Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Varför?

  1. #1
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran

    Varför?

    Ni som är dj´s precis som jag, varför började ni dj´a ?
    Vad var det som fick er att vilja lära er att mixa plattor ?
    var började ni ? OM och När nischade ni er till den musik ni spelar idag ?
    Nyfiken på att höra eran bakgrundshistoria

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Minns så tydligt magin kring att beatmixa med vinyl, hur jäkla grymt det kändes när en låt kom in snyggt och alla jublar. Hade kört med CD ett bra tag innan, men vinylen kändes så rolig, taktil och härlig. Också sånt som att mixa ihop en acapella rap med annan musik eller svepa mellan två olika låtar och bygga ihop nytt on the spot.
    Körde mycket blandat i början, beats, 80funk, Hip Hop, elektroniskt, men fokade ett tag på bara Hip Hop. Numera DJar jag mest bara i gäng, där det är hänget i båset som är det roligaste.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag lade ner den biten för ganska så exakt 20 år sedan, men det kanske ändå kan vara intressant. Jag och mina vänner började anordna större och större fester. Eftersom jag var den i gänget som lyssnade på absolut mest musik av olika slag så blev det mer och mer min uppgift att leta upp ny och fräsch musik som skulle förgylla dessa fester. Det passade mig bra eftersom jag var mer intresserad av ljud än av människor. Jag analyserade hur de "bästa i branchen" gjorde och försökte efterlikna deras spelstilar. Andra som började anordna fester började fråga om jag inte kunde spela där också.. och sen blev det bara mer och mer. Nu höll jag inte på så värst länge (ca 1,5-2 år kanske?), men under sista sommaren så minns jag att jag spelade ungefär varannan kväll/natt och började tjäna en del på det. Det var skitkul, men jag tröttnade sakta men säkert mer och mer för varje kväll på att spela ytlig popmusik/fyllemusik och började gå över till jungle och db, vilket inte så många ville lyssna på (jag hittade inte rätt folk iaf). Jag lade då ner och gick över till demoscenen istället..

  4. #4
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Haha ja första beatmixen som satt... man kunde ju kissa på sig för mindre... den tillfredställelsen!

    Men... Det svarade inte på frågan VARFÖR ?

    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns så tydligt magin kring att beatmixa med vinyl, hur jäkla grymt det kändes när en låt kom in snyggt och alla jublar. Hade kört med CD ett bra tag innan, men vinylen kändes så rolig, taktil och härlig. Också sånt som att mixa ihop en acapella rap med annan musik eller svepa mellan två olika låtar och bygga ihop nytt on the spot.
    Körde mycket blandat i början, beats, 80funk, Hip Hop, elektroniskt, men fokade ett tag på bara Hip Hop. Numera DJar jag mest bara i gäng, där det är hänget i båset som är det roligaste.

  5. #5
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Självfallet intresssant!
    Oavsett om man är aktiv eller inte!

    Trist att du tröttnade.


    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lade ner den biten för ganska så exakt 20 år sedan, men det kanske ändå kan vara intressant. Jag och mina vänner började anordna större och större fester. Eftersom jag var den i gänget som lyssnade på absolut mest musik av olika slag så blev det mer och mer min uppgift att leta upp ny och fräsch musik som skulle förgylla dessa fester. Det passade mig bra eftersom jag var mer intresserad av ljud än av människor. Jag analyserade hur de "bästa i branchen" gjorde och försökte efterlikna deras spelstilar. Andra som började anordna fester började fråga om jag inte kunde spela där också.. och sen blev det bara mer och mer. Nu höll jag inte på så värst länge (ca 1,5-2 år kanske?), men under sista sommaren så minns jag att jag spelade ungefär varannan kväll/natt och började tjäna en del på det. Det var skitkul, men jag tröttnade sakta men säkert mer och mer för varje kväll på att spela ytlig popmusik/fyllemusik och började gå över till jungle och db, vilket inte så många ville lyssna på (jag hittade inte rätt folk iaf). Jag lade då ner och gick över till demoscenen istället..

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det var ju liksom så man gjorde musik... med skivspelare och bandare... Jag och min polare blev ju utkastade i från ungdomsgårdarna för dom tyckte vi förstörde skivspelarna med scratch mm... hemma hade jag först bara en skivspelare och bandare så man gjorde break beats och cut mixning genom att pausa dra tillbaka eller byta skiva... sen kunde man spela bandet och scratcha och rapa till... primitivt men man blev rätt bra på det där (utom rap då ) ....

    I och med att jag aldrig böjer utan spelar det jag vill så gick det inte så bra....från hip hop jamen på ungdomsgården där ingen dansade ...eller helt tomt till man typ spelade Holiday Rap...eller dyl...... och så har det fortsatt.... är väl först se 2000 som sånt funkar..men då är jag borttrollad av historien sen länge....

    För mig så är det ett förhållningssätt... det är så jag lyssnar på musik... det är så jag förstår musik... i olika punkter av timing... brejks..... som en rörelse.....

    tycker för övrigt att själva begreppet DJ borde pensioneras.... har alltid haft lite svårt för det....... typ Clabbe..

  7. #7
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja känner igen mig i mycket av det du säger. Ska inte säga att det är mitt sätt att lyssna på musik längre, men det har definitivt varit så.
    Men visst får man en helt annat förståelse för låtstrukturer, feelings och vad musik kan göra med människor. Intressant att du började bygga musik på det sättet!

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Länge sedan jag spelade nu, ens hemmavid. Men jag började för att jag blev inspirerad av diverse DJ:s och mixar jag hörde, samt att jag givetvis har en förträfflig musiksmak som alla borde ta del av och uppskatta!

    Det här med låtstrukturer för dansmusik, hålla rätt på takter utan att tänka på det med mera, det sitter djupt.

  9. #9
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag spelade varje vecka mellan 93-97, på ställen, för pengar. På både ställen för kids i samma ålder och för vuxna där "du inte får dricka". Det var nog tydligare då iochmed att man var tvungen att betala för att få betalt. Förutsatt att prostitution är uteslutet. Nu är det ju en helt annan sysselsättning. Efter 97 spelar jag 1/100 gånger folk frågar.

    Tycker att situationen idag är helt wack och nått jag inte vill vara en del av.

    När fact drog igång en mixserie och luke vibert var först ut blev det ett jekla ståhej över att han spelade på bara laptop. Och fact svarade med att alla vet ju att han är bra på vinyl så vad spelar det fler roll.
    Tycker det sammanfattar situationen bra.

    De behöver ju försörja familjen och det är djandet som gör det. Noll verklig fest.

    En helt annan sak i slutna sällskap gratis såklart.

    Det hörs ju tydligt på musiken som görs. Allt bra är gjort av kids allt dåligt av folk som måste göra det för att försörja sig.
    Senast redigerat av peter4 den 2018-08-25 klockan 19:35.

  10. #10
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Sammanfattat. Keep your daytime job. Se bara på skräckexemplet utah saints

  11. #11
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Skämtåsido så tror jag att som för många andra som gillade knasmusik är att ha ett storasyskon.

  12. #12
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag menar emus barn har ju alla förutsättningar för att bli dansbandsgäddor eller folkmusiksentusiaster med den där aphexdrillningen när tonårstrotsen kommer hahaha

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dom är födda med tonårstrots.

  14. #14
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Uffe Elving var DJ på 15-årsdisco, hamnade bredvid honom vid pissrännan i pausen och tänkte, vilken kodd. Jag vill bli DJ.

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    .. Och blev DatahJon

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I högstadiet blev fritidsgårdens (Gårns) skivspelare min naturliga tillvaro. Det var 80-tal och Alphaville på vinylsinglar. En fin tid.

Liknande ämnen

  1. UAD,, hur och varför, eller varför inte?
    Av Light Head i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 16:40
  2. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •