Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Frågor om Ableton live (introversionen)

  1. #1
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

    Frågor om Ableton live (introversionen)

    Jag har bara använt live nån vecka kring 2010 till ett projekt. Tänkte nu se om det funkar för backtrack i en livesituation, och isåfall om intro-versionen räcker till. Använder normalt logic.

    Fråga 1: 16 tracks och 8 scenes. Innebär det att en kanal bara kan ha 8 olika regioner överhuvudtaget. Eller är det möjligt att 5 minuter in i timelinen ha andra clips att alternera mellan i scenes?

    Tänker säkert fel i hur man ska använda Live (berätta isåfall), men min grundtanke är att jag har alla låtar upplagda i en timeline, och några clips som jag vid ett tillfälle kan alternera mellan genom att byta scene. Plus 1-2 andra kanaler med andra ljud. Behöver inte jättemycket, max 2-3 audiokanaler som spelar samtidigt, och 3-4 olika clips att byta mellan vid varje tillfälle, plus miditrack med click till hårdvara. Men med cirka 8 låtar så blir det ju mer än 16 tracks och 8 scenes totalt.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Om du bara ska audioclips borde du kunna ha 16x8 clips, dvs 128 ljudklipp som antingen kan vara one-shots (hur långa som helst) eller loopar. Varje kanal kan spela ett clip i taget samtidigt.

  3. #3
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Inte helt med på hur du menar, men som jag förstår din fråga slår du nog snart i begränsningarna i Intro.

    Låter som att du syftar till att använda Session View, alltså där du själv startar Clips under spelets gång (till skillnad från Arrangement View som är mer som en vanlig linjär DAW)? Session View kan ses som en tabell med Tracks som kolumner och Scenes som rader. Du har alltså en begränsning av 16 kolumner och 8 rader. Clips (innehållet i tabellens celler) kan du inte byta ut under spelets gång på det sätt jag tror du vill och du är begränsad till ett instrument per Track. Att spela upp en Scene innebär att du spelar en hel rad samtidigt, men du kan mixa och matcha som du vill, alltså spela upp Clips ifrån olika Scenes. Går dock bara att spela ett Clip per Track åt gången.

  4. #4
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Japp, fattar, då blir begränsningen för liten ja. Kanske får dra igång en trial och sen känna om det är värt med större version eller inte.

    Folk som kör Live lite seriöst live, öppnar de nya låt-dokument under konserten då eller?

  5. #5
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @beem: jag tror att folk som kör seriöst gör väldigt olika utifrån musik och förutsättningar. De flesta jag känner bygger antingen sina set som ett Dj-set med instrumentarier på A/B-deck i olika kanaler som de växlar mellan + olika effektkedjor i de kanalerna som de styr genom olika macros med en/flera controllers för att ge spåren mer liv, samt att de har olika loopar som tillåter dem skapa mer dynamiska mellanspel eller partier av låtar som de kan detaljstyra över. Eller så kör de varje låt i olika grupper/stems som de triggar/styr genom en/flera controllers. Eller så har de skapat ett enda långt arrangemang med olika grunder i låten och har massa olika loopar som de kan slå på/av + effekter. En del liveloopar mycket, då har de oftast en grund som de styr över med t. ex en push och sedan har de andra controllers för att styra det som de spelar live och förberedda loopar.

    Jag tror att du kommer bli nöjd om du testar en trial. Ur min erfarenhet så var det ett otroligt lyft såväl i studion som vid livekonserter att byta till live.

Liknande ämnen

  1. Börja använda Ableton, lite frågor
    Av hypercykel i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 13:17
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •