Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tankar inför nästa inköp

  1. #1
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior

    Tankar inför nästa inköp

    Hejsan forumet


    Går och funderar lite på vad nästa inköp ska bli och måste skriva av mig lite.
    Har ungefär 1500kr att röra mig med för inköp nu i augusti.
    När jag gör musik är det oftast åt ambient eller techno hållet. Om ni vill kolla mer https://soundcloud.com/grunkanx


    Just nu består min utrustning av:
    Volca Beats och FM
    Koma field kit fx + fjäderreverb
    Mixer
    Två kassettbandspelare där jag kör tapeloops eller förberedda band med bakrundsljud
    Enkel mic - Används främst för att spela in ljud till banden
    Minipiano och singing bowl - Samma som ovan


    Det finns så sjukt mycket saker där ute som man blir sugen på att skaffa när man tittar runt.


    Korg SQ-1 - Sequencer, för att anväda till min Volca FM främst.
    + Verkar sjukt smidig och najs att använda för att ändra ljud under gående loop.
    - Ger inga nya ljud. Vad tillför denna mot inbyggda sequencern i volcan?
    Hur står den här sig mot vanliga beatstep i funktioner?


    Bastl Kastle 1.5 - Mini modular synt. Verkar riktigt rolig att patcha ihop ljud på.
    Vill ju såklart i framtiden gå mer mot modulärt men det är rätt dyr investering. Så detta kanske är ett test.
    + Verkar ge en hel del nya ljud
    - Kan man få sköna ljud på den, många videos får väldigt skarpa ljud i den. Hur går den ihop med resten av utrustningen?


    Zoom MS-70CDR - Mer effekter att kunna lägga på synthar och/eller tape-loops.
    + Mycket olika effekter för pengarna
    - Hur mycket nytt blir det? Inte så modulärt att ha allt i samma pedel, kanske skaffa flera olika istället, men vilka?


    Pocket operators - Mer till ljudbilden. Många att välja på men mest tittat på 33 - KO(Sample) men kanske missat någon som skulle passa bättre.
    + Verkar coola och ger mycket ljud för pengarna.
    - Passar bättre till techno än ambient? Eller?


    Har även tittat en del på beganade saker, där finns ju även en del man verkar kunna få tag på runt den summan.
    Waldorf rocket - Intressant med filter man kan använda på andra saker, men har inget som kan sända midi till den. Så kommer bli svårspelad känns det som.
    Electribe 1 serien - Alltid varit lite sugen på någon form av groovebox. Men har denna tillräckligt med funktioner för att locka?




    Har jag missat något jag borde ha med i funderingarna?
    Nyfiken på alla tankar och inputs på mina funderingar
    Tack på förhand

  2. #2
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Är ju alltid ytterligt svårt att råda andra - musikinstrument är så personliga. Mitt råd är att på något sätt testa - i musikaffär, bytlåna, köp begagnat och sälj sedan, öppet köp, etc.

    Skulle jag slänga i något i mixen skulle det vara en begagnad Blofeld desktop, den kan göra väldigt "atmosfäriska" ljud och har en ganska flexibel arpeggiator. Men 1500:- är nog lite i snålaste laget om man inte har tur.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Spara pengarna!
    Annars pocket operator-samplern!

    Bastl har ju en sampler också, som är riktigt lofi.
    Kanske någon annan beggad sampler? Om du har gott om plats så kanske en ensoniq EPS? Har legat flera ute för under tusenlappen. Myclet för pengen med sequencer, sampler, midikey osv.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Spara! Kommer du upp i det dubbla så finns det så mycket mer att spana på imho...

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    +1 på mp

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    +1 på Epsis +1 på mp!

    Tråkigt svar, men lek med det du har istället!

  7. #7
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    En sak som kanske hade varit värt är en parametrisk EQ med svepbar mid dock! Om du inte har det på mixern.
    Jag köpte en behringer för 400 spänn. Två kanaler, fyra band. Låter super som effekt

  8. #8
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Tack för alla svar!
    Intressant att se vad folk tycker i frågan, inte för att det blir enklare egentligen

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spara! Kommer du upp i det dubbla så finns det så mycket mer att spana på imho...
    Många tipsar om att spara. Om jag sparar till säg det dubbla, vad borde jag titta efter då?
    Några tips?

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Preen fm2 är också ett tips, går kanske att få en med plasthöljet för 1500 Fet fm-maskin!

  10. #10
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Finns ju verkligen många svar, men frågan är vad DU gillar. Så du kommer nog inte undan utan att testa. Jag håller dock med om att sitta på pengarna lite och ha lite mer senare. Vad är det du saknar idag när du faktiskt producerar? Man saknar massor när man sitter på syntforum eller youtube.

    Jag är inte modulärtomte, men jag kanske kommer att bli.. Har spanat in AE Modular som ett lågprisalternativ. Inte direkt kompatibelt med eurorack men jag gillar tanken på ett litet ekosystem och lågt pris så jag kan testa och inte gå vilse i alla val. Du kan skrapa ihop ett system med 1 VCO/filter/env/LFO och 2 VCA för runt 2400 kr. Mellan 3000-4000 kr börjar det bli intressanta system, även om de så klart inte alls är så exotiska som euroracksaker. https://www.tangiblewaves.com/ Det är min nuvarande GAS-pokal.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla svar!
    Intressant att se vad folk tycker i frågan, inte för att det blir enklare egentligen


    Många tipsar om att spara. Om jag sparar till säg det dubbla, vad borde jag titta efter då?
    Några tips?
    Försöker läsa tankar, stil och arbetssätt och tänker att en drumbrute t ex skulle kunna vara kul. Vill man gå midivägen och jags gamla bortglömda digitalspöken räcker det en bit också. Men just 1000-1500 tenderar att förvisa en till ”leksakssegmentet”.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    I den prisklassen finner du en bra synt samt en bra trumsynt. Nämligen modal CraftSynt o Craft Rythm. O via editor (ipad, mobil, dator) blir de nästan oslagbara/prisnivå
    Senast redigerat av valsolo den 2018-08-04 klockan 09:19.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Absolut +1 på Craft-grejerna om det är hårdvara du är ute efter.

    Men om du har en iPad liggandes finns det ju mycket där du kan använda. Ett iRig-interface + någon cool app täcks ju av 1500:- tänker jag.

  14. #14
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior

    svar

    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som kanske hade varit värt är en parametrisk EQ med svepbar mid dock! Om du inte har det på mixern.
    Jag köpte en behringer för 400 spänn. Två kanaler, fyra band. Låter super som effekt
    Har tre (hi,mid,low) EQ på min mixer, men ingen svepbar mid dock. Ska dock ha det i åtanke när jag i framtiden uppdaterar min mixer. Den jag har räcker nog just nu.

    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Preen fm2 är också ett tips, går kanske att få en med plasthöljet för 1500 Fet fm-maskin!
    Intressant maskin men eftersom jag har en Volca-FM så tror jag inte min nästa synth kommer bli en FM. Är rätt ny så att bygga patchar tar ganska långt tid på FM


    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju verkligen många svar, men frågan är vad DU gillar. Så du kommer nog inte undan utan att testa. Jag håller dock med om att sitta på pengarna lite och ha lite mer senare. Vad är det du saknar idag när du faktiskt producerar? Man saknar massor när man sitter på syntforum eller youtube.

    Jag är inte modulärtomte, men jag kanske kommer att bli.. Har spanat in AE Modular som ett lågprisalternativ. Inte direkt kompatibelt med eurorack men jag gillar tanken på ett litet ekosystem och lågt pris så jag kan testa och inte gå vilse i alla val. Du kan skrapa ihop ett system med 1 VCO/filter/env/LFO och 2 VCA för runt 2400 kr. Mellan 3000-4000 kr börjar det bli intressanta system, även om de så klart inte alls är så exotiska som euroracksaker. https://www.tangiblewaves.com/ Det är min nuvarande GAS-pokal.
    Exakt vad man saknar är ju alltid en bra fråga, som sagt när man tittar på youtube så finns ju 100 saker man skulle behöva.. Men jag tror att en till ljudkälla så jag kan köra live med trummor, bas och melodi. Just nu är det svårt att få till alla tre..
    AE systemet ser sjukt intressant ut, ska absolut titta vidare på det!


    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker läsa tankar, stil och arbetssätt och tänker att en drumbrute t ex skulle kunna vara kul. Vill man gå midivägen och jags gamla bortglömda digitalspöken räcker det en bit också. Men just 1000-1500 tenderar att förvisa en till ”leksakssegmentet”.
    Drumbrute ser faktiskt väldigt intressant ut, har tittat på den lite förut. Håller med om att om jag sparar lite mer så tror jag kanske man kan få bättre valmöjligheter.

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I den prisklassen finner du en bra synt samt en bra trumsynt. Nämligen modal CraftSynt o Craft Rythm. O via editor (ipad, mobil, dator) blir de nästan oslagbara/prisnivå
    Tittat lite på crafts grejer och de ser intressanta ut.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut +1 på Craft-grejerna om det är hårdvara du är ute efter.

    Men om du har en iPad liggandes finns det ju mycket där du kan använda. Ett iRig-interface + någon cool app täcks ju av 1500:- tänker jag.
    Tyvärr ingen iPad liggande men annars är det ju en bra idé!


    Har tittat vidare i segementet runt 3000 och där ser ju de enkla analogsyntharna väldigt intressanta ut.
    Microbrute har jag varit lite sugen på sen jag började.
    Tacksam för alla svar och tankar, ska sätta mig och fundera vidare nu vad jag behöver.
    Ska även fortsätta köra med min nuvarande rigg och fundera vad som kan kompletera den bra.

  15. #15
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Nästa blir något av sama kvalite som P6 och OB6 och nyanalog. Får se hur länge man får vänta.. men ingen brådis.

Liknande ämnen

  1. Existentiell kris inför OB-6-inköp
    Av stilnocturnal i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-07-20, 14:41
  2. Tankar inför första köp
    Av tinybox i forum Modularer & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 20:49
  3. Jag behöver tips inför nya inköp
    Av SYN7HOR i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 19:41
  4. D-Jays, tankar och mer tankar
    Av pierrer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •