Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spela in samplingar från synt, hur gör ni?

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Spela in samplingar från synt, hur gör ni?

    Ska göra mig av med min DX7 tänkte jag för har ba inte plats för den. Men tänkte sampla in mina patches och lite andra ljud. Har några kassetter också så totalt blir det ganska många. Egentligen får jag aldrig användning för sånt här, men tycker det är lite pilligt och kul att hålla på med (lite lätt ocd).

    Gjorde en setup där jag styr midi via Logic, så synten spelar C2 sedan C3 i två olika velocities (120 och 60) med en liten paus emellan, sen en lite längre paus där Logic också ändrar till nästa program på synten. Sätter bara på Logic och min recorder och går därifrån så sköter sig resten själv.

    Gjorde det här igår, men hade lite för kort paus mellan noterna så på några program så missade jag lite av releasen, så tänkte göra om det, men kom då på att det kanske är nått annat jag inte tänkt på som är bra att tänka på?

    Hur gör ni om ni ska sampla en synt/trummasking?

  2. #2
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Apples "Mainstage 3" kan autosampla (och, praktiskt om man kör Logic - göra patcher till EXS24 tror jag...?)

  3. #3
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Vad gäller DX7 så är det helt onödigt att sampla av den. Kör över alla dina patchar som sysex till Dexed. Det är en gratis softsynth som läser DX/TX-ljud utan problem och den gör det dessutom jäkligt bra
    https://www.kvraudio.com/product/dex...gital-suburban

    Men om du vill göra det bara där skojs skull så låter din metod helt ok men jag hade valt att multisampla varje ljud med mindre intervall än en oktav (minst ters eller kvint).
    Jag samplar uteslutande till min EMU och den har väldigt bra du funktioner för att semi-automatisera allt det där tidskrävande jobbet med att loopa, placera ut ljuden i olika keyboard ranges etc.
    Personligen samplar jag inte för att det ska låta som orginalet utan för att jag vill ge ljuden karaktär och färga dem och jag orkar sällan hålla på med att sampla i olika velocity men det finns säkert smarta funktioner numera som kan morpha steglöst mellan olika samplingar för att få en mjukare övergång mellan de olika samplingarna som du styr med velocity.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    99svar 1.0: Det gör vi inte.

  5. #5
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99svar 1.0: Det gör vi inte.
    Hjälpsamt..

    Klart vi gör. Precisera frågan så kan du nog få bra tips

  6. #6
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för tipsen! Det här handlar nog mest om att fylla på ett eget samplingsbibliotek, tycker det är supertråkigt att gå igenom massa nerladdade samplingar o plocka ut det som passar, svårt att få nån kontakt med samplingarna då känner jag, ett sånt här litet projekt gör liksom att man lyssnar och kategoriserar samplingarna ut efter det workflowet som är personligt. Funderar på att skippa olika velocities nu då det känns svårt att få användning för, och alla ljuden låter ändå bäst vid ca 60 (egen åsikt heh), kanske kör en kvint upp istället då.

    Bra tips om Dexed, använder inte alls softsyntar när jag spelar in dock (ingen värdering, har bara inte det i arsenalen..). I närmsta framtiden kommer jag nog bara använda samplingarna på min OP-1a, så att ens sampla en oktavskillnad är ju menlöst, men kommer kanske till användning senare.

    Ska kolla in Mainstage autosampling, låter ju asskönt, annars kanske jag bara gör det samma som förra gången.

    Bonusfråga: Ska man normalisera sina samplingar tycker ni?

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur jag gör beror på klangen. Autoverktyg har jag aldrig testat, jag kör oldskool-tänk men med nya verktyg, i mitt fall NNXT i Reason. Multisamplar vid behov. DX7 bör samplas i 4-5 st velocitylager för att du ska kunna få ljudet dynamiskt spelbart. Det är ganska mkt jobb att göra det bra. Looping i just Reason funkar hur bra som helst då programmet kan hjälpa till att hitta sömlösa looppunkter. Andra verktyg i andra program har liknande verktyg men gängse förfarande måste också vara att klippa ljuden exakt rätt, normalisera, sampla velocitylager för sig, sampla t ex var tredje tangent eller två per oktav. Marimba, DX7-bas osv funkar ofta med en enda sampling om filtrets velocity i samplern ställs rätt. Jag har samplat DX7s harpa och elpiano mm och dessa tog väl runt 2 timmar per styck med alla moment, men sedan har man urbra vågformer att skapa dels originalljuden, dels intressanta layers. Plockar ofta upp FM-samplingarna för att kombinera med pads mm och då få bra attack & dynamisk spelbarhet.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2fmwwr.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	82678
    True story.
    FM är grymt som komponent i layers.
    Eller ännu bättre, som en FM groove under en analog groove, som spelar ngt liknande

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälpsamt..
    Nej, men smileyn indikerar ett skämt. Att jag sedan inte samplat på sisådär 20 år gör det faktiskt sant för min del.

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart vi gör. Precisera frågan så kan du nog få bra tips
    Absolut! Tycker det finns en del i tråden.

  10. #10
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Vad gäller trummaskiner så vet jag inte om det finns så många som använder olika typer av samplingar för olika velocity layers som är vanligt när man samplar "riktiga" trummor. Jag samplar mest sample baserade gamla härken eller egna trumljud som jag meckar fram i diverse syntar eller mjukvara. Jag brukar alltid nöja mig med att styra volym och/eller filter cut off med velocity.
    PF har säkert en hel del bra tips där också

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nja men det kan vara schysst att sampla genom kul EQ & processorer. Höll på med ett sånt gigantiskt ”tusen baskaggar av samma baskaggar”-projekt för några (många) år sen för PowerFX. Man blir galen om man sitter för länge. Brukar använda ReCycle för att slippa klippa själv. Faktiskt ett gammalt favoverktyg, mkt snabbt & kraftfullt.

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Att sampla syntar är ett hantverk.
    Jag bara väntade att PF skulle säga nåt.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mer ryggvärk idag tyvärr (Tack för positiv energi dock!)

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller trummaskiner så vet jag inte om det finns så många som använder olika typer av samplingar för olika velocity layers som är vanligt när man samplar "riktiga" trummor. Jag samplar mest sample baserade gamla härken eller egna trumljud som jag meckar fram i diverse syntar eller mjukvara. Jag brukar alltid nöja mig med att styra volym och/eller filter cut off med velocity.
    PF har säkert en hel del bra tips där också
    En del gamla trumsyntar emulerar riktiga trummor med bl a anslagsklick som man bara kan få till med fullt anslag och då blir det ju mer relevant att multisampla även dessa. Det är en av bristerna jag hör när folk samplat t ex Simmons SDS-V. Samma torde gälla Simmons SDX (som i sig dessutom är en sampler) med alla zoner och liknande. Men allt beror ju på hur det ska användas iofs.

Liknande ämnen

  1. Fläskiga basar från mukvara - hur gör ni?
    Av MK Ultra i forum Övrig mjukvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-06-09, 15:42
  2. Spela live med Live, hur gör ni?
    Av godscent i forum Ableton
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 17:11
  3. Spela in sång - hur gör man som amatör idag?
    Av Amonhoteph i forum Sång, rap mm.
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 14:50
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 12:34
  5. Jag hade tänkt att bygga en synt. Någon som vet hur man gör?
    Av Loffe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-04-06, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •