Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Panorering av saker (ut i kanten)

  1. #1
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran

    Panorering av saker (ut i kanten)

    När ni gör typ techno, hur många ljud lägger ni då 64 grader till höger eller vänster?
    jag gör typ aldrig det med några ljud alls.
    vilka ljud skickar ni så långt ut?
    jag mixar bara i hörlurar o har kanske därför en avig inställning till full vänster/höger pan.
    eller så e de för jag lyssnat för mycket på Autechre som jag inte panorerar ut i hörnen.
    eller om ni övertalar mig om totalpanoreringens fördelar så kommer jag lära mig något av denna trådstart.
    vem vet?
    inte du.
    inte jag.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Balansera. Hi-hat där & shaker där el motsv. Musik i full stereo är hur läckert som helst. För mig är det viktigt.

  3. #3
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Balansera. Hi-hat där & shaker där el motsv. Musik i full stereo är hur läckert som helst. För mig är det viktigt.
    Hehe! Tack för uttömmande svar!
    Jag gillar osso stereo!
    Men jag undrar lite hur långt man kan gå. Vilka ljud som placeras i full hö/vä panorering.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bestämmer ju du själv.

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Guns’n’Roses körde Slash o Izzy i varsin högtalare. Låter som att dom inte lyssnade ett skit på varandra. Bara körde sin egen grej. Blev ju gött ändå

  6. #6
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bestämmer ju du själv.
    Jajaja, jag vet att det e jag som e bossen, när jag gör musik...i mina hörlurar.
    Men varför jag frågar er på forumet är för att jag tror att ni har olika synsätt OCH att många av er mixar med fancy monitoter o kanske ser på ljudbilden på ett annat sätt och har en annan erfarenhet av mixning/pruduktion än jag.
    Jag frågar alltså inte för att någon annan skall bestämma det åt mig utan för att jag är nyfiken på hur andra individer ser på frågan.
    aight?!

    (fan va man ska behöva vara tydlig nuförtin)

    jag har aldrig panorerat ut ett ljud mer än typ 40grader o känner mig lite osäker på att skicka ut ljud ännu snedare.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mungo Jerry - In the summertime

    Art of noise feat Tom Jones - Kiss

    Balla stereolåtar imho

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag glömmer nästan alltid att panorera. Men så mixar jag också väldigt sällan utan spelar bara live

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har alltid många dubbade sångstämmer helt utpanorerade. Även blippkomp där någon del är helt åt ena hålet samt andra delar av det åt motsatta sidan. Nu är jag ingen technokille, men man kan alltid hitta saker att panorera. Bredda ljudbilden så blir det imho "fetare"

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Dubbat och utpannat. Sång, gitarrer, synt.
    Funkar bra för ”stort” ljud, om man sätter dubbarna hyfsat bra.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Går bra att panorera saker även i techno, men det gäller att ha balans. För mycket i ena kanalen stör, men finns det en motpart som väger upp i andra kanalen så går det bra.

    Sedan kan man jobba med ljuddesign på det viset. Exempelvis hihats, virvlar och liknande. Spela samma mönster med två ljud som fyller samma funktion (exempel handklapp) men panorera ut dem max i varsin kanal. Vips så får du stereobredd!

    En kort reverb kan också fylla ut stereobilden utan att riktigt höras.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Röstsamplingar tycker jag är gött att hårdpanna - en röst som viskar nå't skumt i ena högtalaren t ex. Mycket roligare både i rummet och i lurar. Fläskig stereoflanger på stråkar är en annan härlig variant. Men, det är klart, allt är kanske inte technoapplicerbart.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan köra ljudet hårdpanorerat i ena kanalen, och ett reverb på samma ljud hårdpanorerat åt andra hållet.

  15. #15
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Pingpongdelay på lite blipps och blopps piggar upp tycker jag, men jag är amatör

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pingpongdelay på lite blipps och blopps piggar upp tycker jag, men jag är amatör
    Man ska inte förakta varken pingpongdelay eller amatörer.

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Annars, lyssna på techno, analysera ljud och panoreringar. Notera. Använd resultatet på det sättet som du själv vill.

  18. #18
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars, lyssna på techno, analysera ljud och panoreringar. Notera. Använd resultatet på det sättet som du själv vill.
    Jess, det gör jag hela tiden.
    Men det är ändå bra att vända sig till 99ans kompetens.
    Det dyker alltid upp nåt intressant som väcker en tanke hos mig när jag ställer frågor ang prod/ljud här.
    Också...när man lyssnar på andras musik så e det ju omöjligt att veta ifall ett ljud som ligger tex till vänster är fullt utpanorerat eller bara till en viss del panorerat.
    Men absolut så lyssnar jag o testar själv, så fort jag har tid.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gott det. En kul sak att leka med är att svepa ljud under tiden de spelar. T.ex. ett ackord som alltid börjar i mitten men sedan sveper ut åt sidorna ju längre det spelar.

  20. #20
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har varit dålig på att panorera ut i ytterkanterna, och velat bli bättre på det, och nu när jag gjorde en copycat på Big in Japan fick jag lyssna noga på originalet och insåg hur mycket man kan panorera utan att slutresultatet låter konstigt.
    Claps enbart i vänstra högtalaren och hihats i den högra, en melodi som växlar mellan vänstra och högra varannan takt, blipps som finns både till vänster och höger men låter en aning olika...osv.
    Så det var faktiskt lärorikt.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om man mixar i lurar blir man fort lite extra ängstlig för att panorera ut saker. Det kittlas liksom i öronen när det är för obalanserat. Med högtalare fungerar samma saker mycket bättre.

    Så om man ska mixa så att det inte låter väldigt störande i lurar skulle jag göra som andra har föreslagit här: balansera ett spår i vänster kanal med ett annat spår i höger. De behöver inte följa exakt samma rytm utan kan komplettera varann.

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon?

    Nya versionen ville jag nämligen stereobredda lite kände jag och det är små ändringar gjorda bara egentligen.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Här hårdpannade hattar btw

    https://choon.co/tracks/0xm89doht8q/rotherdaam

  24. #24
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Jag kan gärna panna lågenergiljud extremt, men det måste vägas upp av något annat på andra sidan. T ex hihats till vänster och cabasa till höger, eller dämpad gitarr till vänster och ride-cymbal till höger. Sen får man tänka på att många har små stereohögtalare med svag basåtergivning som kompenseras av en subwoofer. Då fungerar det inte så bra att panna basljud alltför långt åt sidorna.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här hårdpannade hattar btw

  26. #26
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så stor ljudbild ska jag ha!
    Det skall bara snurra runt fullt av ljud i hela hatten!

  27. #27
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jag gillar lågenergipannor

  28. #28
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Stereo är nice. Jag använder två metoder för panorering beroende på lite vilket resultat jag söker. Ena metoden är vanlig panorering med volym, och den andra är att panorera genom att lägga en kort tidsförskjutning på ena sidan. Förskjutningsgrejen funkar bättre i lurar och kan ge lite kamfilter effekter i högtalare. Förskjutningsknepet kan bli lite uppfuckat av mp3 också. En bra grej med volympan är ju att man kan så att säga runda problem i en sämre anläggning, där något ljud kan sabba upp för andra ljud.
    Är också väldigt förtjust i att köra nästan samma sak i fullt höger och vänster alltså typ dubba. Kan ibland bli bättre med bara nästan fullpan med detta knep också, beror lite på vad det är för typ av ljud.
    Dubbar men tre eller fler ljud kan det vara coolt med att lägga LFO panorering så får man lite droneingar.

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den andra är att panorera genom att lägga en kort tidsförskjutning på ena sidan
    Det här är en mycket effektivt metod för att introducera fasfel i musiken.

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är en mycket effektivt metod för att introducera fasfel i musiken.
    Jovars, men hur skulle du göra det? Poängen med att fördröja ena kanalen är ju att simulera tidsdifferensen mellan när ljudvågorna når vänster och höger öra. Ofta kan det användas i kombination med amplitudbaserad panorering.

    Jag kan tänka mig att ett allpassfilter (annat än rent delay) kan vara användbart också för det syftet.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är en mycket effektivt metod för att introducera fasfel i musiken.
    Livet är fullt av fasfel!

  32. #32
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har alltid trott att man undviker fasfel när man lägger den ena ljudfilen lite innan/efter den andra. När det e samma ljud på filerna alltså.

  33. #33
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Beror lite på hur nära i tiden du lägger dem, lägger du dem nära så introducerar du lätt fasfel. Långt ifrån varandra i tiden och du får delay. Effekten phaser bygger på att de ligger nära, och det blir just fasfel som påverkar ljudet.

  34. #34

    Redaktör
    Just techno har också aspekten i att många PA-system i klubbar körs i mono vad jag förstått. Kör du tex hihats hårdpanorerade ut i ena kanalen så vill man inte att de som står vid ena högtalaren inte hör dem alls, och de vid den andra hör dem mycket mer än vad som var tänkt i stereomixen.

    Nu är det ett extremt exempel, men man behöver ju ta lyssningssituationen i beaktning också.

  35. #35
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just techno har också aspekten i att många PA-system i klubbar körs i mono vad jag förstått. Kör du tex hihats hårdpanorerade ut i ena kanalen så vill man inte att de som står vid ena högtalaren inte hör dem alls, och de vid den andra hör dem mycket mer än vad som var tänkt i stereomixen.

    Nu är det ett extremt exempel, men man behöver ju ta lyssningssituationen i beaktning också.
    Men det är ju ett bra tips generellt, att under mix alltid kolla kompatibeliteten med mono.

  36. #36
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tycker inte att panning funkar bra i techno, men kan gå att få till om man balanserar. Däremot kan olika typer av stereobredd vara kanon, sånt funkar fint i mono också om man gjort rätt.

  37. #37
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ...64 grader???

  38. #38
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...64 grader???
    Hehe, ja, det är väl egentligen inte grader som e enheten. Men i Logic så kan man panna som mest till ”64”. De e max så att säga.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, ja, det är väl egentligen inte grader som e enheten. Men i Logic så kan man panna som mest till ”64”. De e max så att säga.
    Haha nä rakt upp är 0 så -64 är L & 64 är R snarare

  40. #40
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Du kan även placera det mesta med ett kort delay och skapa den sk. haas effekten alltså ett delay under 30 ms, för att bredda och få samma sak i båda öronen. L & R

  41. #41
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    tänkte just säga det att techno är mono eftersom klubbsystemen är mono. men för hemma lyssning är det ju gött när röster är väldigt stereo och såklart dramatiska samples, ping pong delay...

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just techno har också aspekten i att många PA-system i klubbar körs i mono vad jag förstått. Kör du tex hihats hårdpanorerade ut i ena kanalen så vill man inte att de som står vid ena högtalaren inte hör dem alls, och de vid den andra hör dem mycket mer än vad som var tänkt i stereomixen.

    Nu är det ett extremt exempel, men man behöver ju ta lyssningssituationen i beaktning också.

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pingpong summeras fint till mono iofs, bara lite lägre nivå på delayet.

  43. #43
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det är lösbart att få vettigt stereoljud även i en betongbunker full med folk. Men realiteten är att de flesta klubbar antingen kör mono eller dåligt anpassad stereo. Det är så mycket enklare att bara monosummera rubbet istället för att hyra in en systembyggare. Så man får snällt dras med att göra sin musik mono kompatibel, med allt vad det innebär. Haas effekt för stereobreddni g är najs, men kan vara bra lurigt i mono. Kontrollyssna i en enda högtalare för säkerhets skull.

  44. #44
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha nä rakt upp är 0 så -64 är L & 64 är R snarare
    Ja, jag kanske var otydlig i skrift, men då skall du bara veta hur mycket jag sluddrade när jag författade mina inlägg...

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inget du behöver ta dig på pan-an för Själv panorerar jag oftare än jag panerar.

    Du och andra panörer kan parera mina länkar men jag försöker mest påvisa panorering.

    Så även i min nya världshit Synthwave 202.

    Monolyssnar aldrig f ö, har totalt monogam monoallergi.

Liknande ämnen

  1. Eurorack stereo panorering?
    Av smokemon i forum Modularer & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-07, 17:54
  2. Mixningsfråga? stereo panorering.
    Av Demokid i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 15:54
  3. Panorering av Trummor
    Av Andreas_22 i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 19:05
  4. Panorering?
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •