Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Matrixbrute - tips & Trix?

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

Matrixbrute - tips & Trix?

Har nu haft Matrixen någon vecka eller två. Jag har fortfarande svårt att förlika mig med den. Det är liksom inget Ompf i ljudet.

Jag upplever oscillatorerna som klena och gnälliga, bräkiga. Och det ljud som kommer ut känns burkigt, en massa loudness men utan definition. Svårt att beskriva.

Ni andra som har en. Vad har ni för trix för att få den att låta bra?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Bara en tanke, det är inte så att det överstyr någonstans internt i den? På samma sätt som en ms-20 låter argt om man kör in oscillatorerna på max in i filtret.

eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Som jgb säger så får man hålla koll på gain stagingen. Man kan lätt dra på för mycket på nivåerna på flera ställen. Dels nivåerna från de olika oscillatorerna, dels nivåerna på outputsarna från filtrerna. Hmmm och nivåerna på de olika vågformena i varje oscillator. Arturia har varit lite övergenerösa med gainmöjligheter men det är lätt åtgärdat om man inte maxar allt.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    What they said ^^^

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Det överstyr på typ alla nivåer i alla led om man inte är varsam.... från vågform till filter vca:er...osv..osv..allt..typ.... brutal maskin... otroligt bred ljudpalett.... men kanske ingen nybörjarsynth.... "klent" är nog inte direkt något jag förknippar med Matrix "brute".....kanske är det fel på den? eller..enklast.. den mänskliga faktorn.

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

Jag förstår er inledande tanke! Men detta är något jag "alltid" känt. Jag har inte gjort så många egna ljud på den än, en del naturligtvis, utan endast arbetat/lyssnat mig igenom fabriskpresetsen och en del patcher från nätet. Skall inte sälja den i panik än naturligtvis, men särskilt "burkigheten" tänker jag att även andra måste höra?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Är den burkig i lurar? Finns burkigheten där om du kör en spektrumanalysator på inspelat ljud? Det som jag förknippar med "burk" ligger alltid kring 200Hz. Vad händer om du eq:ar ljudet?

- - - Uppdaterad - - -

Hmm, finns det någon autokalibrering på den som borde köras när den har flyttats? Säger manualen något om det?

tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    I många demos jag har lyssnat på så finns det något brötigt och grötigt över ljudet tycker jag. När jag provade den lite på Deluxe så gillade jag dock vad jag hörde men den drar alltid lite åt gråbrunt i klangfärgen.

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ge den tid. Jag hade också en initial fas av lätt besvikelse, men när man börjar dyka in i ljudprogrammeringen (och som sagts i tråden: less is more) börjar den låta riktigt bra. Det är helt enkelt ingen instant gratification på samma sätt som JD-XA eller OB-6, utan ett annat monster.

Enda besvikelsen är effekten, den låter helt enkelt illa. Den kunde man hängt runt halsen på valfri digitalhatare och stoppat in en välljudande effekt som man gjorde i DeepMind.

Liknande ämnen

1. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 11:10
  2. TASCAM M2xx-serie tips & trix
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 21:44
  3. Trix & tips i Cubase SX
    Av zeblar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 23