Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 10 raders IC sockel till Roland 80017 Röstchip?

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

10 raders IC sockel till Roland 80017 Röstchip?

Hoj

Jag tänkte nu när semestern är över ta tag i min gamla juno-106a och fixa de eviga röstchippen. Jag har köpt ett par kloner men tänkte testa aceton-trickset först. Dock blir det ett evigt lödande av/på och har läst både på nätet och här att det är en bra sak att sockla dem istället för snabbare felsökning.

Dock har jag letat på elfa etc... men hittar inga bra IC-socklar. Hittar perfekta på mouser så klart men har just betalat 200:- i frakt på en beställning på 44:- så vill inte göra samma misstag igen.

Tips?

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Hoj

Jag tänkte nu när semestern är över ta tag i min gamla juno-106a och fixa de eviga röstchippen. Jag har köpt ett par kloner men tänkte testa aceton-trickset först. Dock blir det ett evigt lödande av/på och har läst både på nätet och här att det är en bra sak att sockla dem istället för snabbare felsökning.

Dock har jag letat på elfa etc... men hittar inga bra IC-socklar. Hittar perfekta på mouser så klart men har just betalat 200:- i frakt på en beställning på 44:- så vill inte göra samma misstag igen.

Tips?
    Vad är bra? Antar att du menar 20-pins?

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Jag köpte en påse sådana här:

https://www.ebay.com/itm/100pcs-IC-R...sid=m570.l1313

Lösa pinnar att löda fast. Hjälpte mig jättemycket när jag renoverade en sequencer där alla banor var "sönderlagade" av den tidigare ägaren. Då hade jag full koll på att alla pins hade kontakt som dom skulle, och kunde ändå ha alla IC's socklade.

Har även hjälpt mig att sockla t.ex. 9-pin SIL som AN6551 op-ampar (9 pin i rad).

Eller när jag lagade en Solus som poppade transistorer i oscillatorn hela tiden. Enkelt att ha transistorerna socklade så jag kunde byta snabbt om någon brände.

Ovärderliga!

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Ok, men köp svarvad brytbar stftlist, så slipper du pilla en och en?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Så kan man ju också göra Men i mitt fall var det just plasten jag ville komma bort från så jag kunde kolla både ovan- och undersidan noga.

Lödningen är inga problem - jag trär upp dom på en gammal IC så de sitter som de ska. Löder fast. Tar sedan bort den gamla IC'n - et voilà!

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Så kan man ju också göra Men i mitt fall var det just plasten jag ville komma bort från så jag kunde kolla både ovan- och undersidan noga.

Lödningen är inga problem - jag trär upp dom på en gammal IC så de sitter som de ska. Löder fast. Tar sedan bort den gamla IC'n - et voilà!
    Jag fattar inte :-)

Menade inte att lödningen är svår, bara att enstaka socklar lätt far omkring.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tack för tipsen. Som amatör hade jag inte koll på begreppet hylslist - blev mycket enklare med korrekt benämning Hittade en bra brytbar historia på electro:kit så redan beställd.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag brukar ta nåt större jag har liggande och kapa onyttjade delar.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Jag fattar inte :-)
    Min sequencer hade sönderlödda banor på både ovan- och undersidan. Så jag var tvungen att fixa dessa och se till att de på ovansidan fick kontakt med exakt rätt pinne.

Eftersom banorna inte var genomgående var det ju svårt att se om lödtennet gått igenom hålet och fått kontakt även på ovansidan.

För med en vanlig sockel eller hylslist går ju plasthöljet ända ner mot kortet, så det är omöjligt att komma åt. Då var det briljant att jobba med separata pinnar.

Samma med transistorer - svårt med brytlist där.

Men i Frengus fall låter ju brytlist perfekt.

Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Jag brukar ta nåt större jag har liggande och kapa onyttjade delar.
    Absolut, det är ju bara att klippa av ena kanten med en tång.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Tack för tipsen. Som amatör hade jag inte koll på begreppet hylslist - blev mycket enklare med korrekt benämning Hittade en bra brytbar historia på electro:kit så redan beställd.
    Det var den jag tänkte på :-)

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Min sequencer hade sönderlödda banor på både ovan- och undersidan. Så jag var tvungen att fixa dessa och se till att de på ovansidan fick kontakt med exakt rätt pinne.

Eftersom banorna inte var genomgående var det ju svårt att se om lödtennet gått igenom hålet och fått kontakt även på ovansidan.

För med en vanlig sockel eller hylslist går ju plasthöljet ända ner mot kortet, så det är omöjligt att komma åt. Då var det briljant att jobba med separata pinnar.

Samma med transistorer - svårt med brytlist där.

Men i Frengus fall låter ju brytlist perfekt.

Absolut, det är ju bara att klippa av ena kanten med en tång.
    Aah. Ok, ja mina enstaka hylsor har jag tagit från sån brytbar, sån 1x40 som frengus köpte. Tog den för att sockla kondingar och så. Bryter man en och en lossnar plasten lätt.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Bryter man en och en lossnar plasten lätt.
    Så kan man ju också göra...

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Så kan man ju också göra...

:-)

Liknande ämnen

1. Oktal sockel
    Av magnus_pn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9