Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: 2 timmar till färdig mix, i lurar. Mot klockan mix.

Veteran

2 timmar till färdig mix, i lurar. Mot klockan mix.

Jag har bestämt mig för att kunna mixa i lurar utan hjälp av monitorer.
    Idag tänkte jag utmana mig själv och göra en mix av i bara lurar samt att göra mixen på max 2 timmar.
    Låten är IVO - let her know och den har totalt 38 spår.

Jag tänkte dessutom begränsa mig till att använda Reasons kanalstripp för EQ och kompression, inga andra inserts. Max fem effekter som sends, 3 reverb och 2 delayer.

Senast 13.00 idag postar jag resultatet.

Hepp!

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Lycka till!

loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Senior
    Spännande att höra! 4 min kvar...

Veteran
    Råkade trycka på save innnan jag exporterade och det tog en stund att spara 1,7GB

Har inte hunnit lyssna på mixen i mina monitorer själv ännu.

https://soundcloud.com/dabene/ivo_2timmar

Veteran
    Andrew Scheps påstår att han mixar med laptop och ett par Sony hörlurar med gott resultat.
    Så då är det bara att åka tänker jag.

Nu blev nog mixen lite mycket diskant och kanske lite för mycket busskompressor men jag är rätt nöjd slutresultatet ändå.

Var tvunga att fuska, desser fick jag faktiskt inserta för det var hemska s-ljud på leaden.
    Annars är det bara Reason mixern och fyra sendar som jag använt.
    Två reverb och två delayer.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    OK - feedback via ett par små Creative-med-sub

Bra drag i låten. Gillar gitarrmattorna, sången är alldeles för låg (jfr t ex leadgitarren). Virveln slår igenom för mycket.

Veteran
    Ständigt denna virvel.
    Tack för feedbacken

Veteran
    Japp dum i huvvet e jag.
    Nu mixad med mina AKG istället för Sennheiser.

https://soundcloud.com/dabene/ivo_2timmar2
    Senast redigerat av drloop den 2018-08-03 klockan 20:38.

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Andrew Scheps påstår att han mixar med laptop och ett par Sony hörlurar med gott resultat.
    HAN kanske påstår att han mixar med gott resultat. Det var han som mixade sönder Death Magnetic. Hans track record i finljud är inte så värst bra tyvärr. Det kanske var lurarna som gjorde att han inte hörde hur trasigt det lät?

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    HAN kanske påstår att han mixar med gott resultat. Det var han som mixade sönder Death Magnetic. Hans track record i finljud är inte så värst bra tyvärr. Det kanske var lurarna som gjorde att han inte hörde hur trasigt det lät?
    Alla har vi våra lik...

Death Magnetic är mixad på analogtbord med högtalare. Det kanske där felet är...

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    OK - feedback via ett par små Creative-med-sub

Bra drag i låten. Gillar gitarrmattorna, sången är alldeles för låg (jfr t ex leadgitarren). Virveln slår igenom för mycket.
    Usch vad den mixen lät illa. Jaja, jag måste träna för att lyckas få till visionen om att kunna köra var som helst när som helst mix.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Alla har vi våra lik...

Death Magnetic är mixad på analogtbord med högtalare. Det kanske där felet är...
    Antagligen
    Glenn Schick är en väldigt bra referens annars. En av de absolut bästa inom mastering. Han har de senaste åren kört enbart med lurar. Men han kör med bra lurar..

Veteran
    Antagligen
    Glenn Schick är en väldigt bra referens annars. En av de absolut bästa inom mastering. Han har de senaste åren kört enbart med lurar. Men han kör med bra lurar..
    Andrew Scheps påstår att han mixar i Sony MDR 7506. En sluten lur från 90 talet.

Well, jag konstaterar att mixa i lurar är mycket svårare än jag förväntade mig. Så här efter en dag så tycker jag mixarna låter apa.
    Men jag skall ge den här låten ett försök till och då skall jag tillåta mig att jobba med alla pluggar och prylar jag har.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Senior
    Fint, nu tänkte jag dock på virveln vid första lyssningen bara för att den nämndes och funderade på om den skulle justeras med minskad torrt/basigt och oförändrat rum/krisp men det är väl en smaksak för virveln hänger ihop med pukorna som framträdande sammansatt del av trumsetet tyckte jag.

hasse_fx

Vintage
    Sången är bra i andra mixen, men virveln försvinner tidivs Angående första mixen så låter virveln låter för tjock. En dipp ca 100-200 Hz skulle räcka.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Sången är bra i andra mixen, men virveln försvinner tidivs Angående första mixen så låter virveln låter för tjock. En dipp ca 100-200 Hz skulle räcka.
    Virveln lät grym i Sennheiser lurarna. Jaja, det är bara att kämpa på, snart knäcker jag koden.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Grym träning på mix!

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Grym träning på mix!
    +1, du är på rätt spår, jag är för dålig mixare för att bidra med råd, men kul grej!

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Grym träning på mix!
    Verkligen !

Veteran
    Jag känner mig verkligen som en nybörjare. Tycker det låter skit och har svårt att få till mixarna i lurar. Helvete att det skall vara så svårt jämfört med att mixa i monitorer.

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Bara lyssnat på den andra mixen, men tycker den låter bra balanserad, lite basfattig och kanske lite väl mycket "glitter" i övre diskant.

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag känner mig verkligen som en nybörjare. Tycker det låter skit och har svårt att få till mixarna i lurar. Helvete att det skall vara så svårt jämfört med att mixa i monitorer.
    Jag e nybörjare, du e ju grym

hasse_fx

Vintage
    Jag har inte varit i situationen att behöva slutmixa 100% i lurar - mindre kritiska slaskmixar må vara. För att fokusera på detaljer är lurar bra, men monitorer - även på mycket svag volym - ger en helt annan uppfattning om helheten.

Är man tvungen till 100% lurar så är övning metoden. Att lyssna in sig på riktigt bra mixar i lurarna och jämföra med sämre - och lära sig hitta i lurarnas ljudbild vad som gör skillnaden. Det finns flera faktorer - ett par exempel:

Om man inte jobbar binauralt så ger lurarnas ett perspektiv utmed en linje rakt genom huvudet. Vid högtalarlyssning upplever hjärnan en dimension till - djupet - baserat på fasförhållanden och nivåer. Detta tolkas helt annorlunda i lurar, så det blir ofta fel t.ex. i balansen mellan framträdande ljud och bakgrundsljud.

Ett annat problem är det är lätt att vänja hjärnan vid lurarnas ljudbild - det är ju ändå artificiellt och inget hjärnan är programmerad för. "Det mesta" låter rätt OK när man vant sig. Men vid högtalarlyssning kommer "verkligheten" in i (ljud)bilden och hjärnan reagerar på "onaturligheter" på ett annat sätt.

Det är förstås ingen skillnad i själva ljudinformationen utan en mix av fysiska (öronen) och psykoakustiska effekter - hjälpmedel som Volantiz nämnt/använder för att göra lyssningen mer högtalarlik är nog den bästa lösningen. Annars, med träning kan man förhoppningsvis lära sig tillräckligt många"verktyg" för att få till en hyfsad mix.

IMHO

Not: ...och binaurala inspelningar låter helt skeva i högtalare...

orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    vad har du för lurar? har du provat med sonarworks reference

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    Kul läsning, Hasse_fx. Jag har aldrig mixat i något annat än lurar. Blev sugen på att prova monitorer nån gång.

EDIT: Och är rätt avslappnad till mixande i allmänhet, ska tilläggas.

Veteran
    Jag skall prova några hjälpmedel, för jag tycker inte jag får rätsida på mixandet i lurarna. Flux Ircam Hear har intressanta funktioner, frågan är om det är rätt hjälpmedel för mix.
    Skall prova flera lösningar innan jag ger upp eller hittar rätt.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag skall prova några hjälpmedel, för jag tycker inte jag får rätsida på mixandet i lurarna. Flux Ircam Hear har intressanta funktioner, frågan är om det är rätt hjälpmedel för mix.
    Skall prova flera lösningar innan jag ger upp eller hittar rätt.
    GoodHertz CanOpener är den jag gillar bäst för de flesta lurar.

flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

Veteran
    Plus på den. Efter tips från dig så började jag använda denna. Speedar upp resultatet med många timmar.

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    Laddade ner demo, oerhört pesimistisk. Provade. Jävlar! Skitbra, vilket djup det blev! Tack!

Liknande ämnen

1. Mix-undervisning mot ersättning
    Av theupgrade i forum Mixning & mastring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 00:48
  2. DJ-Mix program till PC?
    Av 99stoffe99 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 22:06

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar