Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: PolySix keyboard tracking

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    PolySix keyboard tracking

    Halloj alla glada,

    Har stört mig på en grej på sistone rörande min P6 och dess keyboard-tracking (antar jag -> där finns tonala skillnader mellan låga toner och motsvarande höga diton).

    Har halvförstrött läst mig till att det finns pottar att vrida på (helst med oscilloskop, osv) för att rätta till detta.

    Om man nu litar på sina egna öron och har tillgång till stämapparat, hur går man då tillväga för att "stämma" en P6 enligt boken??

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som att stämma ett piano. Skillnaden är att analoga kretsar behöver komma upp i arbetstemperatur. Men även pianot egentligen. Lyssna, skruva försiktigt. Prova igen efter ett par timmar i drift, pun intended. Ibland är de rattarna limmade, t ex på SH-2000.

  3. #3
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu vet jag inte hur det är med P6:an, men vanligen finns det ju både trimpottar (per oscillator!) för pitch och för scaling. Scaling = pitchavståndet mellan noterna. Då brukar processen handla om att
    a) pitcha en ganska hög oktav rätt (en del säger den högsta, men om den är väldigt hög kan det vara svårt om man bara använder örat)
    b) skruva på scaling tills avståndet mellan din valda startoktav och oktaven under är rätt och
    c) nu är pitchen antagligen fel, så justera och gå sen tillbaka till a, tills det låter bra.

    Oftast är det bäst att börja med en hög oktav och sen, när det låter bra i den, så kan man börja jobba sig neråt. Man måste gå fram och tillbaka ett antal gånger innan det blir bra.

    En del syntar har bara en trimpot för scaling, då får man löpande justera pitchen med fine-kontrollen på frontpanelen istället. Annars, om det finns trimpottar för både och, låt fine-kontrollen på frontpanelen vara i sitt normalläge hela tiden.

    Det är ju en poly, så det gäller att hålla koll på vilken oscillator man skruvar på. Vet återigen inte hur P6:an funkar, men en del snälla polysar har en led på kretskortet som visar vilken röst man håller på med. Förhoppningsvis kommer den åtminstone att vid upprepade tangenttryckningar att vandra igenom oscillatorerna en efter en, så i värsta fall får man hålla räkningen på tangenttrycken: ett tryck = oscillator ett, två = oscillator två osv.

    Jag tycker det brukar gå bra bara man har en tydlig referenston och ett bra öra, en bra stämapparat är bättre, ett oscilloskop bäst. (Fast jag gillar att dessutom alltid ha en referenston att höra, det underlättar åtminstone för mig att grovt sett hitta rätt.)

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    För att förtydliga. När man alltså fått det att låta bra mellan en hög oktav och oktaven under, gå vidare till att få det att låta bra mellan samma höga oktav och två oktaver under, därefter mellan den höga oktaven och tre oktaver under, osv.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis, inte kul när man gör misstaget att stämma en ton perfekt ända tills man upptäcker att det är samma ton på alla tangenter

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är det tracking eller tonen på ljudet som är problemet? Lite oklart.

  7. #7
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag föreslår att du läser servicemanualen ett par gånger innan du ger dig på detta.

    WT

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som waveterm säger - inte sällan finns det jättebra stämningsprocedurer där också. Inte svårt om man tar sig tid och inte tror att det ska vara gjort på en kvart.

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Polysixen är inte som klasssiska exponential-VCO-syntar med t ex CEM 3340 som väsentligen har två inställningar per oscillator - scale /oct/V) och range (en ren offsetjustering), samt oftast en high-end-trim. Istället finns det i princip tre trimpunkter per oscillator som skall trimmas vid låga, mellan, och höga frekvenser (tror att en av dem dock är gemensam för alla rösterna). Servicemanualen är i stort sett nödvändig för att få rätt på det; den är å andra sidan ganska lätt att följa om jag minns rätt.

    Polysix är också relativt unik tror jag i och med att Korg har implementerat något som de kallar 'stretch tuning', dvs oktaverna är längre än äkta oktaver, dels misstänker jag av samma anledning som på ett piano att det låter bättre för örat, och dels för att oktavspel ger lite detune och inte rena, statiska intervall. Inte oväntat skall 'stretch tuning'-funktionen stängas av under stämning, vilket görs med en omkopplare på röstkortet.

    Men som @jgb skriver ovan, det låter som TS menar nåt annat än oscillatorstämning med 'tonala skillnader'. Kanske ett ljudexempel hade hjälpt?

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tack för alla fina tips. Jag kanske använder fel begrepp för att beskriva det, men jag gjorde ett litet exempel här nedan (inga fx på, ingen, lfo, enbart ren vågform). Det är när man tar samma toner i olika oktaver som det blir hörbara skillnader ("svängningarna varierar")

    https://soundcloud.com/bigbluecookiemonster/p6-1

    Men, det är kanske fullt normalt för dessa att låta så här?? Har ingen referens så för mig är det knepigt att veta säkert

  11. #11
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Följ proceduren i servicemanualen, hoppa inte över något steg, se till att du får CPU-DA-kalibreringen rätt och bra först, sedan stämma varje röst. På P6 sitter det också en vactrol som kan bli trött med åren, om det inte går att få till en bra stämning så är det möjligt att denna behöver bytas.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Andreas Gaunitz har skrivit en väldigt bra sammanfattning i ämnet som jag sprang på nu, ville dela med mig:
    https://9bit.se/synth-tuning/korg-po...he-long-story/

    edit: såg att tråden kanske handlade mer om filter keyboard trackning men tyckte detta passade här ändå...

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Andreas är grym, men detta verkar inte funka för du klagade ju på att min P6 lät ostämd...

    (Jag stämde min enligt denna procedur, och jag tycker att den fungerar bra)

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andreas är grym, men detta verkar inte funka för du klagade ju på att min P6 lät ostämd...
    (Jag stämde min enligt denna procedur, och jag tycker att den fungerar bra)
    Haha, burn!

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andreas Gaunitz har skrivit en väldigt bra sammanfattning i ämnet som jag sprang på nu, ville dela med mig:
    https://9bit.se/synth-tuning/korg-po...he-long-story/

    edit: såg att tråden kanske handlade mer om filter keyboard trackning men tyckte detta passade här ändå...
    Den där använde jag mig av i somras. Gick som en dans.

  16. #16
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    P6 har i alla fall LEDs som visar vilken röst som är aktiv. Underlättar stämningen avsevärt.

Liknande ämnen

  1. ASR-10/EPS16/EPS keyboard tracking?
    Av stealthtank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 23:44
  2. Prophet One - Tracking
    Av Frengus i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •