Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Komma åt innehållet på SSD MacBook Pro late 2012

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Komma åt innehållet på SSD MacBook Pro late 2012

    Min dator krashade förra veckan och även om jag är hyfsat bra på att göra backups, så förlorade jag abletonfilerna till ett halvt album (nästa TM404. Fan också). Så går det när man jobbar intensivt i två veckor och inte har med sig något annat än just datorn och instrumenten.

    Jag har öppnat datorn och kommit åt hårddisken. Skulle köpa någon adapter/chassi för att kunna komma åt hårddisken via USB på en annan dator, men det verkar vara en djungel. Är det någon här med erfarenhet?

    M.2 verkar formatet heta (Tack, Smohm!)




    Jag var dum i huvudet och köpte en SATA-adapter (den till vänster i bild). Vill koppla till det till höger i bild. Hårddisken alltså.
    Någon på Webhallen sade att det dessutom kunde vara fel "key", även om hårddisken stämmer rent fysiskt med chassit/adaptern och det som de hade inne var fel "key".

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oj, men hur kraschade den? Det finns ett antal sätt att försöka få igång dem igen. Vad hände när du försökte starta, innan du tog ut SSD-enheten?

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, men hur kraschade den? Det finns ett antal sätt att försöka få igång dem igen. Vad hände när du försökte starta, innan du tog ut SSD-enheten?
    Det spilldes vin på datorn. Väldigt lite vin dessutom. Knas! Och datorn funkade bra då, efter vinspillet.
    Sedan stängde jag ner den för helgen och i måndags startade den inte. Inget hände, den reagerade varken om jag körde med ström eller på batteri.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lätt att vara efterklok men du skulle ha placerat den uppfälld, upp och ned, liggandes ovanpå t ex en gammal dagstidning. Absolut inte fortsatt efter vinspillet utan direkt ryckt ut el & batteri och som första åtgärd låtit den torka i flera dagar. Frågan är vad som kortslutits i den men steg ett är att hitta en korrekt USB-adapter till ssd'ns format. För att ytterligare spä på med hemskheter så bör du sedan först testa på en helt oviktig skitdator med USB bara för att se om SSDn funkar och inte orsakar haveri på hela USB't. Du behöver dock inte kunna läsa den, bara känna av så att allt fungerar rent elektroniskt. Sedan kan du hooka upp den till din studiomac. Placera ingenting på metall.

  5. #5
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Kanske OWC har en case eller docka eller nåt för att ansluta en intern SSD.
    https://eshop.macsales.com/

  6. #6
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    ...typ en sån här är det: https://eshop.macsales.com/shop/ssd/...play/2012-2013
    Länken går till ett helt kit, men kanske kan man köpa själva hårddisk-caset separat?

  7. #7
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    jag köpte ett sånt minnesuppgraderingskit till min macbookpro retina mid2012, där det ingick ett case, här är själva caset. https://eshop.macsales.com/item/OWC/MAU3ENVOYPRO/

  8. #8
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage

  9. #9
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är inte M2 som sitter i macarna även om det är en snarlik standard. Jag har ett case som passar som du kan få låna men du får komma och hämta det i Sollentuna ikväll/helgen eller Täby idag.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte M2 som sitter i macarna även om det är en snarlik standard. Jag har ett case som passar som du kan få låna men du får komma och hämta det i Sollentuna ikväll/helgen eller Täby idag.
    Tänkte just det. Är väl inte standardinterface i någon MBP efter de som har 2,5"-sata-disk, typ 2011?

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det spilldes vin på datorn. Väldigt lite vin dessutom. Knas! Och datorn funkade bra då, efter vinspillet.
    Sedan stängde jag ner den för helgen och i måndags startade den inte. Inget hände, den reagerade varken om jag körde med ström eller på batteri.
    Har man tur kan sånt lösa sig om man ger det tid, men det är förmodligen inget man ska räkna med. (Jag har varit med om att en dator som fick öl i sig började fungera något år senare.)

    Men som jag brukar tjata om i alla trådar om backup, hårddiskkraschar och liknande: skaffa nätverksbackup! Jag använder Backblaze, men det finns ett par andra. Då körs backup kontinuerligt i bakgrunden, och man behöver inte komma ihåg att göra det manuellt. Kör man tillsammans med Time Machine så krävs det maximal otur för att man ska förlora några större mängder data.

    (Poängen med Time Machine är dels att man på det sättet har ett komplement, dels så kan man boota/importera från Time Machine när man behöver flytta data till en ny dator, så slipper man sitta och installera om massa program, fixa licenser osv ifall något går snett.)

    Jag gillar Backblaze eftersom man inte behöver fundera på vilka mappar som backas upp, till skillnad från Dropbox och liknande, men det är ju också ett alternativ.

    Jag har också ett sånt där OWC-case som borde passa, men DrKorg är förmodligen närmare rent geografiskt…

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Backblaze är grymt. Jag har haft en backup som pajats av time machine (trådad) så jag vågar inte lita på den enbart.

    Man kan ju ha en Sync för en extra viktig dokumentmapp också (istället för dropbox, orka dem).

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Men är disken intakt? Isf låter det som att det skulle gå att hitta någon (du känner) med dator med samma disk-typ, peta in din disk där, och sen boota datorn från den?

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    & förlåt om jag lät lite hård, lider merej

  15. #15
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte just det. Är väl inte standardinterface i någon MBP efter de som har 2,5"-sata-disk, typ 2011?
    Nej, i MBP efter 2012-13 nån gång så är det nån form av eSATA disk av en sort som inte går att köpa i "vanliga" datoraffärer, utan man hittar dem på lite mer "obskyra" ställen som OWC eller e-bay. Nån som vet vad anslutningen heter till MBP:s eSATA-diskar?

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Sitter på tåget hem från DrKorg med ett STORT leende på läpparna och med abletonfilerna till ett halvt album som nästan är klart.

    Allt funkade som önskat! Sjukt nöjd!

    Lite nyfiken på vad som är trasigt i datorn dock. Ska testa att skruva ihop den vid tillfälle.

    DrKorg, I love you!

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Puh!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "sakna thumbs up-ikon"

  19. #19
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter på tåget hem från DrKorg med ett STORT leende på läpparna och med abletonfilerna till ett halvt album som nästan är klart.

    Allt funkade som önskat! Sjukt nöjd!

    Lite nyfiken på vad som är trasigt i datorn dock. Ska testa att skruva ihop den vid tillfälle.

    DrKorg, I love you!
    Kul att det funkade! Leve DrKorg!

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, i MBP efter 2012-13 nån gång så är det nån form av eSATA disk av en sort som inte går att köpa i "vanliga" datoraffärer, utan man hittar dem på lite mer "obskyra" ställen som OWC eller e-bay. Nån som vet vad anslutningen heter till MBP:s eSATA-diskar?
    Tror den är Apples egna. Där någonstans sades ju att disk inte längre gick att uppgradera från apples sida. Sen baklängesingenjörade väl vissa företag som OWC anslutningen (och hur diskarna ska identifiera sig) och började sälja tredjeparts-diskuppgraderingar i alla fall.

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Proprietär dynga för att tvinga på folk delar för ockerpriser. Detta gör mig heligt förbannad ärligt talat

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Proprietär dynga för att tvinga på folk delar för ockerpriser. Detta gör mig heligt förbannad ärligt talat
    Grejen är att de, i alla fall då, hade högre överföringshastighet till/från disk än dåvarande standardinterface fixade.

    Men ja. Det är rätt opraktiskt...

  23. #23
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Proprietär dynga för att tvinga på folk delar för ockerpriser. Detta gör mig heligt förbannad ärligt talat
    Nu kan du ju inte ens köpa uppgraderingar från apple, den är oficiellt inte uppgraderingsbar,(bara att den ju ändå visat sig vara det) så det är inte för att tvpinga på folk dyra reservdelar, snarare nya dyra datorer. På de senaste MBP'erna tror jag tyvärr att ssd'n är fastlödd, så då går det alls att uppgradera, men jag vet inte om det är helt sant det heller..

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Men det är väl i grund och botten vanlig sata 3 i dessa??

  25. #25
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Proprietär dynga för att tvinga på folk delar för ockerpriser. Detta gör mig heligt förbannad ärligt talat
    Exakt och alla dessa adaptrar och specialverktyg. Känner som han i den här videon nästan https://www.youtube.com/watch?v=MKJjLwMUPJI&t=12s

  26. #26
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På de senaste MBP'erna tror jag tyvärr att ssd'n är fastlödd, så då går det alls att uppgradera, men jag vet inte om det är helt sant det heller..
    ...man får nog vara riktigt överjordiskt avlödningskunnig för en liknande procedur på de nya MBP-datorerna. Backup x 1000!!! (eller välj en leverantör med andra lösningar, det finns det ju faktiskt)

  27. #27
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är väl i grund och botten vanlig sata 3 i dessa??
    Tror jag inte, sitter nog snarare direkt på PCIe.

  28. #28
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag inte, sitter nog snarare direkt på PCIe.
    De nya styrs dessutom av den nya T2-processorn så själva skivan är nog helt obrukbar utan detta chip...

  29. #29

  30. #30
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Nu börjar det bli off-men-ändå-on-topic här... Dessa SSD:er för MacBook Pro, m.fl hittade jag på ebay. Jag hajade till över priset; en bra bit lägre än t.ex OWC, runt $190 för en 480 GB SSD För bra för att vara sant?
    https://www.ebay.com/itm/480GB-Turbo....c100752.m1982
    Senast redigerat av loghill den 2018-08-24 klockan 23:29.

  31. #31
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fan va bra att det finns så shyssta människor här inne <3

  32. #32
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror den är Apples egna. Där någonstans sades ju att disk inte längre gick att uppgradera från apples sida. Sen baklängesingenjörade väl vissa företag som OWC anslutningen (och hur diskarna ska identifiera sig) och började sälja tredjeparts-diskuppgraderingar i alla fall.
    Jag har en polare som lagar datorer åt folk. Mest macar faktiskt. Kan stoppar i vanliga kingston SSDs. Man behöver tydligen flasha disken med nån identifierings grej först bara.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter på tåget hem från DrKorg med ett STORT leende på läpparna och med abletonfilerna till ett halvt album som nästan är klart.

    Allt funkade som önskat! Sjukt nöjd!

    Lite nyfiken på vad som är trasigt i datorn dock. Ska testa att skruva ihop den vid tillfälle.

    DrKorg, I love you!
    Lovely!

    99kärlek <3

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en polare som lagar datorer åt folk. Mest macar faktiskt. Kan stoppar i vanliga kingston SSDs. Man behöver tydligen flasha disken med nån identifierings grej först bara.
    Går säkert bra på de lite äldre modellerna och/eller stationära, men jag skulle gärna vilja veta hur han får det att funka med, säg, MacBook Pro 2014 framåt som har SSD:n sitter direkt på PICe. Hur får man det att funka dels rent fysiskt/formatmässigt, dels interfacemässigt?

    Alltså, jag är inte retorisk, jag skulle jättegärna vilja veta hur man få en standarddisk att passa och funka eftersom jag precis är på gång att byta disk i min 2014 MBP, och OWC-diskarna är sketadyra i jämförelse...

Liknande ämnen

  1. Macbook pro Retina 15" late 2013
    Av pratap i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •