Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Behöver lite tips och trix med inspelning i kompakt hemmamiljö

  1. #1
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran

    Behöver lite tips och trix med inspelning i kompakt hemmamiljö

    Japp! Så är det. Har haft stora syntar sen jag började med att spela i början av 90-talet. Nu har vi flyttat till en mindre lägenhet där jag haft en studiohörna. Den har inte blivit så kreativ som jag trodde. Ska nämnas att jag inte spelat in i princip någonting de senaste 10 åren trots bra utrustning. Men just DAW-delen ger mig ångest

    Så för att få igång tankarna igen så sålde jag alla större synthar och har köpt en bärbar dator. Min tanke är att kunna ta fram den utrustning jag behöver för stunden. Jag hoppas då att jag kan fokusera på en del i taget av låten när jag spelar in.

    Så nu har jag: Roland JU-06, Streichfett, Bass station 2 och ska köpa en digital synth till. Typ Roland D-05, Digitone eller kanske en 1010/1080.kan skippa mixer bordet och plugga in
    Jag har en gammalt ljudkort, en Allen & heath Zed 10 mixerbord samt en Boss BX-8 mixer.



    Tror jag kommer köra med Cubase som DAW samt köpa ett bättre ljudkort. Har thunderbolt på datorn. Frågan är om man
    kan skippa mixerbordet och köra direkt in i ljudkortet istället?

    Så bolla gärna lite tankar och idéer

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Kanske finns lite inspiration i reportaget med Eddie Bengtsson; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3251519

  3. #3
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske finns lite inspiration i reportaget med Eddie Bengtsson; https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3251519
    Ja. Jag såg den i våras. Ska nog se om den

    Framförallt denna del https://moderskeppet.se/kurser/kurs/...on/2_Skapandet
    Senast redigerat av Ringflower den 2018-08-03 klockan 23:42.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag kommer köra med Cubase som DAW samt köpa ett bättre ljudkort. Har thunderbolt på datorn. Frågan är om man
    kan skippa mixerbordet och köra direkt in i ljudkortet istället?
    Det kanske inte håller ekonomiskt, men själv kör jag med ett Thunderbolt-kort (Clarett 8pre X) med mycket låg latency och åtta analoga in/ut + 2 st ADAT-I/O-par + 1 S/P Dif.

    Släng på två prisbilliga Behringer ADA8000 och du har 24 analoga I/O (upp till 48 kHz, vid högre frekvenser minskar antalet analoga I/O via ADAT).

    Det besparar mig en mixer och jag kan ändå ha all extern hårdvara inkopplad hela tiden, inklusive några outboards. För mig är det himmelriket jämfört med tidigare mekande med externa mixrar och whatnot.

    Den låga latencyn tillåter mig dessutom att monitorera allt genom min DAW, även via plugins (så länge jag undviker att krångla till det med pluggar som adderar massa extra latency).

  5. #5
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag hade väldigt länge enbart mini-midikeyboard, elgitarr, fulmic, och laptop. Och körde enbart pluggar. Det var både begränsande och väldigt kreativt, och precis vad jag behövde under den perioden. Fick väldigt mycket gjort.

    Nuförtiden lämnar jag datorn utanför studion och använder bara hårdvara (pga lättdistraherad vid datorn), vilket för mig blir väldigt mycket mer kreativt och fokuserat, och framförallt glädjefyllt. Men tror du kommer väldigt långt på din setup. Det jag insåg när jag gick över till hårdvara var hur mycket mixer, eq, all hårdvara färgar ljudet, och hur otroligt tacksamt det var att jobba med det. Så det skulle väl vara det som saknas kanske. Spara boss-mixern! =)

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    @655321: Spelar du in utan datorn också? Hur gör du i så fall?

  7. #7
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Så här ser det ut nu. Ska köpa ett ljudkort samt en Keystep.
    Skåpet är ett jalusiskåp från IKEA.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180807_102335.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	2,77 MB 
Id:	82624

  8. #8
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Snyggt! Gott om plats där för roliga saker
    Påminde mig om den här snubben som byggt en jättefin lösning i sin Ikea garderob.
    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...139&highlight=
    Vet inte om du sett det men det är rätt inspirerande.

  9. #9
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Slirak: ibland från mixern direkt in till en liten edirol r05, men oftare in i mpc live. Använde daw väldigt länge men mest som en glorifierad bandare. Använder datorn fortfarande men framförallt under mixning och framåt.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Gott om plats där för roliga saker
    Påminde mig om den här snubben som byggt en jättefin lösning i sin Ikea garderob.
    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...139&highlight=
    Vet inte om du sett det men det är rätt inspirerande.
    Nå'n här snickrade nå't väldigt snyggt skåpbaserat också... hittar det inte nu bara.

Liknande ämnen

  1. x0xb0x-gruppköpets tips och trix.
    Av agoraph0bia i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 11:34
  2. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:10
  3. Tips och Trix: Zooma snabbt!
    Av Jont Olof i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-05, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •