Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Vilka syntar är lättast/svårast att få in i mixen?

Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

Senior

Vilka syntar är lättast/svårast att få in i mixen?

Kanske tråkig rubrik?

Men, vissa syntar låter lite tråkigt innan man börjat hitta vad de är bäst på. Att smidigt limma ihop mixen...

Eller andra, som direkt tar över allt, som bestämmer precis allt och dominerar ihjäl ev. konkurrenter.

Nordlead 1-2 åker rätt in som smör å bröd men även bärare av grund, medan en Virus vill gärna sköta allt själv.

För oss som använder typ enbart syntar så kan detta bli lite tydligare med hur saker kämpar om förstaplatsen,, men de som lirar rock, där finner väl en Prophet 5 eller en DX7a sig väl?

Är det de inbyggda effekterna som ställer till det? Man blir ju väldigt imponerad när man lirar på en burk med massa professionellt programmerade ljud och tillhörande effekter, men en synt utan något sådant låter lite fattigt.

Vilka syntar är lättjobbade och enkla att använda rent ljudmässigt? Vilka är mer komplicerade?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Allt funkar, det är synen på mixen som förändras.

Men mer på din linje: Vassare ljud med oönskade artefakter samt sånt med brett och basigt mellanregister.

SidStation låter ofta just Sid och brusar en del. Den kräver sin mix.

uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    Är det de inbyggda effekterna som ställer till det? Man blir ju väldigt imponerad när man lirar på en burk med massa professionellt programmerade ljud och tillhörande effekter, men en synt utan något sådant låter lite fattigt.
    Detta tror jag en del på. Stäng av alla effekter på en Virus och du får in den "lika lätt" som en NL.

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Blofeld fick jag inte till det med öht. Passade ingenstans, för mig.

valsolos avatar
    Veteran
    Jupiter 8

Har ett sådant massivt FETT o fantastiskt ljud att det tar upp hela spektrumet L-R samt Hz

Här pratar P i Chromeo om just detta (Jupiter 8 behandlas fr.o.m 8m 06s):

https://youtu.be/Y10AmCiKde8

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Fast släng in JP8 i ett new wave-band med i övrigt klassisk sättning så tror jag den stör mindre. Sammanhanget spelar ju roll.

valsolos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Fast släng in JP8 i ett new wave-band med i övrigt klassisk sättning så tror jag den stör mindre. Sammanhanget spelar ju roll.
    Tittar man på videon så säger P att den tar över ALLT, inkl trummor. Samtidigt säger han att den är otroligt bra/fet. Min anal-ys är att man inte bara kan "slänga in den". Utan att en JP8 måste bearbetas rätt mycket för att få plats
    Senast redigerat av valsolo den 2018-08-07 klockan 10:44.

Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Juno 106 smälter väl in rätt bra i alla mixar.
    TB-303 är väl lite svårare

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag säger tvärtom eller om jag missförstod. En Jupiter-8 sitter alltid hur perfekt som helst i en mix. Man kan köra lite lowcut om den är för fet. En synth som aldrig kom fram i mixen var Andromeda av någon anledning. Ljudet i sig lät fett och bra men i en mix blev det tamt.
    Minimoog är en annan synth som alltid blir "rätt."

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Tittar man på videon så säger P att den tar över ALLT, inkl trummor. Samtidigt säger han att den är otroligt bra/fet. Min anal-ys är att man inte bara kan "slänga in den". Utan att en JP8 måste bearbetas rätt mycket för att få plats
    Okejrå... sidechainducka den på kicken. Men det handlar ju om hur den kranas såklart. En visslande högfrekvent ljud kan ju knappast döda basen. Men ja, jag fattade.

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Det där med JP8 fattar jag inte alls.

Nu har jag iofs bara en MKS80 för "Roland-soundet" men kör den 4+4 för maximal fetma. Och den tar inte över alls, utan det fina Roland-soundet smälter in perfekt överallt (som FC är inne på). Otroligt harmoniska ljud.

Då har jag mer problem med Prophet 5: Den låter tungt, fett och amerikanskt råbrutalt (som Memorymoog). Den är som att ha 5 Minimoogar chainade.

Prophet 5 är det närmaste en polyfonisk monosynt jag kommit. Och därigenom lite svårjobbad i mitt tycke.

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Vuvuzuelan gillar jag i mixen. Den lägger sig liksom som ett skönt täcke.

Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag tycker man hör ofta att just Rolands grejer smälter bra in i mixen.
    Jag köpte en XV-5080 av en av våra största schlagerproducenter, han sa precis det om den.
    Kanske beror på att Rolands grejer brukar ha lite dämpade ljud. Super JX är ju också ganska mjuk.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Juno 1/2 är lätta att få in. Monosyntar samma sak om man inte anstränger sig att bröta till dem.

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag relaterar nog inte på det här viset, tror jag. Brukar välja synth noga efter vilken typ av ljud jag är ute efter och ratta det så det stämmer i mixen från början, så det brukar inte bli bekymmer. Mixar iofs ITB och lite lätt skulptering ingår då ljuddesignen. Kanske därför jag inte gillar mixers? Hm.

Blev visst lite tänka högt här

Light Head

Senior
    Just Rolands grejor upplever jag också som hyfsat enkla att få in.

En annan som är rätt enkel, Polysix. Den sticker ut lite lätt med sin karaktär, men fyller ut fint.

Kan uppleva att mina Döppe-gears ofta blir lite för tydliga, något svårare att få dem att smälta in.

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Yamahas grejer (typ reface cs, an1x) upplever jag lite väääl definierat i mixen, som att de skär igenom allt, de är väldigt tydliga och svåra att smälta in. Medan ESQ1 ofta sitter som en ljuvlig fyllig matta som tjockar ut allt. Den kan väl också vara definierad men den smälter in väldigt lätt.

OT light, elgitarrer har jag också ofta svårare att smälta in i mixen, utan att de antingen sticker ut som fan, eller helt saknar definition. Men det har nog mindre med instrumentet att göra och mer med min mixteknik heh..

gazt
    gazt är inte uppkopplad

Veteran
    Cwejman S1 tycker jag är väldigt svår att passa in i mixen. Den är en fantastisk synth fast också väldigt kraftfull, tar ofta över ljudbilden. Monomachine däremot brukar passa som handen i handsken

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    En kompis t mig har spelat keys i rockband sen 80talet. Kommer ihåg hur han berättade om sina Roland-rack (MKS nåt? Eller om det var rackade varianten av JX8P). Att pianoljud där i sig låter sådär men är precis perfekta för att ta sig igenom ljudbilden i ett rockband.

Veteran
    Syntar som jag har är lättast att få in. De syntar jag inte har är svåra, tex CS80 och JP8.

Light Head

Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Syntar som jag har är lättast att få in. De syntar jag inte har är svåra, tex CS80 och JP8.
    Är det så att du medvetet valt bort både CS80och JP8 för att de är svåra att få in...?

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag är nog inne på 655321s linje. För mig handlar det mest om okunskap om hur man mixar saker och ting. Vissa saker - som Prophet 8 är busenkla. Jag har inga problem med min P5a heller. Däremot har jag ofta problem med MS20 och 2600 - de brötar. Sätter man hård hi pass på dem tappar de helt stunsen. Men antar det finns bra sweet spots och bra tricks för att få dem att passa in också - mest jag som inte kan

Så borde inte finnas maskiner som är lättare eller svårare - bara handgrepp att hantera dem?

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Haha!

CS80 är nog inte så svår att få in i mixen. Men desto svårare att få in i studion...

avart
    avart är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Så borde inte finnas maskiner som är lättare eller svårare - bara handgrepp att hantera dem?
    Detta! Med egen eq & kanal för mix på varje enskilt ljud borde väl inget vara omöjligt? Det jag hade svårt med en gång i tiden var när man hade multitimbrala synthar med enbart en stereoutgång - ville man live-köra hela arret på en gång blev det lätt grötigt och svårmixat...

valsolos avatar
    Veteran
    klart ALLT går att klämma in i mixen. Men att kunna göra det utan att man tappar karakteristiken på syntarna kan vara svårare. Kan ju oxå vara detta som gör att det inte är så himla lätt att skilja på syntar i en färdig mix

Light Head

Senior
    Ungefär som Frengus sa,, när man börjar jobba och massera in saker i ljudbilden så är risken stor att energi försvinner.

Veteran
    Allt kan inte ta plats, förutom på SJ...

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Personligen tycker jag lo-fi samplers är svåra att mixa med analogsynthar... sp1200 t.ex. med en MiniMoog el Enigiser är att be om problem... man får använda osthyveln

Light Head

Senior
    Lofi,, typ 8bitar och 4khz?

synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    En Korg DW bara glider in i mixen så snällt och fint...

cberg
    cberg är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Håller med Firechild, minimoogen går alltid att hitta rätt nivå och så bara funkar den.

Sålde en polivoks för att den aldrig funkade i något sammanhang, bara för sig själv när den fick ta över

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    Alltså, machinepops poäng i början av tråden är verkligen värd att notera.
    Ofta är det mer basic mixningsprylar man missar, som att ställa rätt nivå till exempel. Om jag känner mig missnöjd med hur en synt sitter i en låt så prövar jag att helt enkelt sänka volymen på den som fan, det kan göra underverk

Eller så meckar man me comp, eq, reverb och delay tills det sitter lixom

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Exakt, ibland undrar man om det är många som undviker att mixa alls?

Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Senior
    Oberheim-soundet sticker ut en del imo. Ibland vill en ha det så ibland inte men det är tydligt ett "sheen" över soundet som tar plats tycker jag.
    Jag är kass på att mixa annars. Brukar söka hjälp Gillar dock den där Isotop neutron pluggen- den kan ju peka mig i en riktning jag aldrig kommit fram till själv osv.
    Sen är det ju det där med min vurm för lofi ; om det låter skevt och grusigt och jag gillar det så varför inte

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Exakt, ibland undrar man om det är många som undviker att mixa alls?
    mixa?

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    mixa?
    Tror hen menar blanda synthar m synthar

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Will it blend?

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior

Will it blend?

Har inte fullt belägg för detta men har fått uppfattningen att TR-909 smälter in (speciellt hi-haten) som en klick smör och TB-303 lägger sig som en skosula vid sidan om.

flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

Veteran
    Intressant fråga tycker jag.
    Men tror svaren finns i tråden... Nr 1 som trådskaparen var inne på, mängder med effekter som ligger med i synthen kan låta bra, men grymt svårt att få med i en mix om "ljudet" är unikt.
    Synthar utan fx handlar det mest om mixning om det passar eller ej. Innan mix så finns det helt klart synthar som "tar över" men det är oftast lätt löst med gain eller eq.
    Sen finns det synthar som man kanske inte tycker ger så mycket i en mix, men det är en annan sak

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    T.ex. General Midi är väl ett gammalt koncept för pizza utan pålägg.

Liknande ämnen

1. Vilka syntar användes?
    Av cola70 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2018-02-22, 22:08
  2. Vilka syntar går att laga i framtiden?
    Av RX11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-12-29, 00:34
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 11:53
  4. Vilka syntar används här?
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 11:02
  5. Vilka syntar?
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26