Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Levin-gitarrer

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Levin-gitarrer

    Jag spelar inte mycket akustisk gitarr, men tycker det kan vara trevligt i arr ibland, inte som huvudinstrument kanske, men för att fylla ljudbilden och kanske också skapa lite driv. Vi snackar alltså i huvudsak ackordmackor, kanske lite arpeggion, men inget avancerat. En bra dag kan jag stappla mig igenom Blackbird, men mycket mer fingerplockande än så klarar jag inte.

    Dock så har jag börjat känna att det vore trevligt med nåt aningen bättre än min 1500-kronors Cort, som jag tänkte förpassa till Nashville-tuning. En riktigt bra gitarr vore pärlor för svin, men nåt beg i prisklassen 3000 - 5000 kr tänkte jag kosta på mig.

    Jag gillar vintage och gick igång på den där Levin-dokun som sändes för ett tag sen, Jam har ju dessutom ganska mycket Levin-gitarrer, så jag funderar lite åt det hållet. Men jag har ju ingen koll på modellerna eller vanliga problem man ska kolla efter.

    Volymstyrka och basighet framhålls ofta som positiva egenskaper hos ackegurkor, men ingetdera är så viktigt för mig, gitarren kommer bara att användas i soffan och vid inspelning och då lär jag skära basen ändå. Däremot är klarhet, definition och förstås intonation viktigt. Och eftersom jag är van vid att spela elgitarr, så föredrar jag tämligen smala och tunna halsar.

    Åsikter? Tips på modeller? Är jag dum i huvudet som söker vintage och borde jag kolla på modernare grunkor istället?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vintage är alltid ett fynd! Seriöst - håller man sig utanför de legendariska fabrikaten (Martin, Fender etc) så verkar folk ha dålig uppfattning om värdet. Riktigt fina gitarrer till vrakpris och halvdana till nypris... "Bättre" Levin håller hög kvalitet, men det är givet att de måste provspelas innan köp.

    Om du tänker att enbart mika upp inspelning så är fältet rätt fritt när det gäller vintage. Om du vill ha kontakt- eller piezomik för att förenkla "ljudskruvandet" så är det väl nyare som gäller (t ex Ibanezen som Volantiz säljer), om du inte vill meka in sådant själv.

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Gittarer är mer individer än exempelvis syntar, så det lönar sig ofta att spela igenom ett antal exemplar av samma modell för att upptäcka att en av dem, låter bättre, är mer lättspelad och ser dessutom snyggare ut.
    Min erfarenhet är att det är större chans att göra prisvärda fynd om man undviker det mest kända märkena och istället letar bland lite udda kvalitetsmärken. Själv spelar jag på det Canadensiska märket Godin/Seagull både akustiskt och elare, men det finns många andra fina kvalitetsgitarrer om man gräver lite. Just Levin lever nog i hög grad på den forna storhetstiden och min erfarenhet är att det finns en del riktigt bra gitarrer men tyvärr också en hel del mindre bra.

  4. #4
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag provspelade ett enormt antal stålsträngade akustiska när jag behövde skaffa en. Jag brukar alltid prova i precis alla prisklasser och så många olika fabrikat som möjligt. Taylor var det märket som var absolut mest konsekvent av hög kvalitet. Alla Taylor jag provade var mycket bra, förutom Baby Taylor som inte passade mig alls. Därefter köpte jag en Taylor 214 på blocket för 4-5000 och den låter och känns fantastiskt. Självklart provade jag den på plats innan köp. Den har aldrig gjort mig besviken och de enda fel på den som uppstår är när mina klumpiga fingrar spelar fel ton. Låter sjukt bra line in rakt in i ljudkortet och uppmikad. Jag har spelat gitarr från och till sedan 1982 även om det inte alltid spelar någon roll.

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Provspela kommer jag givetvis att göra. Men marknaden är verkligen stor och jag har mycket sämre koll på den än jag har för t.ex. elgitarrer och syntar.

    Det jag mest vill veta är väl
    * Finns det bra vintage Levin-gitarrer och i så fall
    * Vilka modeller är de bästa (utifrån kriterierna jag skrev ovan) och
    * Är bra vintage Levin-gitarrer prisvärda, eller överprissatta, dels jämfört med andra vintage-akustiska och dels jämfört med modernare beggade
    Senast redigerat av slirak den 2018-08-12 klockan 00:33.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Prova är grejen. In i butiker och gör dig en uppfattning. Det är nog enda sättet att få nåt du verkligen vill ha. Jag väljer oftast vintage (förutsatt att instrumentet stämmer sig bra) pga att träet är så väldigt gammalt. Har den inte skevat på de första 30-40 åren så lär den inte skeva snart heller.

    Märke och modell är underordnat exemplar och individuell känsla.

    Volym och basighet ÄR viktigt, även i ditt fall. Visst kan man med kreativ mickning och mixning få riktigt feta gitarrspår med en "skitgitarr". Men en tyst gitarr med tråkig EQ-kurva landar mycket sämre i mix, särskilt när det ska vara nåt snyggt i bakrgrunden. Men din budget ska nog räcka för nåt fint. Testa runt som sagt.

    Håller med om att Seagull är ett bra "nytt" märke. De är byggda som martin-gitarrer internt, och alla sträng/kroppkontaktdetaljer är av trä. Läckert

  7. #7
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Min fru gick till Jam gitarrer och kom hem med en vintage Levin. Den är väldigt härlig att spela på. Dessförinnan hade vi en gammal Bjerton som vi lånat av en kompis, riktigt fin trots att det var tejpade hål i den...

    Det är ju skönt med instrument som satt sig så att säga...

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har jag testat ett helt gäng vintage Levin-gitarrer på Jam, men samtliga hade väldigt liten kropp, långt ifrån en dreadnought eller jumbo. Klangen var därefter, funkar säkert om man vill låta gammaldags folk, men det var mest bara ganska dov mid i klangen. Jag saknade alltså både "sparkle" i toppen och fyllighet. Byggde aldrig Levin gitarrer i den där lite större storleken? Eller råkade det bara vara pyttigare exemplar som Jam hade inne just nu?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggde aldrig Levin gitarrer i den där lite större storleken? Eller råkade det bara vara pyttigare exemplar som Jam hade inne just nu?
    Bl.a. LT/LS-18 (Goya-kopior) 60-talet.


    https://youtu.be/p2YoNHGRxlc

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sedär! Hittade en på Tradera med utropspris 7.900, dvs långt över min budget. Låter det som ett rimligt pris? I så fall får jag nog släppa Levin-tanken och leta bredare.

  11. #11
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Mitt intryck, som lekman, är att en ”upptäckt” och bra Levingitarr kostar runt tio (plus/minus tre), så att fynda i musikaffär kan man nog glömma. Däremot Blocket eller, framförallt, loppis, för det finns ju en hel del hemma i stugorna. Slängs säkert en del till och med, både hela och spräckta (som säkert hade gått hur bra som helst att laga).

    Mina föräldrar har en gammal spräckt sak som jag stoppat dem från att slänga.

  12. #12

    Veteran
    Levin finns kvar i svensk ägo till och med.
    http://www.levinguitar.com/

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Levin finns kvar i svensk ägo till och med.
    http://www.levinguitar.com/
    Jo, men nu är det svenskbyggd vintage jag är ute efter. Eller möjligen var, efter min provrond...

Liknande ämnen

  1. Levin 330 1959
    Av ntg i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 23:08
  2. Levin 140 värde?
    Av ZidaneA i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 14:33
  3. Levin från 1948
    Av Wixeye i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 06:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •