Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Accentmodul, finns det?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Accentmodul, finns det?

    Finns det någon liten burk som kan göra något som påminner om accent av typen TRx0x? Alltså att man kan trigga den, antingen med Gate eller med någon slags sidechain, och då gör den ett litet hopp upp i nivå som sedan klingar ut rätt fort.

    Med lite mer avancerade expanders går detta säkert men jag tänkte mer en enklare liten burk av typen modular eller effektbox.

  2. #2
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det finns. T ex https://www.modulargrid.net/e/falafular-the-accenturist

    Vet det finns fler och icke-diy men minns inte i huvudet just nu tyvärr

  3. #3
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    En VCA och en envelope, finns att hitta i varje modular!

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som dar303 säger, VCA och envelope. Om du vill ha en standardaccent, vilken bara är en volymhöjning. Splitta signalen innan vanlig VCA, en signal till vanlig VCA och en till accent-VCA. Mixa ihop dem efteråt.

    Vill du vara mer avancerad så patchar du envelopen till något annat som påverkar ljudet också, inte bara VCA.

    http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/303-unique.html har helt ok information om hur 303-accenten fungerar.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jodå, VCA blir det ju, men jag var nog lite otydlig.

    Jag postade inte i DIY eller Modularer. Jag var ute efter en burk som gör detta. Gärna liten. Inte något jag måste göra själv eller skruva in i Eurorack, vilket jag inte har.

    Kompressorer med sidechains lär ju inte vara så svårt att leta upp men motsatsen är nog värre. Kanske inte finns annat än just som Modular-modul möjligen.

  6. #6
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Sorry - Jag läste verkligen inte ordentligt

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter egentligen som att du skulle vilja ha en expander med sidechain (där du kan styra exakt när den sätter igång). Tar för givet att det går att göra med Nord Micromodular om du inte hittar andra burkar som gör det.

  8. #8
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Men gate med sidechain funkar väl? Hade en 8kanalig sådan tidigare i 19"rack

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men gate med sidechain funkar väl? Hade en 8kanalig sådan tidigare i 19"rack
    Med ställbar nivå av gate så borde det fungera, japp. Dvs hur tyst det skall bli när det inte är gate på.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Söka på attenuator kanske? Jag har ett åttakanaligt Mareniusbygge i rack som gör i stort sett det där. Jag styr nivåen med velocity och får på så sätt anslagskänslig volym på syntar som saknar extern styrning av vca eller filter. Men inget hindrar ju att man styr med modhjul eller annat egentligen.

    Skulle inte en så'n där Behringer... vad fasen heter de nu *google, google* Cybermix kunna lösa det? Eller är det överkurs?

  11. #11
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Söka på attenuator kanske? Jag har ett åttakanaligt Mareniusbygge i rack som gör i stort sett det där. Jag styr nivåen med velocity och får på så sätt anslagskänslig volym på syntar som saknar extern styrning av vca eller filter. Men inget hindrar ju att man styr med modhjul eller annat egentligen.

    Skulle inte en så'n där Behringer... vad fasen heter de nu *google, google* Cybermix kunna lösa det? Eller är det överkurs?
    Liiite overkill kanske...
    Men det det andra du har bygger det på midistyrning (velocity) alltså?

    @jgb/bitbop:
    Ja, expander eller gate (skillnaden är ibland mer av filosofisk karaktär) men sällan sådana med sidechains går att hitta i det mindre formatet. Fast det kanske finns mindre stereovarianter. Då blir ju ena kanalen en sidechain om man vill och hittar rätt nivåförhållanden. Men ställbar "botten" är naturligtvis ett krav. Jag får leta lite.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Mareniuslådan är analog, men jag styr den från en (egentligen flera) midikonverterare, så midi-velocity blir styrsignal till volymen.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Kom på att jag hade en Alesis Microgate som är stereo men den hade inte ställbar "botten" så det funkade inte mer än på ett principiellt plan. Det gick att få den att öppna på accentslagen (stark virvel) genom att enbart lägga dessa i höger och allt annat i vänster men eftersom den går ner i helt tyst på oaccent så blev det inte bra. Denna stängde dessutom för långsamt. Men men... Rätt idé, fel utrustning.

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Kan det funka med en symetrix advanced windowing expander/gate kanske ?

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det funka med en symetrix advanced windowing expander/gate kanske ?
    Troligen.
    Intressant maskin.

Liknande ämnen

  1. Än finns det gratisorglar!
    Av Ambulansen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 992
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 10:54
  2. Klickiga pottar, finns det Mono Evolver Keyversioner med det?
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 00:04
  3. Finns det...
    Av Kada i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 16:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •