Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Splitta mp3- och m4a-filer så att de ger sömlös uppspelning?

  1. #1
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Splitta mp3- och m4a-filer så att de ger sömlös uppspelning?

    Jag har en lång konsertljudfil (m4a) som jag skulle vilja splitta upp i kortare bitar, per låt alltså.

    Tidigare har jag använt en enkel och rätt onyanserad programvara som hette Fission. Men när man spelade upp de isärklippta låtarna i iTunes fick man små mikropauser mellan dem. Verkade som att Fission la till lite tyst info före och/eller efter de isärklippta bitarna.

    Finns det någon programvara som jag kan använda för att klippa isär en lång fil på ett "kliniskt" sätt så att resultatsnuttarna spelas upp sömlöst?

    Jag kör Mac.

  2. #2
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har nu provat senaste versionen av Fission, den är skönt lättarbetad men ger fortfarande små mikropauser.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har gjort så massor av gånger i Ableton Live utan problem. Borde gå i valfri DAW. Gratis så borde Audacity duga.

  4. #4
    Edit: fel wiki sida, samt missförstod jag frågan. Läste mp4 istället för m4a. (Ifs funkar ffmpeg för alla format nämnda)

    ---------
    Om du är bekväm med terminalen, så finns ffmpeg i Homebrew pa mac.

    https://trac.ffmpeg.org/wiki/Creatin...iple%20outputs

    Nu var det ett tag sen jag använde iTunes me vill minnas att den la lite fade-in/fade-out mellan låtarna. Testat filerna i VLC?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sömlös uppspelning men isärklippt är inte lätt att få till. Musiken ska alltså flyta ihop utan fades? Du har iofs uppspelningsalternativ i iTunes. En naturlig paus på 2-3 sek är ju standard.

  6. #6
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sömlös uppspelning men isärklippt är inte lätt att få till. Musiken ska alltså flyta ihop utan fades? Du har iofs uppspelningsalternativ i iTunes. En naturlig paus på 2-3 sek är ju standard.
    Nu menar jag inte sömlös i betydelsen crossfadad, som Spotify med flera gärna använder ordet. Med sömlös menar jag att en det inte blir tysta avbrott mellan två livelåtar. iTunes klarar ju alltid att spela upp en liveskiva utan att det hackar mellan låtarna (såvida man inte ställt in annorlunda). Men när jag splittar en konsertfil själv och spelar upp bitarna i följd i iTunes får jag små korta pauser. Jag gissar alltså att det inte beror på iTunes utan på mina filer.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Blir det hack om du splittar upp en wav-fil och kör i iTunes? Eller bara om du kodar som mp3/m4a?

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sömlös uppspelning men isärklippt är inte lätt att få till. Musiken ska alltså flyta ihop utan fades? Du har iofs uppspelningsalternativ i iTunes. En naturlig paus på 2-3 sek är ju standard.
    Alla mina tre album på Spotify är konceptalbum där låtarna går i varandra sömlöst men är isärklippta. Inget problem varken att klippa eller att spela upp på t ex Spotify.

  9. #9
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde gå i valfri DAW.
    Jag har testat i Adobe Audition men då fick jag lite problem med att masternivån ändrades (jag är ingen mastrare och ska väl egentligen inte pilla med så avancerade programvaror). Jag skulle kunna testa att lägga in filen i Logic, men då gissar jag att jag kommer att få lite ytterligare kompressionsförluster eftersom originalfilen är mp3 eller m4a. Grejen med Fission är att den sägs hantera filen as is.

    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratis så borde Audacity duga.
    Just ja, den gamla godingen skulle jag ju kunna testa.

  10. #10
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir det hack om du splittar upp en wav-fil och kör i iTunes? Eller bara om du kodar som mp3/m4a?
    Grejen är att jag inte har något val, utgångsfilen är en mp3 eller m4a.

  11. #11
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    iTunes klarar gapless playback så länge filerna är ok. Som du redan vet klarar Fission inte att splitta utan lägga till lite extra tystnad (oavsett filtyp), enerverande men så är det. Frågan är om n å g o n ljudeditor klarar att "splitta rätt" på redan komprierade filer? aif & wav är ju enkelt.

  12. #12
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    iTunes klarar gapless playback så länge filerna är ok. Som du redan vet klarar Fission inte att splitta utan lägga till lite extra tystnad (oavsett filtyp), enerverande men så är det. Frågan är om n å g o n ljudeditor klarar att "splitta rätt" på redan komprierade filer? aif & wav är ju enkelt.
    Ja, det kanske är så att det helt enkelt är omöjligt. Tack alla för bra input i alla fall.

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    iTunes klarar gapless playback så länge filerna är ok. Som du redan vet klarar Fission inte att splitta utan lägga till lite extra tystnad (oavsett filtyp), enerverande men så är det. Frågan är om n å g o n ljudeditor klarar att "splitta rätt" på redan komprierade filer? aif & wav är ju enkelt.
    Konvertera till WAW och klipp isf? Det kommer ju fortfarande vara mp3-kvalle, men det borde gå fint att klippa. Visst, du kommer behöva konvertera tillbaka till mp3 med viss kvalitetsförlust men kör du 320kbps så borde det inte va alltför farligt.

  14. #14
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konvertera till WAW och klipp isf? Det kommer ju fortfarande vara mp3-kvalle, men det borde gå fint att klippa. Visst, du kommer behöva konvertera tillbaka till mp3 med viss kvalitetsförlust men kör du 320kbps så borde det inte va alltför farligt.
    Nu är jag ingen audiofil, men dubbel komprimering lockar ju inte enormt mycket. Fast det är nog bättre än hål mellan låtarna i alla fall. Och konsertfilen är jättegammal, så ljudkvaliteten är ändå inte hundra. Det kanske får bli så.

  15. #15

    Redaktör
    Jag tror problemet är att mp3 och m4a jobbar med frames med en viss minimistorlek, så jag gissar att Fission lägger till tystnad i början och slutet om klippen inte hamnar exakt på rätt plats.

    Ifall det bara är du som ska lyssna på filen och du vill ha den utan gap tror jag att det är enklast att konvertera till WAV (eller Apple Lossless ifall du vill minska platsåtgången och inte behöver spela upp i andra operativ/program), annars skulle jag testa Max variant med omvägen via WAV och se hur mycket sämre ljudet blir när du konverterar tillbaka till mp3 eller m4a.

    Det går också att lägga in "chapter markers" (tex för podcasts och ljudböcker) men jag vet inte om det är något som iTunes stödjer för vanliga ljudfiler.

  16. #16
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror problemet är att mp3 och m4a jobbar med frames med en viss minimistorlek, så jag gissar att Fission lägger till tystnad i början och slutet om klippen inte hamnar exakt på rätt plats.

    Ifall det bara är du som ska lyssna på filen och du vill ha den utan gap tror jag att det är enklast att konvertera till WAV (eller Apple Lossless ifall du vill minska platsåtgången och inte behöver spela upp i andra operativ/program), annars skulle jag testa Max variant med omvägen via WAV och se hur mycket sämre ljudet blir när du konverterar tillbaka till mp3 eller m4a.

    Det går också att lägga in "chapter markers" (tex för podcasts och ljudböcker) men jag vet inte om det är något som iTunes stödjer för vanliga ljudfiler.
    Låter mycket troligt att det är detta som är boven. Stort tack för klokt tänk.

  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Därav min fråga om det blev hack med wav-filer eller inte.

Liknande ämnen

  1. Synth med usb och mp3-uppspelning?
    Av Jim Profit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 10:26
  2. Splitta stoooora wav filer?
    Av donfuego i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 18:21
  3. splitta mp3 lossless på windows
    Av barsnpipes i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •