Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Desktop-poly (6 röster eller mer)

  1. #1
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran

    Desktop-poly (6 röster eller mer)

    Vilka alternativ finns för desktop-poly på 6 röster eller mer (under 10K)?
    Kommer ni på fler än de nedanstående?
    Prophet 08, Prophet Rev 2, Deepmind 6/12, Nord rack(lead), Novation Peak, Novation Nova, Micromonsta, P6, Access Virus, Waldorf Blofeld, Waldorf Micro-Q, Waldorf XT, Roland jp8080

    Om jag vill ha något lättrattat - är Prophet 08 ett bra val?
    Senast redigerat av popstasy den 2018-08-10 klockan 22:25.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Prophet 08 är lättrattad, det finns några saker som inte syns direkt men själva ljudskapandet är väldigt direkt. Jag upplevde den som att den har ett väldigt brassigt ljud, det gjorde också att den fick gå. Men den låter bra om mn gillar det soundet

  3. #3
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka alternativ finns för desktop-poly på 6 röster eller mer?
    Kommer ni på fler än de nedanstående?
    Prophet 08, Deepmind 6/12, Nord lead, Novation Peak, Micromonsta, Access Virus, Novation Nova

    Om jag vill ha något lättrattat - är Prophet 08 ett bra val?
    Ägde en Prophet rev 2 under några månader. Tyckte den var ganska komplicerad. Gillade aldrig riktigt ljudet heller. Och mycket buggar...

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    prophet 08 är bra val. Tyckte som Epilepsimon själv att det var lite squeeqy sound (a la Mopho), men helt ok synt. Best value for money skulle jag nog säga deepmind ger. Rattar, ljud, ljudpalette (tack vare all mod av effekterna)

  5. #5
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka alternativ finns för desktop-poly på 6 röster eller mer?
    Kommer ni på fler än de nedanstående?
    Prophet 08, Deepmind 6/12, Nord lead, Novation Peak, Micromonsta, Access Virus, Novation Nova

    Om jag vill ha något lättrattat - är Prophet 08 ett bra val?
    Roland jp8080

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    ja jp8080 är ett bra val!

    - - - Uppdaterad - - -

    Och waldorf xt!

  7. #7
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    DSI OB-6, Prophet 6, Prophet 12. Fast då hamnar du såklart i en annan prisklass. Rev-2 är ju också ett alternativ.
    Tipset är nog att du drar till en musikaffär och testar.

  8. #8
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns massa bra,,,

    Tycker Nordrack2 är otroligt prisvärd! (Personligen föredrar jag 2 framför 2x)

    Men även en sådan där Roland JV-5080 är mycket användbar....

  9. #9
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Tack för tips. Jo 10K är nog smärtgränsen.
    Har varit lite sugen på Nord också.
    Kan de göra bra Brassiga ljus också? Det är lite det jag tilltalas av med Prophet 08.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, Nord fixar brassats ljud! I grunden är det nog en tydlig flirt åt Prophet 5.

    Den är lättrattad, överraskande intuitiv och har massa överraskande goda förutsättningar. Separata outs,, bra synkmöjligheter med arp och lfo.

    Rätt befriande att det inte finns interna fx!

    Min känsla,, 2 vs 2x är att 2 är något mer ”analog” och 2x drar lite åt 3`an som är en nyare och annan maskin. Lite mer cleant ljud, lite mindre ”analogt”.

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips. Jo 10K är nog smärtgränsen.
    Har varit lite sugen på Nord också.
    Kan de göra bra Brassiga ljus också? Det är lite det jag tilltalas av med Prophet 08.
    Nord A1R är ju annars en väldigt fin VA.
    Likaså borde du kunna få tag på en begagnad Nord Lead 4 rack för under 10.

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om man kan leva med monotimbraliitet skulle jag föreslå Micromonsta. Jag har två st av föregångaren P6 och det är nog den mest inbjudande och analoglåtande (VA-) synt jag har testat.

    En annan som inte nämnts i tråden är Blofeld i desktoputförande. Förvånansvärt lättrattad med tanke på har pass komplex arkitekturen är och den begränsade panelytan, men ljudet lutar oftast åt det 'digitalt hårda' hållet snarare än 'analogt', vilket håll man nu eftersträvar. Men med sina wavetables, FM och resonanta kamfilter så finns det otroliga ljudmöjligheter.

    Angående Nord Lead/Rack 2 vs. 2X så kan jag inte höra någon skillnad mellan dem. 2:an har snyggare frontpanelgrafik i mina ögon, men man får dras med de batteribackupade RAM-korten för patchlagring (och 2X rymmer fler patcher ändå). Väldigt lättrattad och inbjudande, men ljudet har en lite speciell karaktär som tenderar att bli en älska/hata-grej. Och arkitekturen är kanske lite begränsad med dagens mått mätt.

    A1(R) vill jag egentligen inte tala om. Låter väldigt bra, men det känns som de kapade lite för många hörn från möjligheternas bord när de gjorde frontpanelen.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja jp8080 är ett bra val!

    - - - Uppdaterad - - -

    Och waldorf xt!
    För att inte tala om Waldorf Q.

  14. #14
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A1(R) vill jag egentligen inte tala om. Låter väldigt bra, men det känns som de kapade lite för många hörn från möjligheternas bord när de gjorde frontpanelen.
    Håller jag inte alls med om. Jo, att den låter bra.

  15. #15
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att inte tala om Waldorf Q.
    +1
    Diggar den som tusan

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kan leva med monotimbraliitet skulle jag föreslå Micromonsta. Jag har två st av föregångaren P6 och det är nog den mest inbjudande och analoglåtande (VA-) synt jag har testat
    P6 låter väldigt bra, men jag har fått för mig att Micromonsta är lite mer åt det moderna Wavetable-stuket (vassare)? Byggkvaliten på P6 är kanske inte den bästa och ej heller särskilt lättrattad om man med det menar att den ska vara "performancevänlig". Men kan man leva med det så är det en fantastiskt välljudande liten pryl (om man kan få tag på en) och det blir pengar över till ytterligare en synt

  17. #17
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Eller en Reface CS om du kan leva med klaviatur.

    Låter som an1x.

  18. #18
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Det lilla jag testat Novation Peak gav mersmak. Kändes inbjudande, lät gött.

  19. #19
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    REV2 är supertrevlig, och Prophet 08 också om man gillar det där ljusa soundet. Perfekt för polyfona ljud enligt min mening.

    Har inte märkt av några buggar på REV2, men det kanske hänger på att jag mest spelar och skapar mer traditionella keyboard ljud och inte meckar så mycket med lager eller annat.

    Både P'08 och REV2 är tillgängliga i sitt gränssnitt, enligt min uppfattning.

  20. #20
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Novation KS desktop finns ju också.
    Yamaha AN200 har bara 5 röster, men vaffan... det har ju Prophet 5 också.
    Creamware har sina VA-versioner av Minimoog, Prophet 5 och Arp Odyssey. De är vad jag vet polyfoniska.
    Några fler: Korg EX800, Roland SH-32, Yamaha TX7, Korg Radias.

  21. #21
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Novation Peak, B-stock eller begagnad kan man få för 10k.

  22. #22
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Deepmind 12 desktopversionen också...

  23. #23
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Oj, läste op dåligt lol. Men iaf, Elektron Digitone kan vara ett bra val - den kan dessutom så mycket mer.

  24. #24
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P6 låter väldigt bra, men jag har fått för mig att Micromonsta är lite mer åt det moderna Wavetable-stuket (vassare)? Byggkvaliten på P6 är kanske inte den bästa och ej heller särskilt lättrattad om man med det menar att den ska vara "performancevänlig". Men kan man leva med det så är det en fantastiskt välljudande liten pryl (om man kan få tag på en) och det blir pengar över till ytterligare en synt
    Mången P6 är ju såld som byggsats, så får man tag på en sån som nån har byggt så är ju byggkvaliteten beroende på byggaren. Annars tycker jag det är en rejäl liten burk, har för mig att tillverkaren valt högkvalitetsencodrar, och resten känns ganska rejält, om än i plastlåda. Dock har displayen inget som helst skydd, vilket rättats till i Micromonsta. Har ingen Micromonsta men har fått för mig att ljudet är identiskt med P6 för icke-wavetable-vågformerna.

  25. #25
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novation Peak, B-stock eller begagnad kan man få för 10k.
    Jag har aldrig sett en till salu beg.

    Edit: Verkar som att det sålts två hittills i landet, där ser man.

  26. #26
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mången P6 är ju såld som byggsats, så får man tag på en sån som nån har byggt så är ju byggkvaliteten beroende på byggaren. Annars tycker jag det är en rejäl liten burk, har för mig att tillverkaren valt högkvalitetsencodrar, och resten känns ganska rejält, om än i plastlåda. Dock har displayen inget som helst skydd, vilket rättats till i Micromonsta. Har ingen Micromonsta men har fått för mig att ljudet är identiskt med P6 för icke-wavetable-vågformerna.
    Jag äger själv en välbyggd P6 och man får ju vad man betalar för, dvs den är ju mer ömtålig och plastig än dyrare syntar. Men den låter dyrt och lyxigt, no doubt Jag kan inte uttala mig om Micromonstas ljud vad gäller "VA-delen" men den låter säkert bra.

  27. #27
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag äger själv en välbyggd P6 och man får ju vad man betalar för, dvs den är ju mer ömtålig och plastig än dyrare syntar. Men den låter dyrt och lyxigt, no doubt
    Ja, P6:an är ju inte byggd som en Blofeld, men den känns ändå mer rejäl än en E-Mu Longboard t ex.

  28. #28
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Monomachine kan köras i polyläge. Mkt trevlig med joystick. Mk1 kan fås billigt. Annars microq rack, sjukt potent, får aldrig nog. Finns en uppsjö av racksynthar som kan fås rätt billigt. Det bästa med monomaskinen är att den svarar på analog keys joystick, så jag fick nytt liv i den när jag upptäckte det efter att ha köpt akeys. Är väl lite av ett fanboy men får ändå medge att monomaskinen inte låter superfint om än mångsidigt. Tycker microq är svin najs att förlora sig i då den har rätt så djup syntes och att den har typ vågformssvepning är alltid spännande!

  29. #29
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, P6:an är ju inte byggd som en Blofeld, men den känns ändå mer rejäl än en E-Mu Longboard t ex.
    MicroMonsta och P6 (har den tidigare, haft den senare även) låter väldigt identiskt (men 8 respektive 6 röster och några mindre skillnader som mer eller mindre är petitesser). För visst hade även P6 wavetablemöjligheter (eller minns jag fel?)

  30. #30
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MicroMonsta och P6 (har den tidigare, haft den senare även) låter väldigt identiskt (men 8 respektive 6 röster och några mindre skillnader som mer eller mindre är petitesser). För visst hade även P6 wavetablemöjligheter (eller minns jag fel?)
    P6 har inte wavetables men dock 12 st olika oscillator-algoritmer. Utöver standardvågformer har den bland annat morphing mellan vågformer (ej WT), phase distortion typ Casio CZ, enklare FM etc. Tycker att den stundtals ligger ganska nära Nord ljudmässigt.

  31. #31
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag tror att Samuel (som ligger bakom Audiothingies) postade några ljudexempel med P6:an med wavetables, men den mjukvaruversionen släpptes aldrig officiellt. Det var i samma veva som han lade ner DIY-idén och började med Micromonsta.

  32. #32
    Kewee
    Kewee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hi guys, I don’t know if I m writing in the right thread.. I would like to hear some thoughts about the Rev2 compared to the 08...
    On gearslutz I only read comments who talks bad about the 08... Anyone who has tried them both ?
    best

  33. #33
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    En liten snutt med Multitracked Clavia NordLead/rack 2X. Riktigt bra/versatil maskin imho:
    https://soundcloud.com/mjukost-1/nordrack2x

  34. #34
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten snutt med Multitracked Clavia NordLead/rack 2X. Riktigt bra/versatil maskin imho:
    https://soundcloud.com/mjukost-1/nordrack2x
    +1 Bra!

    Ja, jag har haft en Nordrack 2x sedan den kom nästan

Liknande ämnen

  1. Poly-VST med separata röster?
    Av Max i forum Övrig mjukvara
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 07:07
  2. Ratt till Korg Mono/Poly (eller Poly-6)
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •