Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: UAD,, hur och varför, eller varför inte?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    UAD,, hur och varför, eller varför inte?

    Jag har ingen som helst kunskap eller framför allt ingen erfarenhet kring UAD och plugins.

    Någon erfaren som kan hjälpa mig att ändra på detta?

    Föredrar hårdvara framför mjukvara, mycket för att mjukvara tenderar att bli omsprungen av massa uppdateringar i operativsystemen och att gränssnittet med skärm och mus är lite ”omusikaliskt”. (Min egna kanske omoderna känsla i alla fall)

    Hur bra är Uad och de pluggar som man får med? Vilka pluggar vill man absolut ha? Är det för dyrt?

    o.s.v.

  2. #2
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Nu kör jag ju bara deras mjukvara med pcie-kort så kan inte uttala mig om det andra. Min upplevelse är i varje fall när det rör sig om mjukvaran att de så gott som alltid är riktigt bra. Har en hel del av deras pluggar och många av dem har kommit in som standardverktyg som jag absolut inte vill vara utan. Känns också som ett extremt stabilt system som aldrig någonsin har krånglat. Gillar också det där att man alltid kan kolla deras chart så man vet exakt hur många och vilka pluggar systemet kommer klara av att köra samtidigt. Har inte ångrat en sekund att jag hoppade på tåget. Favoriter är deras rolandemuleringar och Lexikon 224 men som sagt tror inte jag blivit besviken någon enda gång.

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Värt pengarna? För de kostar väl en slant mer än motsvarande VST brukar kosta?

  4. #4
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt pengarna? För de kostar väl en slant mer än motsvarande VST brukar kosta?
    Tycker jag nog men är ju såklart subjektivt. Å andra sidan brukar jag försöka vänta ut deras reor och rabattkoder som kommer med jämna mellanrum. Blir inte riktigt så blodigt då. Har man bråttom att köpa på sig allt på en gång blir det såklart en hyfsad kostnad.

  5. #5
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Svår fråga, men:
    PROS:
    -Behöver inte lägga ut enorma summor pengar för klassiska hårdvaru effekter/ Processering. Knappt ngn som ens äger ett EMT-250 eller ett EMT-140 idag. Går däremot att köpa på sig under olika reor och du får ofta vouchers för att kunna inhandla till ett lägre pris.
    -Att kunna bära med sig all dessa effekter i en ryggsäck som är nästintill identiska hårdvaran.

    Cons:
    - Fortfarande dyrt att köpa på sig allt man vill ha, skulle nog tänka mig att de kostar minst lika mycket som för en UAD grunka/interface i pluginkostnader. (tänker en Apollo Twin)
    -Begränsad Processorkraft om du vill driva allt via UAD, vilket betyder att du troligtvis för eller senare behöver fler Sharc-processorer vilket betyder att du kanske köper på dig en Satellite vilket går för x-tusen kronor.

    Så det kan nog bli ganska dyrt i slutändan. Men det är väldigt trevligt att ha en episk effektkedja för inspelning osv.
    Det jag räknat upp går på kanske 30000 och för det får du typ en Therminoic Culture Vulture och en UAD 1176 eller dylikt i hårdvara. Och då kan du inte ha en 1176 på alla dina spår i realtid. (det går iof men du kan inte tweaka)

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Beträffande hårdvara framför mjukvara, så med UAD får du nackdelaran från båda. Pluggarna blir fortfarande mjukvara där åtminstone GUI:et körs på din dators processor/grafikkort, samtidigt som hårdvaran som kör DSP-koden gradvis blir obsolet, så ur den synvinkeln kan jag inte se någon fördel med UAD framför generella VST.

    Har kört UAD tidigare, och UAD:s grejor håller generellt väldigt hög kvalitet. En gång i tiden tycker jag UAD var helt överlägsna, men nu finns massor med native-pluggar som också genomgående håller väldigt hög kvalitet, Softube och Plugin Alliance-grejorna t ex. Jag dumpade UAD när jag flyttade till laptop då det på den tiden inte fanns något FireWire-alternativ ännu, och även om jag kan sakna någon plugin ibland känner jag inget behov av att gå tillbaks till UAD-världen igen.

    Prismässigt ligger UAD-pluggarna inte högre än många andra högkvalitetspluggar. (Även om det även finns pluggar av fantastisk kvalitet som är väldigt mycket billigare...) Huvudsakliga nackdelen med UAD jämför med annat är att du inte kan köpa/sälja enstaka plugins second hand (väl, fortfarande?), så det blir ganska kraftig inlåsning.

  7. #7

    Veteran
    Som ljudkort är tex Apollo coolt för man kan köra effekter när man spelar in nära nog utan latency.

    Men att använda UAD i tex Cubase som plugg skapar mer latency i projektet för att DSP skall hinna med, så för mig blev UAD bara användbart vid mix eftersom jag eftersträvar att köra så låg latency som möjligt under tiden jag komponerar. Jag kör oftast med max 128 samples buffer, med UAD pluggar så blev det minst 512 samples buffert. Har säkert blivit bättre nu med Thunderbolt förstås.

    Bra pluggar, men det finns alternativ som är lika bra eller bättre nu för tiden.
    Klart har man en lite sämre dator så hjälper DSPn i UADen till.

    En cool grej förstås är att man jobbar ihop med Softube och man kan använda Softubes Console 1 som remote till vissa UAD pluggar.
    Blir lite som hårdvara på riktigt. Jag kör nog hellre Softubes egna pluggar än UADs förstås.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som ljudkort är tex Apollo coolt för man kan köra effekter när man spelar in nära nog utan latency.
    unison-micpre:na, som ändrar impedans m m baserat på vilken plugin man laddar som preampemulering, är rätt coola med! Enda gången jag egentligen överväger återinträde i UAD-världen är ett apollo-interface + lite preamp-pluggar för inspelning...

  9. #9
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som ljudkort är tex Apollo coolt för man kan köra effekter när man spelar in nära nog utan latency.

    Men att använda UAD i tex Cubase som plugg skapar mer latency i projektet för att DSP skall hinna med, så för mig blev UAD bara användbart vid mix eftersom jag eftersträvar att köra så låg latency som möjligt under tiden jag komponerar. Jag kör oftast med max 128 samples buffer, med UAD pluggar så blev det minst 512 samples buffert. Har säkert blivit bättre nu med Thunderbolt förstås.

    Bra pluggar, men det finns alternativ som är lika bra eller bättre nu för tiden.
    Klart har man en lite sämre dator så hjälper DSPn i UADen till.

    En cool grej förstås är att man jobbar ihop med Softube och man kan använda Softubes Console 1 som remote till vissa UAD pluggar.
    Blir lite som hårdvara på riktigt. Jag kör nog hellre Softubes egna pluggar än UADs förstås.

    Lite samma resonemang som jag har.

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Beträffande hårdvara framför mjukvara, så med UAD får du nackdelaran från båda. Pluggarna blir fortfarande mjukvara där åtminstone GUI:et körs på din dators processor/grafikkort, samtidigt som hårdvaran som kör DSP-koden gradvis blir obsolet, så ur den synvinkeln kan jag inte se någon fördel med UAD framför generella VST.
    +1.

    I dagsläget så tillför inte DSP-kraften särskilt mycket ifall du har en hyfsat modern dator, så i mina ögon fungerar det mer som en dongel. (Jag kan köra 100+ The Glue på min rätt gamla Macbook Pro med buffer på 128 samples, så det borde räcka för normalt bruk.)

    Den stora styrkan med UAD har varit att de i mångas ögon haft de bästa emuleringarna och ett stort utbud av klassiker, men som de andra är inne på så finns det numera alternativ. De har också rätt höga priser, speciellt om man räknar med korten. (Man kan köpa pluggarna på rea osv, men detsamma gäller ju även de andra plugintillverkarna.)

    Så om du absolut inte måste ha någon effekt som bara UA har så är det i mina ögon ett bättre alternativ att satsa på andra. Native Instruments har tex en Softube-kampanj just nu, och endera eller bägge av de paketen skulle jag föredra framför UAD om jag startade från noll.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Native Instruments har tex en Softube-kampanj just nu
    Öh. Vafan!? Håller NI på att köpa upp Softube eller?

    Känns ju i största allmänhet sådär att Softube har ordinarie pris på sin hemsida, men halva priset om man handlar via NI, helt utan att Softube nämner något om kampanjen eller samarbetet på sin hemsida. Tycker det känns helskumt faktiskt.

    (Har Vol1 och lite andra pluggar sedan långt tidigare, så det är inget fall av bitter över att jag betalat för mycket för Vol2. Känns bara riktigt märkligt...)
    Senast redigerat av rydan den 2018-08-13 klockan 16:20.

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Grym anti-gas tråd. Var sugen på UAD just för 224an. Men lutar mer åt att köpa en riktig nu.

  13. #13
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag får nog också säga att det inte är värt det. Pluggarna är som sagt riktigt bra men plattformen är riktigt dålig. Dessutom finns det en del kompabilitetsproblem vad gäller pcie-korten. X99-plattformen har skapat problem för mig och de verkar inte gå att köra på någon ryzen-plattform över huvud taget. Framtiden ter sig något oviss.

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh. Vafan!? Håller NI på att köpa upp Softube eller?

    Känns ju i största allmänhet sådär att Softube har ordinarie pris på sin hemsida, men halva priset om man handlar via NI, helt utan att Softube nämner något om kampanjen eller samarbetet på sin hemsida. Tycker det känns helskumt faktiskt.
    Softube körde väl sin sommarrea lite tidigare tror jag? Native Instruments körde en liknande rabattkampanj för Applied Acoustics tidigare i år, så min gissning är att NI gör någon deal med tillverkarna för att promota NKS-formatet. (Samt att hela Native Pro Mix-paketet är pluggar som Softube skrivit åt NI, så där gissar jag att de har större frihet med pris osv.)

  15. #15

    Veteran
    Vill bara ge lite kärlek till Softube Tube Delay, finemang plugg.

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I dagsläget så tillför inte DSP-kraften särskilt mycket ifall du har en hyfsat modern dator, så i mina ögon fungerar det mer som en dongel. (Jag kan köra 100+ The Glue på min rätt gamla Macbook Pro med buffer på 128 samples, så det borde räcka för normalt bruk.)
    Jag gillar att köra med pluggar som låter bra och som då oftast är riktigt tinga. Jag maxar LÄTT min väldigt nära på maxade Mac Pro-soptunna (2,7GHz med 12 cores, 64 GB RAM osv). Så för de väldigt få tillfällena jag ska mixa något så har jag 20 UAD DSPs som kan hjälpa till lite på traven. En stor del av problemet för min del är iofs att jag kör med Studio One..

  17. #17

    Redaktör
    Processorkraft går alltid att göra av med, men för normalt bruk skulle jag hävda att DSP-aspekten av UAD är överspelad idag – man får mer för pengarna om man satsar samma pengar som ett Quad eller Octo kostar på att uppdatera sin dator istället. Det var större skillnad förr, när ett kort gjorde att man kunde köra betydligt fler pluggar samtidigt.

    Så det är en sak om man redan slår i taket på datorn man har, men jag antar att Light Head inte planerar att köpa flera UAD-kort som inledning…

  18. #18
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för de väldigt få tillfällena jag ska mixa något så har jag 20 UAD DSPs som kan hjälpa till lite på traven.
    20?! Gosh! Jag har två... som jag inte använder...

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor del av problemet för min del är iofs att jag kör med Studio One..
    Vad är det för problem? Bästa DAW:n på marknaden ju!

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för problem? Bästa DAW:n på marknaden ju!
    Jo, jag verkligen älskar mycket med Studio One och använder det dagligen till nästan allt jobb. Jag har nu däremot märkt att den inte kan hantera cores typ alls. Jag kan köra nästan lika tunga projekt på min gamla Mac Mini som på min skinande nya Mac Pro

    Jakten efter ny DAW påbörjades så sent som idag.

  20. #20

    Veteran
    Finns bara ett logisk val, Logic!

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns bara ett logisk val, Logic!
    Nu tycker jag att du är oreasonlig!

  22. #22
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Nu blev det sidospår här... Sorry...

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag verkligen älskar mycket med Studio One och använder det dagligen till nästan allt jobb. Jag har nu däremot märkt att den inte kan hantera cores typ alls. Jag kan köra nästan lika tunga projekt på min gamla Mac Mini som på min skinande nya Mac Pro

    Jakten efter ny DAW påbörjades så sent som idag.
    Skumt! Jag uppgraderade till High Sierra idag och kör Studio One 4. Tyckte att det rullade på ruskigt bra. Men jag får ta och undersöka hur den hanterar kärnorna. Inget jag har stört mig på hittills. Men jag kanske inte kör samma last som du.

  23. #23
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det kan ju faktiskt vara så att UAD:s "stora dagar" är över, vet ej tiden får utvisa. De flesta plugins idag håller mycket hög kvalité, de behövs inte Sharc-processorer längre eftersom starka datorer idag klarar av att driva tunga plugins på ett helt annat sätt än förr. Håller med att UAD inte alls är så överlägset idag som det vara för några år sedan. Men det är fortfarande ett plus att kunna använda en vocal-chain som låter mycket bra, nästa steg från det skulle vara hårdvara vilket skulle bli mycket dyrt annars.

  24. #24
    Youth
    Youth är inte uppkopplad
    Youths avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör ett Apollo 8-ljudkort som jag är väldigt nöjd med. För mig är det ett stort plus att ha möjligheten att spela in genom pluggarna direkt in i DAW utan latency. Det är även smidigt att kunna routa om ljudkortetes in/ut-gångar för inspelning genom outboardeffekter.

    Men om man endast är intresserad av pluggarna så finns det, som andra tidigare påpekat, idag andra tillverkare som oftast erbjuder likvärdiga pluggar, där man samtidigt slipper den fåniga DSP-begränsningen.

Liknande ämnen

  1. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  2. Varför Pro och inte Express?
    Av deleted user i forum Logic
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •