Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Matrixbrute - tips & Trix?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Matrixbrute - tips & Trix?

    Har nu haft Matrixen någon vecka eller två. Jag har fortfarande svårt att förlika mig med den. Det är liksom inget Ompf i ljudet.

    Jag upplever oscillatorerna som klena och gnälliga, bräkiga. Och det ljud som kommer ut känns burkigt, en massa loudness men utan definition. Svårt att beskriva.

    Ni andra som har en. Vad har ni för trix för att få den att låta bra?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bara en tanke, det är inte så att det överstyr någonstans internt i den? På samma sätt som en ms-20 låter argt om man kör in oscillatorerna på max in i filtret.

  3. #3
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Som jgb säger så får man hålla koll på gain stagingen. Man kan lätt dra på för mycket på nivåerna på flera ställen. Dels nivåerna från de olika oscillatorerna, dels nivåerna på outputsarna från filtrerna. Hmmm och nivåerna på de olika vågformena i varje oscillator. Arturia har varit lite övergenerösa med gainmöjligheter men det är lätt åtgärdat om man inte maxar allt.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    What they said ^^^

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator


    Jag förstår er inledande tanke! Men detta är något jag "alltid" känt. Jag har inte gjort så många egna ljud på den än, en del naturligtvis, utan endast arbetat/lyssnat mig igenom fabriskpresetsen och en del patcher från nätet. Skall inte sälja den i panik än naturligtvis, men särskilt "burkigheten" tänker jag att även andra måste höra?

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är den burkig i lurar? Finns burkigheten där om du kör en spektrumanalysator på inspelat ljud? Det som jag förknippar med "burk" ligger alltid kring 200Hz. Vad händer om du eq:ar ljudet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hmm, finns det någon autokalibrering på den som borde köras när den har flyttats? Säger manualen något om det?

  7. #7
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    I många demos jag har lyssnat på så finns det något brötigt och grötigt över ljudet tycker jag. När jag provade den lite på Deluxe så gillade jag dock vad jag hörde men den drar alltid lite åt gråbrunt i klangfärgen.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ge den tid. Jag hade också en initial fas av lätt besvikelse, men när man börjar dyka in i ljudprogrammeringen (och som sagts i tråden: less is more) börjar den låta riktigt bra. Det är helt enkelt ingen instant gratification på samma sätt som JD-XA eller OB-6, utan ett annat monster.

    Enda besvikelsen är effekten, den låter helt enkelt illa. Den kunde man hängt runt halsen på valfri digitalhatare och stoppat in en välljudande effekt som man gjorde i DeepMind.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag hatar den inte längre. Men den har en särskild ljudpalett, mycket tunnare än man föreställer sig när man ser den. Men jag har accepterat i mitt inre att den inte behöver göra tunga ljud, det kan Moogarna ändå göra mycket bättre. Den låter fortfarande ofta väldigt burkigt dock. Men den håller på att växa in i sin egen, ganska franska, nisch ...
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-11-30 klockan 23:45.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Trés bien! 😀👍

  11. #11
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    En lite oväntad palett är likheten med pro-one. Tycker man får jättebra fjong i både bas och lead på mb.

  12. #12
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Ja detta skall bli spannande.
    Jag har varken sett eller hort Matrixbruten i verkligheten, och aldrig gillat lillbrutarnas ljud alls.
    Likforbannat kopte jag precis pa mig en pa Black-friday rea som vi har har i staterna.
    Den kostade $1400 (12600 sek) istallet for $2300 gratis shippinbg och ingen tax, och jag tyckte det lat sa billigt att jag impulskopte den.
    Skall enligt tracking levereras idag, sa jag laser tacksamt alla tips or att fa den att lata bra...
    Tankte ha den som kapabel kontroller och komplement till min ganska stora modular och hoppas pa det basta! Det skulle vara trakigt om jag hatade den med en gang...

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja detta skall bli spannande.
    Jag har varken sett eller hort Matrixbruten i verkligheten, och aldrig gillat lillbrutarnas ljud alls.
    Likforbannat kopte jag precis pa mig en pa Black-friday rea som vi har har i staterna.
    Den kostade $1400 (12600 sek) istallet for $2300 gratis shippinbg och ingen tax, och jag tyckte det lat sa billigt att jag impulskopte den.
    Skall enligt tracking levereras idag, sa jag laser tacksamt alla tips or att fa den att lata bra...
    Tankte ha den som kapabel kontroller och komplement till min ganska stora modular och hoppas pa det basta! Det skulle vara trakigt om jag hatade den med en gang...
    Oj, kul att vi har en kalifornian här

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    MB lirar mjuk och mysig lead på mitt senaste släpp. Lagom är bäst är ledorden, som med alla lite mer avancerade syntar.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Den skulle som sagt varit bättre om inte allt (typ 80%) lät som instängt i en burk ...

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den skulle som sagt varit bättre om inte allt (typ 80%) lät som instängt i en burk ...
    Håller med dig. Känns som att klarhet saknas... men ibland tror jag att det r min hörsel som skadats o man tappat lite ”där uppe”

  17. #17
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, kul att vi har en kalifornian här
    Jajjamensan hej alla,
    Uppväxt i Göteborg, men utvandrade '94 för jobb och landade i San Francisco och gillade det så jag stannade.
    Tycker det var kul att jag hittade ett Svenskt forum

    Så klingade det på dörren för en timma sedan och där stod visst en Matrixbrute och väntade.
    Det är ju egentligen dumt att ge ett intryck efter bara spelat 20 minuter på den, men jag satte på den efter att ha låtit den värma sig lite och de första presets jag lyssnade på hade alla en 'shrill' ton som inte alls funkade för mig.
    Men sen skruvade jag ner volymen på allt, satte oscillatorerna på en fin ramp våg pyttelite snestämda, lite sinus sub bas och routade dem genom ladder filtret med lite decay på envelopen och genom stereo delayet och då tyckte jag allt att jag fick in ett ordentligt fett men samtidigt 'smooth' ljud som nästan jämförde sig med en unison-monster-bas på min Modal 002.
    Steiner-Parker tyckte jag inte var direkt välkommande, men jag tror att det blir något man kan ratta in på mod hjulet för solo ljud, så man kan ha en snygg normal solo ton som man sedan får att 'skrika' till ordentligt då och då typ som Billy Currie gjorde så bra med sin Odyssey och Oscar.

    Tycker den känns välbyggt också, riktigt solid, maffig och snygg.
    Känns riktigt bra efter första intrycket faktiskt.

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Yes!! Kul m fler modalägare här på 99an. Jag har en 001a samt en 002r-12v

  19. #19
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes!! Kul m fler modalägare här på 99an. Jag har en 001a samt en 002r-12v
    Sedär vad kul! Tror aldrig jag pratat med någon tidigare som har en. De är ju lite niche och dyra också för den delen så de gör de lite sällsynta. Jag gillar min 002'a skarpt, och hoppas hela tiden att det skall komma en firmware update med ett one-shot mode för Animatorn, som nog är det enda jag saknar ordentligt.

    För att inte avvika från brut tråden för mycket så kan jag meddela att jag fick suttit vid Matrixbruten ytterligare en timma och så och det känns fortfarande riktigt bra. Kan ta lite tid att bli van vid den kanske, varje gång jag lyckades ratta in ett ljud jag gillade så dabbade jag mig och bytte till en preset när jag skulle ändra en modulation i matrixen och så försvann mitt ljud. Kanske finns en undo nånstans...
    Hur som helst så fick jag tyvärr packa tillbaka den i lådan för att ställa den under granen. Min fru var orubblig i att jag kunde packa upp den för att se att allt var ok, men sen skall den tillbaks i lådan i väntan på tomten.
    Jag får trösta mig med att jag har ingen direkt plats för den i studion ändå, så nu när jag vet hur stor den är får jag nog möblera om lite för att få till det.

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedär vad kul! Tror aldrig jag pratat med någon tidigare som har en. De är ju lite niche och dyra också för den delen så de gör de lite sällsynta. Jag gillar min 002'a skarpt, och hoppas hela tiden att det skall komma en firmware update med ett one-shot mode för Animatorn, som nog är det enda jag saknar ordentligt.

    För att inte avvika från brut tråden för mycket så kan jag meddela att jag fick suttit vid Matrixbruten ytterligare en timma och så och det känns fortfarande riktigt bra. Kan ta lite tid att bli van vid den kanske, varje gång jag lyckades ratta in ett ljud jag gillade så dabbade jag mig och bytte till en preset när jag skulle ändra en modulation i matrixen och så försvann mitt ljud. Kanske finns en undo nånstans...
    Hur som helst så fick jag tyvärr packa tillbaka den i lådan för att ställa den under granen. Min fru var orubblig i att jag kunde packa upp den för att se att allt var ok, men sen skall den tillbaks i lådan i väntan på tomten.
    Jag får trösta mig med att jag har ingen direkt plats för den i studion ändå, så nu när jag vet hur stor den är får jag nog möblera om lite för att få till det.
    Grattis! Jag hoppas du blir supernöjd!

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedär vad kul! Tror aldrig jag pratat med någon tidigare som har en.
    Det är lugnt, snart är det bara du igen.

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med dig. Känns som att klarhet saknas... men ibland tror jag att det r min hörsel som skadats o man tappat lite ”där uppe”
    Jag tror det är maskinen - det är bara Matrixen jag upplever det med

  23. #23
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lugnt, snart är det bara du igen.
    Ensam är stark!
    ...som jag en gång i tiden läste i ett reklamblad för en dator som inte var kompatibel med något annat.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har också tyckt att Matrixbrute låtit förvånansvärt B också...hur man än gjorde så var det någon tam overdrive som störde. Men jag har bara testat den på mässa och butik men jag fick ändå vatten på min kvarn i och med denna tråd...MEN så dök det här klippet upp och jäklar vad rappt och svinbra den låter plötsligt!
    Så som redan nämnts, gainstaging är nog a och o på denna maskin annars låter den platt och leksaksmässig men lyssna på denna, svinbra! Dr Mix gör The robots.
    https://m.youtube.com/watch?v=9B8Xc7CbGs4

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lugnt, snart är det bara du igen.
    Hehe! Men nä Valsolo har ju ägt Modalgrejjerna i snart ett år så han verkar behålla till allas förvåning

  26. #26
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe! Men nä Valsolo har ju ägt Modalgrejjerna i snart ett år så han verkar behålla till allas förvåning
    1,5år+

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Snart säger ni att jorden är rund också! <3

  28. #28
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också tyckt att Matrixbrute låtit förvånansvärt B också...hur man än gjorde så var det någon tam overdrive som störde. Men jag har bara testat den på mässa och butik men jag fick ändå vatten på min kvarn i och med denna tråd...MEN så dök det här klippet upp och jäklar vad rappt och svinbra den låter plötsligt!
    Så som redan nämnts, gainstaging är nog a och o på denna maskin annars låter den platt och leksaksmässig men lyssna på denna, svinbra! Dr Mix gör The robots.
    https://m.youtube.com/watch?v=9B8Xc7CbGs4
    Mm, jag har sett/hört den såklart. Det låter ok i videon, men tankar man ner hans patcher låter de besynnerligt instängda och odefinierade faktiskt. (Mot vad man förväntar sig.)

  29. #29
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag är på jakt efter chorus, dock ej till MB. Väntar dock till TC E JUNE 60 kommer, men denna är på listan...


    https://youtu.be/B3YDC1XGVc4

    https://youtu.be/B3YDC1XGVc4

  30. #30
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    https://youtu.be/9B8Xc7CbGs4


    Tar tillbaka allt jag sagt om filtar etc

  31. #31
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon sa till mig att Matrixbrute har en bra uppdatering på gång. Var det Johan på Jam kanske? Vi pratade om att ingen sequencer editor finns i Arturias Midi Control Center. Det har alltid funnits till Beatstep m.fl. Tror det var då det nämndes. Song mode vore inte heller fel att implementera...

  32. #32
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Ja, då kom tomten!
    Vi skall besöka hemlandet denna jul (fösta vintern i Sverige sedan '93 - brrr)
    Men detta gjorde ju att vi fick tjuvstarta julen och se vad tomten släpade in - en MatrixBrute.

    God Jul alla!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8219_small.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	357,2 KB 
Id:	85151

    Tyvärr betyder detta att jag inte får mycket tid att leka med den förrän nyår, men det är väl det man kallar angenäma problem.

  33. #33
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag skulle vilja ha en bara för att den ser kul ut.

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, då kom tomten!
    Vi skall besöka hemlandet denna jul (fösta vintern i Sverige sedan '93 - brrr)
    Men detta gjorde ju att vi fick tjuvstarta julen och se vad tomten släpade in - en MatrixBrute.

    God Jul alla!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8219_small.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	357,2 KB 
Id:	85151

    Tyvärr betyder detta att jag inte får mycket tid att leka med den förrän nyår, men det är väl det man kallar angenäma problem.
    Väggen bakom förtar intrycket av matrisen!

  35. #35
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väggen bakom förtar intrycket av matrisen!
    Tycker att 002an borde få mer framträdande plats <3

  36. #36
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väggen bakom förtar intrycket av matrisen!
    Håller med där, machinepop! Matrixbrute ser ju liten ut på bilden.

  37. #37
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att 002an borde få mer framträdande plats <3
    Haha, ja bredvid MU väggen ser väl allt lite klent ut...
    Men 002:an sitter egentligen på första parkett - TVS'en och MatrixBruten står vanligtvis där kameran är.
    Hade tänkt att ha MatrixBruten som kontroller för modulären istället för mitt 61SL MkII som jag har där just för Fatar keyboardet, men vet inte vad jag måste göra för att bruten skall få plats i keyboard garaget. Modularen går upp till taket så jag har inte mer höjd (och jag får redan stå på tå)
    Om jag sågar av benen på ikea hyllan som den står på, och flyttar ut den från väggen lite och dubblar höjden på keyboard garaget så *kanske* bruten får plats. That's the plan for now.

    Spelat ett par kvällar, mest blivit ett hemmagjort "mjukvasst" saw lead ljud med tre oscillatorer, ladder och lite vco lfo på aftertouchen genom Eventide Timefactor och Space.
    Jag tycker det låter sketbra, men frugan sa att den låter "exakt som alla andra syntar du visat mig".

    Jag är ju total nybörjare på den, och jag hade lite problem att göra en LFO modulation av vco1+2 från aftertouchen.
    Något som borde vara super simpelt.
    I slutändan fick jag assigna LFO1 till både vco 1 pitch och vco 2 pitch med bara 4% så man inte hörde någon effekt och sen ta Aftertouch till LFO 1 amount på 99%, men det tycker jag känns fel och knöligt. Måste finnas något bättre sätt?

  38. #38
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8219_small.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	357,2 KB 
Id:	85151
    Stiligt!

  39. #39
    DrJustice
    DrJustice är inte uppkopplad
    DrJustices avatar
    Inte så pratsam än
    Her var det lite tips & trix til en tips & trix tråd å være

    Angående lyden og brukervennligheten, så er ikke MxB en nybegynner-synth, og den krever litt jobbing for å finne godlydene. Når man har blitt kjent med den er den etter min oppfatning en gullgruve for lyd-design og åpner for nye lyder såvel som gamle klassikere. Jeg har hverken "burkig" eller "tunn" lyd her, medmindre det er hva jeg ønsker å skru frem. Om man ikke får bra lyder ut av den, så kan jeg ikke forstå at det er synthens feil...

    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Jag är ju total nybörjare på den, och jag hade lite problem att göra en LFO modulation av vco1+2 från aftertouchen.
    Något som borde vara super simpelt.
    I slutändan fick jag assigna LFO1 till både vco 1 pitch och vco 2 pitch med bara 4% så man inte hörde någon effekt och sen ta Aftertouch till LFO 1 amount på 99%, men det tycker jag känns fel och knöligt. Måste finnas något bättre sätt?
    Det er den enkleste metoden, og den er vel logisk nok: aftertouch -> LFO 1 amount og LFO 1 -> VCO 1 og 2 pitch. Kan ikke se hvordan dette kan gjøres enklere på noen synth med en åpen mod matrix(?) Du kan trygt dra på med mer en 4% om du vil - så lenge aftertouch -> LFO 1 amount er på 99% er det null modulasjon fra LFO 1 uten å aktivere aftertouch.

    Alternativet er å assigne to matrix kolonner, f.eks 13 og 14, til henholdsvis E1 og E5 (LFO 1 til VCO 1 og 2 pitch), og sedan assigne aftertouch til kolonne 13 og 14. Mye mer knøligt enn første metoden, men da er LFO 1 amplituden uforstyrret av aftertouch, og bare selve routingen til VCOene styres av AT.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Hmm, finns det någon autokalibrering på den som borde köras när den har flyttats? Säger manualen något om det?
    Auto tuning aktiveres med Panel + Kbd Track (user manual, side 6). La synthen varme seg opp en halvtime før du kjører auto tuningen.


    P.S. Dette er mitt første innlegg med ny konto. Hadde en konto og noen få poster her for noen år siden, men kontoen ser ut til å ha blitt deaktivert (for lite aktivitet kanskje?)... Siden det ikke finnes noe norsk synth forum som duger, og jeg faktisk bor i Sverige, har jeg lurket i mange år for å få det "skandinaviske perspektivet". MxB-snakket fikk meg til slutt ut av lurking-mode, siden det er den kuleste synthen jeg har hatt på 35++ år. OK - tilbake til lurking
    Senast redigerat av DrJustice den 2018-12-18 klockan 19:13.

  40. #40
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Stämmer in i ovan, MB:n behöver man lära sig. Jag har haft några miniB innan vilket speedat upp lärandet lite då en del (framförallt gainstaging) är liknande beteende. Det är lätt att skruva till ljud och det går fort. Oftast blir det mellow eller basaktiga ljud på så vis. Där kan jag tänka mig att många får intrycket av att den låter "dovt" eller "instängt". Men när man lär sig så är paletten bred, inga problem att få den att låta som en OB12 när den är som mest digitalknas eller ppg-skör. Sen när man lägger till alla möjligheter utöver den tillgängliga syntesen så har jag svårt att hitta en bättre bredare synth.

    Efter det att jag har haft den ett tag nu så tänker jag på ett ljud och det tar från det inte så lång tid att få till, ibland blir samma ljud till men via olika lösningar.
    Min julkalenderlåt blir multitrackad Matrixbrut
    Senast redigerat av flussmedel den 2018-12-18 klockan 20:20.

  41. #41
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrJustice Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det er den enkleste metoden, og den er vel logisk nok: aftertouch -> LFO 1 amount og LFO 1 -> VCO 1 og 2 pitch. Kan ikke se hvordan dette kan gjøres enklere på noen synth med en åpen mod matrix(?) Du kan trygt dra på med mer en 4% om du vil - så lenge aftertouch -> LFO 1 amount er på 99% er det null modulasjon fra LFO 1 uten å aktivere aftertouch.
    Aha! Dar satt den!
    Jo det som jag trodde skulle funka var att satta LFO 1 till vco 1 och 2 med 0% sa att ingen lfo hors normalt, och sen satta aftertouch till lfo 1 amount med sa mycket vibrato jag ville ha. Det jag inte fattade var att nar aftertouch pa lfo amount satts till 99 sa tar den bort all effekt som lfo'n hade pa vco'n. Nu nar jag tanker pa det lite mer sa hanger jag med. Tackar och bockar for lektionen, tror nog jag far ogna igenom manualen. Dear en ganska djup maskin och jag vill ju inte missa nagot man kan gora.

  42. #42
    DrJustice
    DrJustice är inte uppkopplad
    DrJustices avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha! Dar satt den!
    Godt å høre! Så er det jo bare å justere ned aftertouch -> LFO 1 amount om du vil ha litt vibrato selv uten å aktivere aftertouch, og justere LFO 1 -> VCO 1 og 2 pitch etter smak. De to (amount og pitch) balanseres så til man har ønsket deafult og max vibrato. Man kommer fort inn i dette etter litt ratting

    ... tror nog jag far ogna igenom manualen. Dear en ganska djup maskin och jag vill ju inte missa nagot man kan gora.
    Dessverre er manualen nesten ubrukelig. Arturia lager rett så bra manualer til alle de andre synthene, men av en eller annen merkelig grunn er MxB manualen elendig. Det har ført til mye forvirring i diverse fora, og vi må selv utforske beistet.

    Nå som det er ny firmware på gang snart (startes opp uptå nyåret en gang, så vidt jeg vet...) har jeg anmodet Arturia om å lage en ordentlig manual i samme slengen - det fortjener virkelig denne synthen og brukerne dens!

    Når det er nevnt, så samler Arturia bug rapporter og forslag til features via support tickets på web-siten sin. De har sagt at de vil prioritere fixes & features etter hvor mange tickets de får inn på hver. Derfor er det fint jo flere eiere som veier inn! Man kan kolla Technical Issues og Feature Requests på Arturias forum for å få et overblikk og plukke ting man vil støtte med tickets. Jeg har selv sendt inn borti 40 bug og feature tickets så langt...
    Senast redigerat av DrJustice den 2018-12-18 klockan 21:10.

  43. #43
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bytte min Sub 37 mot en Matrixbrute för lite drygt en månad sedan och ångrar det inte. Det är visserligen lättare att ratta fram bra bas-patchar på Sub 37 och distortionen är varmare och mer välljudande (eller så har jag inte lärt mig att tämja "vilde"faktorn än...), men med dubbla filter av olika karaktär, FM-modulering, fyra sorters noise och en extra envelope öppnas verkligen nya ljudskaparmöjligheter upp, inte minst när det gäller sköna analoga trummor... vilket nog var det huvudsakliga skälet till att jag bytte.

    Det ska sägas att jag är svag för ljud åt det smutsigare hållet, vilket tacksamt låter sig göras på Matrixbruten. Sen hör ju trummor och smuts i form av noise och t.ex. FM-modulering som bekant ihop.

    De senaste dagarna har jag roat mig med att göra Moog-aktiga bas- och lead-patchar med VCOerna routade till både ladderfiltret i LP (plus renonans efter behag) och steiner. Sen öser jag -- tips tips! -- i en gnutta grus som rasslar in genom maskineriet ifrån ett med blått noise modulerat steiner (ratten VCO 1 < Noise > VCF1 åt höger, alltså) i BP eller HP med ganska hög resonans. Liiite av det här alltså, både vad gäller volym på steiner out och noise > VCF1. Filterna kan med fördel keytrackas i önskad grad genom Kbd/Seq i matrisen, för att göra det hela lite mer levande.

    Vad gäller ljudskaparmöjligheterna är en stor brist i mina ögon dock att man endast kan noise-modulera VCO1 och VCF1. På Minibruten (eller åtminstone 2an) kan man noise-modulera pwm, metalizern och annat kul. Gäller väl även den låsta FM-moduleringen, men den är ändå tillräckligt generös för att väcka experimentlustan.

    Bas-patcharna är tillräckligt lika de jag rattade fram på Sub 37, men visst kan jag medge att något för mig odefinierbart fattas i ljudet och de lägger sig måhända inte lika bra i mixen. Men inte är det då välljudande analog värme som saknas och jag hör inte heller något burkigt i ljudet.

  44. #44
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm. När jag började ratta på synten avfärdade jag snabbt sequencern. Den kändes för pillrig, ointuitiv och rent av opålitlig i jämförelse med t.ex. en Elektron-burk. De senaste dagarna har jag tvingats revidera den uppfattningen helt. Man kan ju göra tämligen skruvad ladder-acid med den, med både glide och slide! Ett snabbt ihopgslängt pattern kan enkelt muteras vidare i slot efter slot tills det blir en organism som nästlar sig in i dem alla. Det här har jag lagt ohemult många timmar på nu...

    Kort sagt är det en acid-vänlig synt.

    Tips för att underlätta transponering (hittas också i manualen): utgå alltid från C. Innan jag insåg det här ledde det till en hel del frustration.

    Har ni lyckats använda FM på ett tillfredställande harmoniskt sätt, förresten? Jag har mest roat mig med att frambringa disharmoniska FM-ljud och inte riktigt lyckats när jag föresatt mig att använda det på annat sätt...

    En annan grej: effekterna är ju, som konstaterats tidigare, verkligen skit. Chorusen är den enda av dem som låter hyfsat bra och då i lagom mängd. Det är nog den största bristen med synten, för de går ju till och med att modulera.

  45. #45
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lite skamlös pluggning här:


    https://youtu.be/siojZNxDyWQ

    Vi i Stochastic har börjat en videoserie med lite insikter som jag själv fått i rattandet så här långt. Ingen rocket science i den här videon, utan den skildrar mer resan jag gjorde första kvällen när jag gjorde Init på ett ljud och tänkte "WTF, låter den inte bättre än så här?". Och hur aha-upplevelserna sedan kom i takt med timmarna

  46. #46
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi i Stochastic har börjat en videoserie med lite insikter som jag själv fått i rattandet så här långt. Ingen rocket science i den här videon, utan den skildrar mer resan jag gjorde första kvällen när jag gjorde Init på ett ljud och tänkte "WTF, låter den inte bättre än så här?". Och hur aha-upplevelserna sedan kom i takt med timmarna
    Woaa, har försökt mig på att använda filterna parallellkopplade med BP på steiner och LP på ladder, men inte fått det att låta sådär organiskt och fläskigt.

    Missade kanske någon del av texten, men använder du metalizern i den patchen också? Jag tycker den är lite svår att blanda med de andra vågformerna, men den låter bra i sig självt.

    Brute factorn låter jag i regel bli. På låga nivåer tycker jag inte den tillför något och kommer man över en viss gräns så låter det bara grötigt. Har du nån särskilt teknik eller tanke bakom användningen?

  47. #47
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Woaa, har försökt mig på att använda filterna parallellkopplade med BP på steiner och LP på ladder, men inte fått det att låta sådär organiskt och fläskigt.

    Missade kanske någon del av texten, men använder du metalizern i den patchen också? Jag tycker den är lite svår att blanda med de andra vågformerna, men den låter bra i sig självt.

    Brute factorn låter jag i regel bli. På låga nivåer tycker jag inte den tillför något och kommer man över en viss gräns så låter det bara grötigt. Har du nån särskilt teknik eller tanke bakom användningen?
    Det är en otrolig bonus med MB att filtren har så olika karaktär, det ökar ljudbilden rätt rejält i mina öron. Nej, ingen metallizer är påkopplad, detta är bara Ultrasaw (först) + Pulse (sedan), men nästa video kommer faktiskt att introducera lite metallurgi, så du får ge dig lite till tåls

    Jag tycker både Drive och Brute Factor är nyckeln till ljud som tar plats i mixen, men som du själv är inne på, i försiktig dos. Först vill jag gärna etablera ett bra grundljud som jag sedan kryddar med lite Drive eller Brute. (Tänk tabasco i grytan...)

  48. #48
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tar mig friheten att länka till den andra delen:


    https://youtu.be/Ud_X9wInla4

    Jag har varit inne på samma spår redan och rattat fram ett par bra patchar där env modulerar metalizern, men det där med att styra releasen med velocity hade jag faktiskt inte tänkt på! Ska experimentera med det och annat kul man kan styra med velocity.

    Ser fram emot tredje delen då jag har svårt att använda audio mod-sektionen på ett strukturerat och harmoniskt sätt. Jag har mest gjort trumljud med hjälp av den och då rattat hejvilt, men med riktigt bra resultat oftast.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en otrolig bonus med MB att filtren har så olika karaktär, det ökar ljudbilden rätt rejält i mina öron. Nej, ingen metallizer är påkopplad, detta är bara Ultrasaw (först) + Pulse (sedan), men nästa video kommer faktiskt att introducera lite metallurgi, så du får ge dig lite till tåls

    Jag tycker både Drive och Brute Factor är nyckeln till ljud som tar plats i mixen, men som du själv är inne på, i försiktig dos. Först vill jag gärna etablera ett bra grundljud som jag sedan kryddar med lite Drive eller Brute. (Tänk tabasco i grytan...)
    Ja, nyckeln är verkligen att använda sig av båda filterna. När jag övertygade mig själv om att byta Sub 37 mot denna så tänkte jag att man kunde göra moog-lika patcher genom att enbart använda ladderfiltret. Och visst - det funkar till viss del - men det blir väldigt dålig signal to noise ratio. Använder man den på det sättet blir man besviken. Man måste helt enkelt fläska på och försöka nå nån sorts balans, vilket inte är helt lätt.

    Nån som lyckats modulera effekterna och fått det att låta bra?

  49. #49
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar mig friheten att länka till den andra delen:


    https://youtu.be/Ud_X9wInla4

    Jag har varit inne på samma spår redan och rattat fram ett par bra patchar där env modulerar metalizern, men det där med att styra releasen med velocity hade jag faktiskt inte tänkt på! Ska experimentera med det och annat kul man kan styra med velocity.

    Ser fram emot tredje delen då jag har svårt att använda audio mod-sektionen på ett strukturerat och harmoniskt sätt. Jag har mest gjort trumljud med hjälp av den och då rattat hejvilt, men med riktigt bra resultat oftast.



    Ja, nyckeln är verkligen att använda sig av båda filterna. När jag övertygade mig själv om att byta Sub 37 mot denna så tänkte jag att man kunde göra moog-lika patcher genom att enbart använda ladderfiltret. Och visst - det funkar till viss del - men det blir väldigt dålig signal to noise ratio. Använder man den på det sättet blir man besviken. Man måste helt enkelt fläska på och försöka nå nån sorts balans, vilket inte är helt lätt.

    Nån som lyckats modulera effekterna och fått det att låta bra?
    Jag kom på att jag kunde assigna en extra LFO till chorus-modulationen. Lite knivigt är det, att ställa in en svag modulation, ovanpå chorus-effektens egna modulation. Men det funkar och ger mer variation i chorus-effekten <3 (jag har nämligen nyligen läst, om hur de bästa choruseffekterna använder flera LFO;er med olika frekvenser m.m.)
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-08-18 klockan 12:56. Anledning: ny info

Liknande ämnen

  1. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:10
  2. TASCAM M2xx-serie tips & trix
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 20:44
  3. Trix & tips i Cubase SX
    Av zeblar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •