite kortare, mer aggressiva övergångar, kanske hackar upp den lite genom att gå fram och tillbaka, fippla med effekter etc..
    - eller så kör man tjingeling-dansband-radiomusiks-mixande och matchar inte utan byter bara låtar, alt låter de gå i otakt :S URK

    Hur man gör beror som sagt mycket på stil, musik etc, samt hur erfaren man är. Spelade själv techno/techhouse mest och min spelstil passade för det. Fråga gärna.

  14. #14
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är intressant att höra olika personer gör och vad de använder för verktyg. Hur gör du?
    Ok, jag kör digitalt med laptop å controller. Gillar att spela saker i en bred skara bpm, och helst så vill jag spela varje låt i originaltempo. Så säg att jag till exempel har en låt i 116 på deck 1 och ska beatmatcha den med en låt i 120 på deck 2 - då drar jag båda låtarna till 118 så de möts på mitten liksom, på det sättet kan man byta bpm hejvilt utan att det för den sakens skull behöver märkas särskilt mycket.
    När jag ändrar tempo på något som hörs ut, så försöker jag alltid göra det så långsamt som möjligt, så att det knappt märks.

  15. #15
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joho med dyslexi så gör den det ... Master Tempo så klart

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5513.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	82984
    Den knappen skall du aldrig någonsin röra på en cd spelare, aldrig någonsin, undvik den som pesten. Sabbar ljudkvaliten något djävulskt.
    Här kan du höra ljudklipp http://daniellesden.com/blog/all/master-tempo/

    Men i min åsikt är inte beatmatching så värst viktigt, har du bra öra och känsla så kan du få det mesta att funka, kan lätt bli väldigt enformigt med dagens technomusik om du kör samma bpm genom hela ditt set med samma 808/909 bastrumma, gäsp

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Beror ju på... på vissa saker funkar det fint att ändra pitch ganska långt men på annat inte... mkt bas funkar inte något vidare... men som vanligt så får man lyssna och EQ:a se vad som funkar och inte.... men ofta så funkar det förvånansvärt bra om man håller sig kring 6-8% ... annars är den ju superb på wide till at göra timestrech effekter a la S-950.


  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man kan sitta i lugn och ro och eq:a lite
    o vinka till publiken. NUuuuuu fattar jag allt

  18. #18
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    o vinka till publiken. NUuuuuu fattar jag allt
    Eller hur, det är där skiljelinjen går..mellan makaronen och vinkaren

  19. #19
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Fråga till alla youngsters i tråden... Slänger ni er verkligen med begrepp som beatmatcha och nudga? Låter sjukt toyigt ju

    På samma sätt som folk som pratar om sina skivor som vinyler, hallå!

  20. #20
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    "hey Gabby! Kolla när ja beatmatchar vinylen!" "fett nudgat bror!"

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  22. #22
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Det är som turister i katmandu. De som vill ta en bild för att skicka hem, de som vill gå och titta på berget, de som vill gå upp på berget och de som föddes på berget och vill ta cykeln upp på berget. Filosofi A

  23. #23
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är som turister i katmandu. De som vill ta en bild för att skicka hem, de som vill gå och titta på berget, de som vill gå upp på berget och de som föddes på berget och vill ta cykeln upp på berget. Filosofi A
    Och vem tycker du är vem i relation till djing?

  24. #24
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga till alla youngsters i tråden... Slänger ni er verkligen med begrepp som beatmatcha och nudga? Låter sjukt toyigt ju

    På samma sätt som folk som pratar om sina skivor som vinyler, hallå!
    Haha, med tanke på att så sjukt många inte beatmatchar for shit så måste man ju använda ordet beatmatcha rätt ofta ändå

  25. #25
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "hey Gabby! Kolla när ja beatmatchar vinylen!" "fett nudgat bror!"
    Men så här hoppas jag verkligen inte nån pratar haha

  26. #26
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga till alla youngsters i tråden... Slänger ni er verkligen med begrepp som beatmatcha och nudga? Låter sjukt toyigt ju

    På samma sätt som folk som pratar om sina skivor som vinyler, hallå!
    Hur säger man om man vill vara cool på riktigt? Frågar åt en vän!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •